Innovatív palack design és a formatervezésiminta-oltalom

Egy olyan egyszerű termék esetében is, mint egy palack, számtalan kreatív kialakítás és különleges forma jöhet szóba, amely tetszetőssé teszi azt a vásárlók szemében. A formatervezés jelentőségének szemléltetésére tökéletes példa egy egyszerű üdítős palack világszerte ismert dizájnja, amely kiemeli a terméket a piacon lévő versenytársak közül.

A palackok piacán évtizedek óta folyamatos a megújulás. Magyarországon például már kapható az az innovatív, egyedi megjelenésű papírpalack-prototípus, amelyet a Coca-Cola és a Paboco (Paper Bottle Company) nevű dán startup cég közösen fejlesztett ki. De a Coca-Cola eredeti kólás palack design-ja, amelyből az évtizedek során az ikonikus forma kialakult, több mint száz éve született meg. A megjelenés mögött meghúzódó meglepő, mégis felettébb logikus magyarázatot egy izgalmas videó mutat be: How Coca-Cola Got Its Clever Design: https://youtu.be/VIyK6-DnUrg

A palackok formatervének jogi védelmére a formatervezésiminta-oltalom szolgál, amely kizárólagos jogot biztosít az adott design hasznosítására. Az oltalom tárgya lehet magának a palacknak a formáján túl a kupak, illetve egyéb záróelem design-ja, vagy a palackon elhelyezett dekoráció megjelenése, de még a címke grafikája vagy a palack felületi mintázata is.

A palackok formaterve az ipari minták nemzetközi besorolására szolgáló locarnói osztályozás 09-01 számú osztályába tartozik, az egyes grafikák, a palackon szereplő felületi mintázatok pedig a 32-00 osztályba sorolva oltalmazhatók.

A formatervezésiminta-oltalom az SZTNH-nál benyújtott kérelem útján igényelhető, melynek benyújtását segíti Hivatalunk bejelentési útmutatója.

További információt a formatervezésiminta-oltalomról a Hivatal honlapján talál.

 

2021/02/16