DR. BÉKÉS GERGELY
A magáncélú másolás néhány kérdése - Szomszédos jogi szemmel
Az Index internetes portál 2001. november 8-án a következő
hírt tette közzé: "Egy német zenerajongót úgy felháborított az általa
vásárolt audio CD másolásvédelme, hogy büntetőfeljelentést tett a kiadója
ellen. A férfi a "Just the Best" címet viselő zenei összeállítás
megvásárlása után azt tapasztalta, hogy a lemezt a PC-jén az elektronikus
védelem miatt nem tudja lejátszani."1
Ha a szöveget áthelyezzük a magyar szerzői jog környezetébe, a következő tényvázlatot
kaphatjuk: egy felhasználó kereskedelmi célból kiadott hangfelvételt vásárolt,
melyet azonban számítógépe CD-olvasójának segítségével sem érzékelhetővé tenni,
sem pedig többszörözni nem tudott, mivel a hangfelvétel-előállító a forgalomba
hozott hangfelvételt másolásvédelemmel látta el. A jelenlegi piaci magatartások
alapján nem kizárt, hogy egyre több másolásvédelemmel ellátott hangfelvétel
kerül kereskedelmi forgalomba a közeljövőben, ezért érdemes ezek jogi vizsgálatát
megkezdeni.
1. A magáncélú másolás
A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (Szjt.) 35. §-a értelmében
magáncélra bárki készíthet a műről másolatot, ha az jövedelemszerzés vagy
jövedelemfokozás célját közvetve sem szolgálja. A magáncélú másolás a szabad
felhasználás egyik nevesített esetköre, amely a fenti feltételek teljesülése
esetében is csak akkor gyakorolható, ha belül marad az Szjt. 33. § szerinti
általános, minden szabad felhasználást keretek közé szorító korlátokon, azaz:
a) nem sérelmes a mű rendes felhasználására,
b) indokolatlanul nem károsítja a szerző jogos érdekeit,
c) megfelel a tisztesség követelményének, és
d) nem irányul a szabad felhasználás rendeltetésével össze nem férő célra.
Az Szjt. 83. § (2) bekezdése értelmében nincs szükség a szomszédos jogi jogosult
hozzájárulására azokban az esetekben, amelyekben a törvény a szerzői jogi
védelem alatt álló alkotás felhasználásához sem kívánja meg a szerző hozzájárulását.
Az idézett rendelkezés egyik következménye, hogy a szabad felhasználások,
ezen belül a magáncélú másolás szabályait a szomszédos jogi jogosultakra -
így többek között az előadóművészekre és a hangfelvétel-előállítókra - is
alkalmazni kell.
Az Szjt. technológiai értelemben általában semleges, így felhasználás és felhasználás
között pusztán az eltérő technikai megoldás miatt csak kivételes esetben tesz
különbséget. Az Szjt. 35. §-a a magáncélú másolások technikai megvalósításának
jellegére tekintettel azonban még egy további, a szabad felhasználást ebben
a körben kizáró szűkítést is előír, amikor úgy rendelkezik, hogy nem minősül
szabad felhasználásnak - függetlenül attól, hogy magáncélra történik-e -,
ha a műről számítógéppel, illetve elektronikus adathordozóra mással készíttetnek
másolatot. A szűkítés indoka nyilvánvalóan az, hogy mivel az eredetivel azonos
minőségű műpéldány korlátlan számú többszörözésére alkalmas digitális technika
már önmagában is fenyegetést jelenthet a mű rendes felhasználására, ha pedig
ehhez a magáncélú másolás megvalósítása érdekében még "teljesítési segédet"
is igénybe vesznek, az már kétségtelenül beleütközik az Szjt. 33. §-a szerinti
általános korlátokba.
