HÍREK, ESEMÉNYEK
Az előadóművészek ismétlési jogdíjáról
I. Előadóművészi teljesítményekkel pár évtizeddel ezelőtt tipikusan színházakban,
koncerttermekben találkozhattak a nyilvánosság tagjai. Előadások megtekintésére
- az elektronikus médiumok kialakulásával és a technika rohamos fejlődésével
- egyre szélesebb körben van lehetőség, és ma már többnyire otthonról, rádió-
illetve televíziókészülékünk segítségével élvezzük az előadóművészek teljesítményét.
A több évtizede működő közszolgálati rádió és televízió sok energiát fektetett
a méltán világhírű magyar előadók előadásának rögzítésére, és a közreműködésükkel
készített műsorok sugárzására. E tevékenységük "melléktermékeként"
minden tekintetben egyedülálló és értékes archívumok jöttek létre, melyeket
a mai napig előszeretettel használnak fel a televíziók és rádiók. Az archívumok
- kétségtelen kulturális értékükön túlmenően - nagy vagyoni értéket is képviselnek,
mivel lehetővé teszik, hogy a korábban rögzített műsorok ismétlésével a műsorszolgáltatók
előállítási költség nélkül érjenek el nagy nézettséget, és ezzel természetesen
nagy reklámbevételt.
Az előadóművészi engedélyezési jogok gyakorlásának és díjazás iránti igény
érvényesítésének a magyar szerzői jog rendszerében több formája létezik. Az
első és a gyakorlatban tömegesen előforduló forma esetében az előadóművész
rendelkezik a felhasználás kizárólagos engedélyezésének jogával és az ahhoz
kapcsolódó jogdíjigénnyel (pl. rögzítetlen előadás rögzítésének vagy rögzítetlen
előadás sugárzásának, illetve más módon történő nyilvánossághoz közvetítésének
engedélyezése). A második csoportba azon felhasználások tartoznak, amelyeknél
az előadóművész ugyan rendelkezik a felhasználás kizárólagos engedélyezési
jogával, ezen jogát azonban nem gyakorolhatja egyedileg, helyette a törvény
az engedélyezés jogával a közös jogkezelőt ruházza fel (pl. rögzített előadás
lehívásra hozzáférhetővé tétele). Tekintettel az ebben az esetben is létező
engedélyezési jogra, az előadóművészek rendelkeznek jogdíjigénnyel is. A harmadik
csoportba azon felhasználások tartoznak, melyek esetében sem az előadóművész
maga, sem pedig közös jogkezelő szervezete nem rendelkezik a felhasználás
engedélyezésének jogával, az engedélyezési jog hiánya mellett azonban továbbra
is rendelkezik az előadóművész jogdíjigénnyel, melyet a közös jogkezelő érvényesít
(pl. kereskedelmi célból kiadott hangfelvételek vagy azokról készült másolat
sugárzása vagy bármilyen más módon történő nyilvánossághoz közvetítése).
A fenti formáktól részben eltérő speciális eset az előadás sugárzás vagy a
nyilvánossághoz történő átvitel céljára készült rögzítésére tekintettel fennálló
díjigény [Szjt. 74.§ (2) bekezdés], mivel ez a felhasználási mód ötvözi mindhárom
korábban említett csoport bizonyos jellemzőit. Az ilyen felhasználás feltétele,
hogy a felhasználó rendelkezzen az Szjt. 73. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott
engedéllyel az előadás rögzítésére. Az engedély alapján rögzített előadás
további felhasználása, és így elsősorban ismétlése tekintetében sem az előadóművész,
sem pedig közös jogkezelő szervezete nem rendelkezik önálló engedélyezési
joggal, a közös jogkezelő szervezeten keresztül érvényesíthető jogdíjigény
azonban megmarad.
II. Az Szjt. előadóművészek ismétlési jogdíjára vonatkozó rendelkezése, és
az abban alkalmazott megoldás nem újdonság Magyarországon. A régi Szjt. (1969.
évi III. tv.) 50. §-a 1994 óta tartalmazta már az idézett szabályokat, a gyakorlat
azonban közel egy évtizeddel megelőzte a jogalkotást. A Művészeti Szakszervezetek
Szövetsége 17 évvel ezelőtt, 1985-ben szerződésben rendezte az egyetlen akkori
hazai televízióval a rögzített előadóművészi teljesítmények ismétlése tekintetében
fennálló ún. ismétlési jogdíjakat. A szerződés alapvető célja a Magyar Televízió
műsoraiban szereplő, illetve a műsorgyártásban foglalkoztatott előadóművészek
foglalkoztatási feltételeinek és díjazásának szabályozása volt, a szerződés
ismétlési jogdíjakra vonatkozó rendelkezése azonban kiállta az azóta bekövetkezett
piaci átalakulásokat. Ezen rendelkezés alapján az MTV külön engedély nélkül,
de díjazás fejében vált jogosulttá az általa sugárzás céljára rögzített műsorokat
tetszés szerinti számban ismételni, ellentételezésként pedig átalánydíjat
fizetett. Az átalánydíj felosztásáról az előadóművészek érdekképviseleti szervei
saját hatáskörben dönthettek.
