TANULMÁNYOK
KEVIN G. RIVETTE - DAVID KLINE
Új értékek felismerése a szellemi tulajdonban
A szabadalmakat, védjegyeket, szerzői jogokat és a szellemi
tulajdon egyéb formáit a legtöbb vezérigazgató még ma is a vállalati jogászok
hatáskörébe tartozó kérdésnek tartja. A bimbózó tudásalapú gazdaságban azonban
új típusú verseny indult, amelyben a fizikai eszközök helyett a szellemi eszközök
váltak a részvénytulajdonosi érték és a versenyelőny első számú forrásává.
Ebben a változásban rejlik a vállalatok számára a következő nagy kihívás:
ki kell tapasztalni, miként lehet a szabadalmakban rejlő erőt a lehető legjobban
kiaknázni. A szabadalmak kihasználása megalapozhatja a szabadalom tulajdonjogából
származó piaci előnyt, javíthatja a pénzügyi teljesítményt, és növelheti a
versenyképességet. Ezt szolgálják az olyan szabadalmaztatási technikák, mint
a körülbástyázás és a bekerítés, amelyek célja a versenytársak kirekesztése
vagy tevékenységük akadályozása.
Richard Thoman nem nevezhető tipikus vezérigazgatónak. Ha a Fortune magazin
ötszázas listáján szereplő vezérigazgatóktól megkérdezik, mit szándékoznak
tenni a részvénytulajdonosi érték növelése érdekében, a legtöbben az értékesítés
növeléséről, új, csúcsminőségű termékcsaládok kifejlesztéséről, vagy fúziókról
és akvizíciókról kezdenek beszélni. De Thoman, akit tavaly nyáron neveztek
ki a húszmilliárd dollárt érő Xerox vállalat vezérigazgatójává, nem tartja
kielégítőnek az efféle hagyományos stratégiákat. Véleménye szerint a Xerox
jövőjével kapcsolatos egyik stratégiai kulcstényező olyan kevéssé kézzelfogható
és látható a tradicionális, pénzügyi eredményközpontú megközelítés és vállalati
gyakorlat számára, hogy nem is szerepel a mérlegben.
"Én a szellemi tulajdont állítom a fókuszba. Meg vagyok róla győződve,
hogy a Xeroxnál a szellemi tulajdon menedzselésével érhetünk el értéknövekedést.
És ez nem csak ránk vonatkozik. A szellemi tulajdont jól menedzselő vállalatok
lesznek a jövő nyertesei, a szellemi tulajdont rosszul menedzselők pedig le
fognak maradni" - mondta Thoman.
Szellemi tulajdon? Öt évvel ezelőtt ez a kifejezés a legtöbb vezérigazgatónak
még a szótárából is hiányzott, nemhogy részt kapott volna üzleti stratégiájában.
A szabadalmakat, védjegyeket, szerzői jogokat és a szellemi tulajdon egyéb
formáit a legtöbb vezérigazgató még ma is a vállalati jogászok hatáskörébe
tartozó jogi kérdésnek tartja, míg a saját feladataként a versenyben alkalmazott
stratégiák kidolgozását jelöli meg.
Nem így Thoman, aki jogi helyett üzleti eszközökként kezeli a szabadalmakat.
Ahol mások csak a jogügyi osztályon a sarokban porosodó papírhalmot látják,
ő rejtett kincseket vél felfedezni, amelyek arra várnak, hogy nyereséget és
versenyelőnyt hozhassanak a vállalatnak.
Ahhoz, hogy megértsük, miért gondolkodik így Thoman, vissza kell mennünk az
időben addig a pontig, amikor még az IBM pénzügyi igazgatója volt. Közvetlen
szerepe volt abban, hogy a szellemi tulajdon agresszív menedzselése az éves
szabadalmi díjakban rendkívüli mértékű, 3300 százalékos növekedést eredményezett
- az 1990-ben 30 millió dolláros tétel ma már csaknem egymilliárd dollárra
rúg. Érdemes megjegyezni, hogy ez az egymilliárd dollár nagyrészt szabad pénzáramlás
(cash flow), azaz visszatérően beáramló nettó bevétel, amely az IBM éves adózás
előtti nyereségének kilenced részét teszi ki. A teljes összeg közvetlenül
a pénzügyi eredményt gyarapítja. Egy ekkora bevételhez az IBM-nek évente körülbelül
húszmilliárd dollár értékű többletterméket kellene eladnia, ami a világszerte
értékesített termékmennyiség egynegyede.
Thoman a Xeroxnál hasonló szemléletet érvényesít a szellemi tulajdon menedzsmentjében.
Két éven belül 10 millió dollárról több mint 200 millió dollárra akarja növelni
a vállalat szabadalmi díjbevételét. És ez még nem minden. Ahogyan az IBM is
kiaknázza szabadalmait stratégiai és gazdasági előnyszerzés céjlából - a Nagy
Kék is pénzt csinált belőle 30 milliárd dollár értékű új alkatrész eladásakor
1999-ben -, Thoman is hisz abban, hogy a Xerox gazdag szabadalom-portfóliója
jövedelmező új piaci lehetőségekhez juttathatja a vállalatot. Véleménye szerint
a szabadalmak segítségével a vállalat visszanyerheti vezető szerepét a globális
technológiai iparban.
A szellemi tulajdon szerepének kihangsúlyozása Thomant a vezérigazgatók új
generációjának