A magáncélú másolások által előidézett, kétségtelenül létező vagyoni hátrány
kompenzálására - egyfajta átalányjellegű, tehát az érintett szabad felhasználási
kör egészére szétterítetten érvényesített "kárpótlásként" - a szerzői
és az azzal szomszédos jogok jogosultjai 1982 óta ún. "üreskazetta-díjra"
jogosultak Magyarországon. A 9/1969. (XII. 29.) MM rendeletet (Vhr.) módosító
15/1982. (XI.20.) MM rendelettel - a világon harmadikként, a volt NSZK-t és
Ausztriát követve - életre hívott új típusú díjfizetési kötelezettség kialakulásának
indoka az volt, hogy egyre szélesebb körben terjedtek el a jó minőségű másolat
készítésére alkalmas, olcsó, mindenki számára hozzáférhető magnókazetták,
illetve az ezt a formátumot kezelő rögzítő- és lejátszó eszközök. A kazetták
elterjedésével párhuzamosan a szerzők és más jogosultak jogos érdekeit ténylegesen
károsító mértékben csökkent a műsoros lemezek (kazetták) kereskedelmi forgalma,
így szükségessé vált egy ezt kompenzáló új típusú díj bevezetése. Az 1982-es
rendelettel kiegészített Vhr. 14/A szakasza értelmében a rádió vagy a televízió
műsorában sugárzott, valamint a kép- vagy hanghordozón nyilvánosságra hozott
művek szerzőit, a magáncélú másolásokra tekintettel, külön díjazás is megilleti.
A befolyó díjból az előadóművészek és a hangfelvétel előállítói is részesülnek.
E szabályt 1994- ben törvényi szinten is megerősítette a jogalkotó, amikor
a régi Szjt. (1969. évi III. tv.) 50/J §-ában így fogalmazott: A rádió- és
televízió-szervezetek műsorában sugárzott, a saját műsort vezeték útján a
nyilvánossághoz közvetítők műsorába belefoglalt, valamint a kép- vagy hanghordozón
forgalomba hozott művek szerzőit, előadóművészi teljesítmények előadóművészeit,
továbbá hangfelvételek előállítóit műveik, előadóművészi teljesítményeik,
illetve hangfelvételeik magáncélú másolására tekintettel díjazás illeti meg.
A hatályos Szjt. 20. §-a ezt a szöveget már változtatás nélkül vette át.
A magáncélú másolásra tekintettel fizetett díjat a gyakorlatban több módon
lehetett volna bevezetni. Lehetőség volt arra, hogy a díjat az üres hang-
és képhordozókhoz kapcsolják, de - elvileg - annak sem lett volna akadálya,
hogy a többszörözést megvalósító eszközökhöz fűzzék a díjat (ahogyan a reprográfiai
díjnál az most történik).2 A jogalkotó a magáncélú
másolásra tekintettel bevezetett díj fizetésére Magyarországon az üres hang-
és képhordozók első belföldi forgalomba hozóját kötelezte. A nyilvánvaló piaci
logika eredményeként azonban a kép- és hanghordozók forgalomba hozói díjfizetési
kötelezettségüket természetesen áthárítják a magáncélú másolás tényleges megvalósítójára,
így végső soron valóban átalány jellegű, a teljes felhasználási körre terített
kompenzálásról van szó, amelynek címzettje a gyakorlatban az a személy (szervezet),
aki (amely) a tényleges felhasználást (többszörözést) végzi.
A megfizetendő díj átalánydíjnak tekintendő azért is, mivel azt a ténylegesen
megvalósuló felhasználástól függetlenül kell megfizetni, így tehát például
abban az esetben is, ha a többszörözés során szerzői jogilag nem - vagy már
nem - védett műveket, illetve teljesítményeket rögzítenek. A díjfizetés ugyanakkor
nem sérti a szabad felhasználás ingyenességének elvét,3
mivel a díjfizetés kötelezettje jogilag nem a végső felhasználó, hanem a magáncélú
másolás elterjedésére közvetlenül visszavezethetően komoly üzleti haszonra
szert tevő első forgalomba hozó, illetve gyártó.4
A jogosultak technikai eszközökkel - hatásos műszaki intézkedésekkel - a magáncélú
másolást egészen a közelmúltig gyakorlatilag nem akadályozták annak ellenére
sem, hogy a másolás mértéke folyamatosan növekedett, a másolatok minősége
pedig állandóan javult. Korlátot egyedül a másolásra alkalmas eszközök korlátozott
kompatibilitása jelentett, amely behatárolta, hogy egyes hordozókról milyen
módon, és milyen minőségben hozhatók létre másolatok. Az elmúlt években azonban
a szórakoztató elektronikai gyártók egyre inkább olyan eszközöket hoztak forgalomba,
melyek nagyon sokféle hanghordozó típusról nagyon sokféle más hanghordozó
típusra tették lehetővé másolatok készítését, illetve az elkészült másolatok
formátumának konvertálását. A technikai fejlődést kihasználva tehát a forgalmi
ár töredékéért olyan másolatokat lehetett jogkövető módon készíteni engedély
és díjfizetés nélkül, melyek nem, vagy alig különböznek minőségükben az eredetitől.