A szerződés szerint a műsorokban közreműködő előadóművészekkel kötött felhasználási
szerződésekben meghatározott jogdíj minden esetben magában foglalta az első
sugárzást követő egy éven belüli egyszeri ismétlésért fizetett jogdíjat is.
Az ismétlési jogdíjak felosztási rendjét az érintett előadóművészeket tömörítő
érdekképviseleti szervek határozták meg, a legnagyobb érintett szakmai szervezet
egyetértésével. A felosztás alapjául minden esetben a Magyar Televízió által
az Előadóművészi Jogvédő Iroda (a továbbiakban: EJI) rendelkezésére bocsátott
műsorfelmérések szolgáltak. A műsorfelmérések azokat az adatokat tartalmazták,
melyek nélkülözhetetlenül szükségesek voltak a műsorok egyedi azonosításához,
így (a) az ismételten sugárzott műsor címét, (b) annak időtartamát, (c) az
ismételt sugárzás időpontját, (d) a sugárzó csatorna számát, valamint (e)
a közreműködő előadóművészek nevét.
A felosztási szabályokat a szakmai szervezetek úgy alakították ki, hogy azok
alkalmazása objektív módon történhessen, a felosztást végrehajtó szervezet
egyedi döntéseket nem hozhatott. A jogdíjak egyéni felosztása során azon műsorokat
vették figyelembe, melyek (a) az MTV saját gyártású műsorai voltak, (b) kifejezetten
televíziós sugárzás céljából készültek, (c) egyidejű kép- és hangfelvételt
tartalmaztak, és (e) amelyekben előadóművészek irodalmi és más művészeti alkotásokat
adtak elő. Az idézett szabályok alapján nem keletkeztettek jogdíjat például
a más műsor-előállítótól sugárzás céljára átvett műsorok, a szinkronizált
produkciók, valamint a példányonkénti terjesztés céljából készített műsorok.
Nem vehetett részt továbbá a felosztásban az a műsor, melyet első ízben az
ismételt sugárzás évét megelőző tíz éven túl sugároztak.
Az egyéni felosztásban részt vevő műsorokban közreműködő előadóművészek jogdíját
egy egyszerű arányosítási rend határozta meg. Az egyes előadók jogdíját részint
közreműködésük jellege (vagyis, hogy a műsorban mint főszereplők, mint szereplők,
vagy mint közreműködők vettek részt), részint pedig az ismétlésre került műsor
hossza határozta meg. A szakmai szervezetek által kialakított rendszer külön
vette figyelembe az érintett előadóművész művészeti ágát is. Önálló művészeti
ágként jelentkezett a színművészet, a táncművészet, a hangszeres zene, az
ének, az artistaművészet és a karmesterség, illetve a karvezetőség, így minden
előadóművészeti tevékenységet lefedett a felosztási szabályzat.
Az előadóművészek ismétlési jogdíjának alapjául szolgáló rendelkezések a szerzői
jogi törvény 1994-es módosításakor kerültek az előadóművészi jogok körében
meghatározásra. A jogszabályi háttér bővülésével az MTV-vel korábban kialakított
helyzet annyiban változott, hogy az előadóművészek díjigénye jogszabályi alapot
kapott, bővült továbbá azon felhasználások köre is, mely után a jogszabályok
értelmében az előadóművészek díjigénnyel élhettek.
III. Az Szjt. 74. § (2) bekezdése értelmében az előadás sugárzás vagy a nyilvánossághoz
történő átvitel céljából készült rögzítésének díjazására a 27. § rendelkezéseit
az előadóművészek, illetve közös jogkezelő szervezetük esetében is megfelelően
alkalmazni kell. A 27. § szerint az írók, zeneszerzők és szövegírók képviseletében
- a színpadra szánt irodalmi művek és a zenedrámai művek vagy jeleneteik,
illetve keresztmetszeteik felhasználásának kivételével - a már nyilvánosságra
hozott művek sugárzásának jogosítására és a felhasználásáért fizetendő díjak
mértékére vonatkozóan az irodalmi és zenei művekkel kapcsolatos szerzői jogok
közös kezelését végző szervezet köt szerződést a felhasználóval. A 27. § megfelelő
alkalmazása a következő szöveget eredményezi, figyelemmel a 74. § (2) bekezdés
első fordulatában meghatározottakra: Az előadóművészek képviseletében a rögzítetlen
előadás sugárzás vagy a nyilvánossághoz történő átvitel céljára készült rögzítéséért
fizetendő díjak mértékére vonatkozóan az előadóművészi jogok közös kezelését
végző szervezet köt szerződést a felhasználóval. Mivel az idézett rendelkezés
az előadóművészek esetében is közös jogkezelést ír elő, így az EJI rendszeresen
közzéteheti az idézett törvényhelyen említett felhasználási módok tekintetében
az előadóművészekre vonatkozóan megállapított jogdíjakat.
