200406231101
200410302000
6
A szakköri munka mint az innovatív gondolkodásra nevelés színtere - Pályázati felhívás
A szakköri munka mint az innovatív gondolkodásra nevelés színtere - Pályázati felhívás
A tudományos kutatás, az innováció civilizációnk egyik mozgató ereje. A tudomány a bennünket körülvevő világra vonatkozó megfigyelések, tapasztalatok rendszere, melyek alapos ismeretéből a jövőnket meghatározó felismerések fakadnak. Az ifjúi tudásvágy kimeríthetetlen kincsestára múltunk nagyjainak életműve, alkotása s a jelen kihívásaival való szembenézés.
A józanul gondolkodó emberek tisztában vannak azzal, hogy a tudomány és eredményei a hétköznapok szintjén nemcsak elfogadhatóak, alkalmazhatóak, hanem, egyenesen nélkülözhetetlenek is. Ezt felismerve önzetlen tanárok sokasága neveli tanítványait a közös, innovatív gondolkodásra, melynek egyik leghatékonyabb színtere a középiskolai szakköri munka. E tevékenység értékét elismerve írta ki az Oktatási Minisztérium és a Magyar Szabadalmi Hivatal közös pályázatát "A szakköri munka mint az innovatív gondolkodásra nevelés színtere" címmel. Ennek célja egyrészt, hogy nyilvánosságot kapjanak azok a pedagógiai eszközök, módszerek, amelyek elősegíthetik az innovatív gondolkodást a természettudományos, techni-kai érdeklődésű diákok szakköri tevékenységében, másrészt a diákok, tanáruk vezetésével a szakkör tematikájához illeszkedően oldjanak meg olyan feladatot, amely a mindennapi mű-szaki életben jelentkezik a technikatörténet, az energiagazdálkodás, a hulladékhasznosítás témakörében az iparjogvédelmi dokumentáció és a műszaki monográfiák alkalmazásával.
A szakköri munkáról a szakkörvezető tanárnak a pedagógiai munkát ismertető írásművet, a szakkörnek pedig egy-egy műszaki megoldást (modellt, tanulmányt) kellett készítenie. Az alapítók által felajánlott díj a sikeres tanári pályamű alkotójának 100 000 forint, a szakkör pályázóinak pedig 200 000 forint, amelyet a középiskola szakköri eszközeinek bővítésére, fejlesztésére, tanulmányút költségeinek fedezésére fordíthatnak.
Az Oktatási Minisztérium és a Magyar Szabadalmi Hivatal először 1998-ban hirdette meg a középiskolák természettudományi és technikai szakköreinek címzett országos pályázatot. A pályázat célja a középiskolás korú fiatal tehetségek felkutatása és támogatása, az önálló feladatmegoldáshoz szükséges gyakorlat megszerzésének ösztönzése, az innovatív gondolkodás formálását segítő pedagógiai eszközök bemutatása. Témául választhatók a mindennapi műszaki életben jelentkező problémák, technikatörténeti érdekességek, kiemelt jelentőségű műszaki területek. Az Oktatási Minisztériummal közösen működő Bíráló Bizottság 3 szakkört ill. 3 szakkörvezető tanárt díjaz.
A díjak átadására a Magyar Tudomány Napjával kapcsolatos ünnepségsorozat keretében kerül sor.
A PÁLYÁZAT EDDIGI DÍJAZOTTAI ÉS PÁLYÁZATI TÉMÁJUK |
|
1998 |
BATSÁNYI JÁNOS GIMNÁZIUM, TAPOLCA BÁNKI DONÁT MŰSZAKI SZAKKÖZÉPISKOLA, NYÍREGYHÁZA DEÁK FERENC GIMNÁZIUM, SZEGED |
1999 |
FAZEKAS MIHÁLY GIMNÁZIUM, BUDAPEST TOLDI MIKLÓS ÉLELMISZERIPARI SZAKKÖZÉPISKOLA, NAGYKŐRÖS BETHLEN GÁBOR SZAKKÉPZŐ ISKOLA, NYÍRBÁTOR |
2000 |
BATSÁNYI JÁNOS GIMNÁZIUM, TAPOLCA PUSKÁS TIVADAR TÁVKÖZLÉSI TECHNIKUM, BUDAPEST VARGA KATALIN GIMNÁZIUM, SZOLNOK |
2001 |
BARÓTI SZABÓ DÁVID KÖZÉPISKOLA, BARAOLT, ROMÁNIA VAK BOTTYÁN JÁNOS MŰSZAKI ÉS KÖZGAZDASÁGI KÖLCSEY FERENC GIMNÁZIUM, ZALAEGERSZEG |
2002 |
LIPPAI JÁNOS SZAKKÖZÉPISKOLA, NYÍREGYHÁZA PÁPAY ENDRE OKTATÁSI KÖZPONT, MAKÓ REFORMÁTUS GIMNÁZIUM, SZENTENDRE |
2003 |
MŰSZAKI SZAKKÖZÉPISKOLA, MAGYARKANIZSA (VAJDASÁG) SZENT MARGIT GIMNÁZIUM, BUDAPEST VARGA KATALIN GIMNÁZIUM, SZOLNOK |
2004. június 23.