2. Magáncélú másolás az interneten
A magáncélú másolás új dimenzióit nyitotta meg az 1990- es években egyre
inkább elterjedt internet és az MP3 formátumú fájlok. Az interneten működtetett
egyes tartalomszolgáltatások megnövelték azon hangfelvételek számát, amelyről
az internetet használók könnyen, gyorsan, jó minőségben készíthetnek magáncélú
másolatot. Ilyen jól ismert - és az amerikai bíróság által szolgáltatásának
felfüggesztésére kényszerített - szolgáltatás volt a Napster, de tucatnyi
ehhez hasonló rendszer működik ma is a világhálón.5
Az MP3 különlegessége pedig "mindösszesen" annyi, hogy nem igényel
külön speciális hanghordozót, mivel jól működő adattömörítési elvének köszönhetően
gyakorlatilag minden digitális adatrögzítésre alkalmas eszközön tárolható
ebben a formátumban hangfelvétel, ideértve az egyszerű floppy lemezeket és
más háttértárolókat is. Ez azt jelenti, hogy aki ilyen formátumban kíván hangfelvételt
magáncélra másolni, az egyrészt az egyébként is használt számítástechnikai
eszközein túl nem feltétlenül vásárol külön hanghordozót, másrészt jelentősen
megnehezedik a jogosultak helyzete abból a szempontból, hogy mely digitális
hordozókat lehet (kell) jellemzően művek és szomszédos jogi teljesítmények
magáncélú másolására használt eszközöknek tekinteni.6
A digitális adattömörítő eljárások az egyes védett művek, teljesítmények többszörözésének
időigényét töredékére csökkentették. A magnókazetta elterjedésekor a másolatokat
kizárólag valós idejű módon lehetett elkészíteni (tehát a másolás azonos volt
a tényleges lejátszási idővel), majd a később bevezetett gyorsmásoló eljárásokkal
ez a tartam körülbelül felére, harmadára csökkent, bár kétségtelen, hogy az
ily módon elkészített másolatok minősége némileg romlott. A ma ismert tömörítési
eljárásokat felhasználva egy teljes zenei album összesen 30-40 MB tárhelyet
foglal el a számítógép merevlemezén,7 melyet
egy átlagos számítógép már néhány másodperc alatt képes többszörözni, az elkészített
másolatok minősége pedig minden tekintetben megfelel az eredeti műpéldány
minőségének. A digitális technika használatával készített másolatok száma
egyre gyorsabban éri el azt a kritikus tömeget, mely után az újabb magáncélú
másolatok készítése már összeütközésbe kerülhet a szabad felhasználás általános
korlátjaival, vagyis ellentétes a mű rendes felhasználásával, és indokolatlanul
sérti a szerzők és szomszédos jogi jogosultak érdekeit.
Új technológiák kidolgozása önmagában még nem feltétlenül jelent azonnali
veszélyt a szerzői jog által védett jogosultak érdekeire. Attól kezdve azonban,
hogy az új technológiát alkalmazó eszközök olcsón, tehát tömegesen hozzáférhetővé
válnak, a helyzet robbanásszerű méretekben és sebességgel megváltozhat. Ilyen
folyamat volt például az írható CD-k elterjedése a '90-es évek második felében,
amikor mind a CD-írók, mind pedig az azokhoz használt üres hordozók ára gyakorlatilag
egy-két év alatt a töredékére csökkent, így rohamosan nőtt a felhasználásuk
mértéke is.
