Az aláírását követő nyolc év után végre hatályba léphet az előadóművészek jogait védő Pekingi Szerződés

2020. január 28-án Indonézia harmincadik tagállamként ratifikálta az audiovizuális előadásokról szóló Pekingi Szerződést, ezzel pedig az utolsó akadály is elhárult a szerződés hatályba lépése előtt. A több mint 12 évig tartó tárgyalássorozatot követően a szerződést 2012. június 20-án fogadták el, az azonban csak a 30. tagállam ratifikációja után három hónappal léphet hatályba a tagállamokban. A szerződés az előadóművészek, így az énekesek, zenészek, táncművészek és színészek szellemi tulajdonjogát modernizálja az élő és rögzített filmes és televíziós előadásaik vonatkozásában, továbbá személyhez fűződő jogokat is biztosít számukra.

A szerződés fő vívmánya, hogy ötfajta kizárólagos jogot biztosít az előadóművészeknek az audiovizuális formában rögzített előadásaik tekintetében: a többszörözés, a terjesztés, a bérbeadás, valamint a hozzáférhetővé tétel joga mellett az élő előadásokra is vonatkozik, de ezen túlmenően a sugárzáshoz való jogot, a művek nyilvánossághoz közvetítésének jogát, valamint a rögzítéshez való jogot is előírja. A tagállamoknak biztosítaniuk kell ezeknek a jogoknak a nemzeti jogrendszerükben történő érvényesülését. A szerződésre azért volt szükség, hogy a fejlődő technológiai valósághoz és a digitális korhoz igazítsa a korábban a Római Egyezményben és a WIPO Előadásokról és Hangfelvételekről szóló szerződésében foglalt rendelkezéseket és ezzel pozitív hatással legyen az előadóművészekre, a kulturális sokszínűségre, illetve a gazdaság fejlődésére.

A szerződés az azt ratifikáló tagállamok vonatkozásában 2020. április 28-án lép hatályba. Magyarország, bár 2012. június 26-án aláírta a szerződést, egyelőre nem ratifikálta azt, így annak rendelkezései nem is rendelkeznek kötőerővel a magyar jogalkotó irányába.

2020/02/04