A magáncélú másolás kritikus tömegének elérésében szinte hetenként új minőséget
felmutató technológiák ugyan minden jogosulti csoport érdekeit sértik, ennek
hátrányaival azonban legközvetlenebbül a hanglemezkiadók szembesülnek: a magáncélú
másolatkészítés közvetlen versengése a műsoros hordozók forgalmazásával talán
soha nem volt még ilyen élesen érzékelhető, mint napjainkban. Nem meglepő
ezért, hogy jelenleg ez az egyébként nagy tőkeerővel rendelkező jogosulti
csoport tesz a legtöbbet azért, hogy - egyebek mellett - másolásvédelmi technológiák
kidolgozásával és alkalmazásával is gátat szabjon a szabad felhasználás korlátait
feszegető magáncélú másolatkészítési módoknak. Meg kell azonban jegyezni,
hogy a közeljövőben a hangfelvétel-előállítókhoz hasonló helyzetbe kerülhetnek
a filmelőállítók és a televízió-szervezetek is. A digitális technikát felhasználó
és egyre inkább elterjedő műsortárolási eljárások8
már ma lehetővé teszik, hogy a televízióban sugárzott filmeket, műsorokat
oly módon rögzítsék a felhasználók, hogy azok akár pár perc késleltetéssel,
akár pedig a rögzítés egyidejű folytatásával érzékelhetők maradjanak. Az új
"digitális videózás" továbbá azt is lehetővé teszi, hogy az ismételt
lejátszás során a készülék a filmalkotást, műsort sugárzás közben megszakító
reklámokat automatikusan átugorja, "kiszerkessze". A magáncélú másolás
során gyakorlatilag annak ellenére az eredeti műsoros hordozóval lényegében
azonos tartalmú és vagyoni értékű többszörözés készülhet, hogy annak forrása
(nyilvánossághoz közvetítése) a másolatkészítő számára is éppen a közbeiktatott
reklámok miatt vált ingyenesen hozzáférhetővé.
3. Másolásvédelmi technológiák
A hangfelvétel-előállítók jelenleg több védelmi eljárás bevezetésével kísérleteznek, melyek más-más technológiát és jogi megoldást alkalmaznak, azonban főként továbbra is másolásvédelem nélküli CD-lemezek és hangfelvételek kerülnek kereskedelmi forgalomba. Az alkalmazott védelmi eljárások célja minden esetben az, hogy megakadályozzák a hangfelvételek változatlan minőségű és nagy mennyiségben történő többszörözését, nem járnak azonban a többszörözés teljes megakadályozásával.
3.1. Technikai védelmi eljárások
A kifejlesztett védelmi eljárások legnagyobb problémája, hogy az alkalmazott technológia kisebb-nagyobb kompatibilitási problémát eredményez a CD-ROM-okkal történő lejátszás során, így jelenleg nem csupán a többszörözést akadályozhatja a másolásvédelem, hanem - egyes esetekben - a hangfelvételek érzékelhetővé tételét is. Jelen rövid ismertetőben a (hatásos) műszaki intézkedés terminus technicus kerülése szándékos, mivel annak eldöntése, hogy a bemutatásra kerülő eljárások az Szjt. 95.§-a értelmében annak minősülnek-e, külön vizsgálatot igényel.
3.1.1. A Macrovision SafeAudio9 eljárása
A kaliforniai központú vállalat termékei között megtalálható SafeAudio szoftver
több szinten biztosít másolásvédelmet a hangfelvételeket tartalmazó CD-lemezeknek.10
A legkisebb szintű védelmet biztosító mechanizmus során speciális kódokkal
látják el a lemezeket, melyek a gyártó szerint megakadályozzák a hangfelvételek
többszörözését, ugyanakkor ezek a CD-lemezek - a Macrovision adatai szerint
- minden korábban gyártott CD-ROM-on lejátszhatók maradnak. Az eljárás lényege,
hogy a CD-felépítését, szerkezetét oly módon módosítják, mely változtatások
nem érintik sem a hangfelvételből készített és a lemezgyártás kiinduló pontjának
számító hangfelvételből készített fájlok integritását, sem pedig azok minőségét.
A SafeAudio védelemmel ellátott hangfelvétel többszörözése esetében a többszörözött
műpéldányon az eredeti hangfelvételek helyett zajok hallhatóak csupán.
A "Timing" védelmi eljárás a többszörözést végrehajtó szoftver működését
akadályozza, így a védelmi eljárás a másolóprogram ismétlődő megállását, vagy
- amennyiben a többszörözött műpéldány mégis létrejönne - a másolt hangfelvétel
"ugrálását" eredményezi. Az emelt védelmi szinttel ellátott CD-lemezek
nem tehetők érzékelhetővé minden számítógépen, illetve DVD-lejátszón.
A legmagasabb védelmi szint alkalmazása megakadályozza a hangfelvétel számítógépen
történő lejátszását, és így annak számítógépes többszörözését is. Ebben az
esetben a CD-lemezt kétszekcióssá teszik a gyártás során, és a második szekcióban
a védelmi eljárás jeleit helyezik el.
A Macrovision által kifejlesztett technológia azt használja ki, hogy a CD-lejátszó
digitális jelkimenete többségében nem veszi igénybe az analóg jelek esetében
használt hibajavító eljárást. Az analóg jelek feldolgozása során a hibajavító
program a hibás jel lejátszása helyett az utolsó még hibátlan, és az első
már hibátlan jel közötti különbséget interpolálja, és ennek eredménye hangzik
el, amely ugyan az esetek egy részében nem egyezik az eredeti jellel, azonban
a különbség gyakorlatilag nem érzékelhető.11
A digitális jel felhasználása során ilyen hibajavítás a legtöbb esetben nincsen,
mivel a digitális jelkimenet eredeti célja az adatlemezek feldolgozása volt,
és adatok esetében gyakorlatilag nincs értelme javított jeleket megjeleníteni
(gondoljunk itt például egy táblázat értékeinek javítás útján történő megváltoztatására).
3.1.2. A Midbar Cactus Data Shield eljárása12
Az izraeli központú vállalat termékskáláján három termék szolgál a hangfelvételek
többszörözésének megakadályozására: a CDS100, a CDS200 és a CDS300. Tekintettel
arra, hogy a szoftver működéséről a mai napig nem jelent meg hiteles helyről
származó információ, így sok eltérő híradás szól ezen védelmi eljárásokról.
A Midbar azonban több másolásvédelmi találmányt szabadalmaztatott az USA-
ban,13 melyek lényege, hogy az eredeti hangfelvételből
készített speciális formátumú jeleket helyeznek el a CD-lemez adatrészén,
amely megakadályozza a hangfelvétel számítógépes lejátszását. A híradások
rendre arról számoltak be a Cactus Data Shield kapcsán, hogy a védelem alapjául
szolgáló eljárással a CD-lemezen olyan mennyiségű hibás jelet helyeznek el,
amelyet a számítógép hibajavító mechanizmusa már nem képes kezelni, így az
ilyen hangfelvételekről készített másolat minősége nagyon rossz.
A Midbar adatai szerint több mint 10 millió Cactus Data Shield védelemmel
ellátott CD került forgalomba 2002 februárjáig az USA-ban és Európában,14
és még az idén Japánban is forgalomba hozzák az első egymillió Cactus Data
Shielddel ellátott lemezt. A sajtó több alkalommal is beszámolt15
2001 telén és 2002 elején arról, hogy Natalie Imbruglia White Lilies Island
című lemezét a hangfelvétel-előállító (BMG) Cactus Data Shield védelemmel
ellátottan hozta forgalomba. Ez az album volt az első Nagy-Britanniában, melyet
ilyen védelemmel láttak el, de annak érdekében, hogy ne zárják ki teljesen
a hanglemez számítógépes érzékelhetővé tételét, a CD adatrészén elhelyeztek
egy szándékosan kis mintavétellel készített, és ezért rossz minőségű változatot
is a hangfelvételekről, valamint egy Windows-kompatibilis lejátszót, így mégis
lejátszható maradt a lemez a számítógépeken.16
3.2. Magáncélú másolás szerződéses korlátozása
Az elmúlt időszakban egyre több jel mutatott arra, hogy a legnagyobb hangfelvétel-előállító
vállalatok megkísérlik hangfelvételeiket saját tartalomszolgáltatásuk keretén
belül hasznosítani az interneten. E döntésüket feltehetően nagymértékben befolyásolta
a hangfelvételek tömegessé vált internetes felhasználása, és az egyes fájlcserélő
szolgáltatások nagy népszerűsége. A múlt év végén nemzetközi hangfelvétel-előállítók
két internetes szolgáltatást indítottak be,17
mely szolgáltatások közösek abban, hogy a hangfelvételek felhasználójával
kötött szerződésben kívánják a szolgáltatás keretén belül lehívott, illetve
letöltött hangfelvételek későbbi magáncélú másolását korlátozni. Különböznek
viszont a tekintetben, hogy a Pressplayt létrehozó hangfelvétel-előállítók
hangfelvételeik felhasználását közvetlenül a felhasználóknak ajánlják fel,
míg a MusicNet szolgáltatását franchise rendszerben kínálják a szolgáltatóknak.18
A szolgáltatások egységesen lehetővé teszik korlátozott számú hangfelvétel
lehívását, illetve azokról történő tartós másolat készítését (letöltését),
ezen túlmenően pedig a Pressplay lehetővé teszi, hogy a letöltött hangfelvételekről
a felhasználó korlátozott számban és módon magáncélú másolatokat készítsen.
A Pressplay felhasználói a felhasználási szerződés értelmében meghatározott
havidíj ellenében19 legfeljebb havi 1000 hangfelvételt
hívhatnak le. A lehívott hangfelvételek letöltését, illetve más módon történő
rögzítését, vagy másolat készítését a szerződés kifejezetten kizárja. A rendszer
lehetővé teszi, hogy legfeljebb havi 100 hangfelvételről a felhasználók tartós
magáncélú másolatot készítsenek saját használatú személyi számítógépük merevlemezére,
ezen hangfelvételek későbbi többszörözése azonban még magáncélból is kizárólag
egy másik számítógépre engedélyezett. A felhasználó havi legfeljebb 20,
korábban letöltött hangfelvételt többszörözhet CD-re, ebben az esetben is
tilos azonban az ily módon többszörözött hangfelvételek további, akár magáncélú
másolása, továbbá azok terjesztése, vagy más felhasználása.
A hangfelvételek CD-re történő többszörözését két módon korlátozzák a jogtulajdonosok.
Ilyen többszörözés kizárólag külön meghatározott körű hangfelvételek esetében
lehetséges, vagyis nem minden, a Pressplay rendszerén keresztül lehívható
felvétel többszörözhető CD-re, másrészt egy előadóművésztől (illetve előadóművészek
együttesétől) minden díjfizetési időszakban kizárólag két hangfelvétel másolható
CD-re.
A letöltött hangfelvételek kizárólag abban az esetben tehetők érzékelhetővé,
amennyiben a felhasználó érvényes előfizetői szerződéssel rendelkezik a szolgáltatónál.
Amennyiben az aktuális előfizetői időszak letelt és a felhasználási szerződést
nem hosszabbították meg a felek, illetve a szolgáltatás során alkalmazott
számítógép felhasználásával a felhasználó nem jelentkezik be a Pressplay honlapján,
a korábban letöltött hangfelvételek sem tehetők érzékelhetővé a későbbiek
során.
A felhasználási szerződések kifejezetten tiltják, hogy a letöltött hangfelvételekhez
való hozzáférést a felhasználó másnak engedélyezze, így a rendszer a fájlcsere
lehetőségét kizárja.
A Pressplay szoftvere minden felhasználási cselekményt érzékel, és azokról
naplófájlt készít. A szerződés értelmében az ily módon gyűjtött adatokat a
szoftver automatikusan a Pressplay központi szervere felé továbbítja, és azokat
az érintett szerzői, illetve szomszédos jogi jogosultak jogdíjának kiszámításához
veszik igénybe a szolgáltatás üzemeltetői.
A RealNetworks felhasználási szerződése szinte minden tekintetben megegyezik
a PressPlay általános szerződési feltételeivel. A szerződés kifejezetten kizárja,
(1) hogy a felhasználó másnak engedélyezze a szolgáltatás használatát, vagy
a szolgáltatás keretén belül nyújtott hangfelvételek felhasználását, (2) a
hangfelvételek akár magáncélú többszörözését, (3) terjesztését, illetve (4)
azok bérbe- vagy haszonkölcsönbe adását.
A hangfelvétel-előállítók ismertetett internetes megjelenése tehát kifejezett
szerződési rendelkezésekkel kívánja a hangfelvételek magáncélú másolását (is)
korlátozni. Tekintettel arra, hogy jelenleg mind a két szolgáltatás kizárólag
az Egyesült Államokban, illetve Kanadában használható, így a kialakított rendszereknek
egyelőre semmilyen tekintetben nincs hatásuk Magyarországra. A tendencia azonban
világosan követhető: a hangfelvétel-előállítók jogi és/vagy technikai eszközökkel
korlátozni kívánják az egyes hangfelvételekről előállítható magáncélú másolatok
számát.
4. Az "üreskazetta-díjak" és az előadóművészek
Az üreskazetta-díjak bevezetésekor annak jogalkotói felismerése, hogy a magáncélú
másolások okozta kár nem áll meg a szerzőknél, korszerű döntést eredményezett.
Az 1982-es jogszabály alkotói a világon elsők között ismerték fel, hogy a
magáncélú másolás során a művek jellemzően előadóművészek, illetve más szomszédos
jogi jogosultak teljesítményének felhasználásával jutnak el a nyilvánosság
tagjaihoz, így a magáncélú másolás nem csupán a szerzőknek, hanem az érintett
szomszédos jogi jogosultaknak is kárt okoz. E tény felismeréséből következett,
hogy a magáncélú másolásra tekintettel megállapított díjból a többi érintett
jogosulti csoportot is részesíteni kell.
Az 1982-ben módosított Vhr. 14/A § (5) bekezdése rendelkezett a magáncélú
másolásra tekintettel megillető díjazás előadóművészi hányadának kezeléséről.
Az említett bekezdés értelmében a díjak előadóművészeknek járó részét a Szerzői
Jogvédő Hivatal a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének utalta át. A Művészeti
Szakszervezetek Szövetsége az így befolyt összeget a jogszabály értelmében
az előadóművészek támogatására, jóléti és közösségi céljaira fordította.
A jogalkotó által választott megoldás elvi alapja az volt, hogy a magáncélú
másolásra tekintettel megállapított díj egyéni felosztása a gyakorlatban szinte
kivitelezhetetlen. Egyéni felosztási rendhez olyan adatok szükségesek, melyek
alapján megállapítható, hogy az egyes rádió(televízió)műsorokat, illetve korábban
kép- vagy hanghordozón rögzített előadásokat milyen arányban többszöröznek
magáncélból üres hordozóra. Ilyen információ azonban kizárólag a háztartások
ellenőrzésével szerezhető be, mely nem tartozhat egyetlen jogdíj kezelésére
jogosult szervezet feladatai közé sem. A pontos arányok ismerete hiányában
mindösszesen vélelem állítható fel, mely szerint többségében azon rögzített
előadásokat másolják magáncélból, melyeket az érintett időszakban a rádiók
és televíziók sugároztak. A jogalkotó ezek ismeretében úgy döntött, hogy a
magáncélú másolásra tekintettel az előadóművészeket megillető díjat közösségi
célokra, valamint egyéni támogatásokra kell fordítani.
A jogszabály ezen feladat ellátására az előadóművészeket képviselő országos
szakmai szervezetet, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségét jelölte ki. A
jogszabályváltozásokat követően ma is az MSZSZ önálló jogi személyiséggel
rendelkező szervezeti egysége, a 2000-ben közös jogkezelő szervezetként nyilvántartásba
vett Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) foglalkozik az üreskazetta-díjak kezelésével
és felosztásával. Az EJI Felosztási Szabályzata20
értelmében az előadóművészeket a magáncélú másolásra tekintettel megillető
díjat két módon kell felosztani. Tekintettel a fent említett vélelemre, az
üreskazetta-díj egy része az előadóművészeket az Szjt. 77. § (1) bekezdése
alapján megillető "sugárzási" jogdíjjal együttesen, azzal egy eljárásban
egyéni felosztásra kerül. A díjak másik részét - az 1982-ben meghatározott
célokkal azonosan - szociális, szakmai és közösségi célokra kell fordítani.
Ezen körben az EJI kizárólag előadóművészekből álló jogdíjbizottságai döntenek
az egyes támogatásokról, melyek között visszatérítendő és vissza nem térítendő
támogatások egyaránt megtalálhatók. A magáncélú másolásra tekintettel az előadóművészeket
megillető díj felosztási rendje megfelelt a díjgyűjtés eredeti céljainak,
vagyis megfelelő módon nyújtott kompenzációt az előadóművészeknek azon anyagi
kárért, melyet előadásaik üres hanghordozóra történő többszörözése okozott
nekik.
A magáncélú másolások kompenzálásának jelenlegi rendszere mind kevésbé alkalmas
a digitális technikával okozott, egyre nagyobb ilyen jellegű kár arányos megtérítésére.
A kárt a hangfelvétel-előállítók által alkalmazott új típusú eljárások enyhítik
ugyan, a piac azonban egyelőre nem fogadta be széles körben sem a másolásvédelmi
technológiákkal ellátott hanghordozókat, sem pedig a díj ellenében igénybe
vehető internetes tartalomszolgáltatásokat. A fentiek miatt ezért a digitális
környezetben elvégzett magáncélú másolásra vonatkozó szabályok gyakorlati
alkalmazását érdemes lehet újragondolni, melyhez a hangfelvétel-előállítók
által gyűjtött tapasztalatok jó kiindulópontnak látszanak. A húsz éve megfogalmazott
célok időtállóak, azonban a cél elérésére kialakított eszközök már nem minden
esetben elégségesek a jogosultak "kárpótlására", így a technika
fejlődését a felhasznált eljárások tekintetében is érdemes lehet követni.
1 Vomit: Büntetőfeljelentés a másolásvédett
CD miatt(http://index.hu/tech/hardver/cdved,
2001. november 8.)
2 Meg kell jegyezni, hogy
a hatályos jog ismer olyan, a szerzői jogon kívüli általános kulturális díjfizetési
kötelezettséget, amelynek alapján a hang- és képrögzítő eszközök után is kell
járulékot fizetni. [A Nemzeti Kulturális Alapprogramról szóló 1993. évi XXIII.
törvény 1% kulturális járulékkal terheli az egyes hang-, illetve képrögzítő
eszközöket, mely járulékot a gyártó (importáló) köteles megfizetni.]
3 Az Alkotmánybíróság az érintett szabály látszólagos ellentmondásával
került szembe, amikor egy indítványozó a Vhr. 14/A § alkotmányellenességének
megállapítását kérte arra hivatkozva, hogy a Vhr-ben megállapított díj ellentétben
áll a régi Szjt. 16. §-ával, mely szerint a szabad felhasználás díjtalan.
Az Alkotmánybíróság érdemben végül nem foglalkozott a kérelemmel, mert annak
benyújtását követően az 1994. évi VII. törvény a Vhr. érintett szakaszait
azok törvényi szintre emelésével hatályon kívül helyezte. A jogszabályi változás
miatt a beadvány tárgytalanná vált, így az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette
(240/B/1993. AB végzés).
4 A bíróságok a régi Szjt. 1994-es módosítását megelőzően többször
foglalkoztak olyan üggyel, melyben az üreskazetta-díjak jogi természetét kellett
vizsgálnia az ítélkezésnek. A BH 1992. 756. kiemeli, hogy a jogszabály a felhasználás
lehetőségére tekintettel állapítja meg az üres kazetták utáni díjfizetési
kötelezettséget, a felhasználás lehetősége azonban nem azonos magával a felhasználással.
Az egy évvel később született BH 1993. 158. pedig kimondja, hogy az üres kép-
és hanghordozók forgalomba hozatala önmagában nem minősül szerzői jogi értelemben
felhasználásnak, így pusztán a díjak meg nem fizetése sem minősül szerzői
jogi jogsértésnek.
5 Ilyen például az Aimster,
a Morpheus, a Gnutella, az OpenNap, a LimeWire.
6 Az ARTISJUS először a 2000. évben hatályos üreskazetta-díjakat megállapító
jogdíjközleményében hirdetett ki díjakat az MP3 típusú lejátszók által használt
kártyákra.
7 Figyelembe véve a CD-lemezek 650 MB-os kapacitását, egy CD-lemezre
közel 15 albumnyi hangfelvétel írható fel.
8 Ilyen rendszer például
a Replay TV (www.replaytv.com), a TIVO
(www.tivo.com), az Ultimate TV (www.ultimatetv.com)
és a Dish (www.dishtv.com)
9 www.macrovision.com
10 Az eljárás alapjául az izraeli TTR Technologies korábbi fejlesztései
szolgáltak. (www.newscientist.com/news/print.jsp?d=ns9999998
)
11 A hibajavító mechanizmus
a lemez karcolással vagy más mechanikai módon történő megsértésére ad megoldást.
Ilyen mechanikai hiba esetében a digitális jelek olvasása kétségessé válhat,
ami szélsőséges esetben megakadályozhatja a CD-lemez érzékelhetővé tételét
is.
12 www.midbartech.com
13 Szabadalom száma: US 6,208,598 B1 és US 6,276,738 B1
(http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=/netahtml/
search-bool.html&r=2&f=G&l=50&co1=AND&d=ft00&s1=midbar&OS=midbar&RS=midbar)
14 Forrás: Midbar 2002. február 11-i sajtóközleménye (www.midbartech.com
"pressreleases" menüpontja)
15 pl. uk.eurorights.org/issues/cd/docd/natimb.shtml,
Olvass el.txt (In: PC Format 2002. március, p.11.)
16 http://www.valovilag.hu/nyomtatobarat.htmloldal=tech&path=200111&id=23400
17 A Bertelsmann Music Group, a Warner Music és az EMI a MusicNetet
(http://www.musicnet.com/Frame_about.html),
míg a Sony és Vivendi Universal a Pressplayt(http://www.pressplay.com/aboutus.html)
18 Jelenleg kizárólag a szintén alapító tagnak számító RealNetworks
INC. nyújtja a MusicNet kínálta szolgáltatásokat a kliensoldali felhasználóknak
(www.real.com)
19 A Pressplay havi előfizetői díja 9,95 és 24,94 US dollár között
mozog.
20 www.eji.hu
Felosztási Szabályzatok menüpontja