A 74. § (2) bekezdése két előadóművészi jogot szabályoz. A szakasz első fordulata
díjigényt, míg második fordulata (rögzített előadás lehívásra hozzáférhetővé
tétele) a díjigényen túl engedélyezési jogot is biztosít az előadóművészeknek.
Az EJI az eltérő típusú jogosultságokat egymástól szétválasztva kezelve 2001
januárjában kihirdette a rögzített előadás lehívásra hozzáférhetővé tétel
engedélyezéséről szóló jogdíjközleményét (Magyar Közlöny 2001/4. száma), majd
2001 augusztusában - a felhasználókkal folytatott hosszas előzetes egyeztetések
lezárását követően - az előadás sugárzás vagy a nyilvánossághoz történő átvitel
céljára készült rögzítésének díjazásáról és a felhasználás egyéb feltételeiről
szóló jogdíjközleményét (Magyar Közlöny 2001/95. száma).
A jogdíjközlemény alapján a sugárzás és a nyilvánossághoz történő átvitel
céljára rögzített felvétel minden sugárzása, illetve más nyilvánossághoz közvetítése
- annak ismételt megvalósítása esetén is - csak abban az esetben jogszerű,
ha a felhasználó a jogdíjközleményben foglaltak teljesítésére megállapodást
köt az előadóművészi teljesítményekkel kapcsolatos szomszédos jogok közös
kezelését végző szervezettel, az EJI-vel.
A jogdíjközlemény tárgyi hatálya a televíziós szervezet és a saját televízióműsort
vezeték útján a nyilvánossághoz közvetítő által sugárzás vagy a nyilvánossághoz
történő átvitel céljára rögzített előadás első sugárzását követő ismételt
sugárzásának díjára és felhasználási feltételeire terjed ki.
Mivel az Szjt. 74.§ (2) bekezdésének első fordulata szűkítés nélkül minden
sugárzás, illetve nyilvánossághoz történő átvitel céljára történt rögzítésre
vonatkozik, a jogdíjközlemény tárgyi hatálya kiterjed azokra a felvételekre
is, amelyeket a felhasználó megrendelésére és a műsorában történő sugárzás
céljával más személyek rögzítettek, feltéve, hogy a felhasználó az ilyen felvétel
sugárzására - annak bármely más felhasználását megelőzően - kizárólagos jogot
szerzett. E három feltétel együttes fennállta esetén a felhasználó által kezdeményezett
és céljait szolgáló rögzítési folyamat csupán technikai jellegű eszközcselekményt
jelent, és a felhasználás tényleges megvalósítójának a sugárzásra kizárólagos
jogot szerző felhasználót kell tekinteni.
A jogdíjközleményben megállapított jogdíjak differenciáltak: függnek egyrészt
a műsorszolgáltató típusától (közszolgálati, illetve nem közszolgálatinak
minősülő műsorszolgáltatók), a műsorszolgáltatás vételkörzetétől (országos,
körzeti, helyi műsorszolgáltatók) és a sugárzott felvétel perchosszától.
A műsorszolgáltatók felhasználási tevékenysége nem minden esetben irányul
önálló előadóművészi tevékenységek bemutatására. A televíziós műsorfolyam
szerkesztésének általánosan használt eszköze, hogy egy adott műsor nézettségének
növelése érdekében nem ritkán hetekkel a műsor tényleges sugárzását megelőzően
rövid előzeteseket ismételnek. Ezen műsorelőzetesek tipikusan a műsor jellemzőnek
ítélt részleteiből tartalmaznak válogatást oly módon, hogy egy részlet hossza
sem haladja meg a pár másodpercet, céljuk pedig a figyelemfelhívás. Az ismétlések
egy másik csoportjában az ismétlések célja egy önálló műsor színesebbé, érdekesebbé
tétele. A televíziós stúdióbeszélgetéseket, híradásokat gyakran kísérik olyan
rövid ismétlések, melyek valamilyen szempontból összefüggnek a tárgyalt témával,
a beszélgetőpartnerrel vagy valamilyen közéleti, művészeti eseménnyel. Ezen
felhasználások önálló előadóművészi tevékenység bemutatására nem alkalmasak.
A jogdíjközlemény a televíziós műsorszolgáltatás sajátosságaira, és a korábban
kialakult felhasználási szokásokra figyelemmel a fentiek alapján számos esetben
mentesíti a felhasználót a jogdíj megfizetése alól. Nem kell a felhasználónak
jogdíjat fizetnie a műsorelőzetes céljára ismételt műsorok, illetve a két
percet meg nem haladó ismétlések után. A jogdíjfizetés nélkül is ismételhető
műsorok köre úgy lett meghatározva, hogy a műsorszolgáltatókat terhelő jogdíjfizetési
kötelezettség ne akadályozza aránytalanul a műsorszolgáltatók korábban kialakított
műsorrendjét, de egyetlen esetben se lehessen önálló előadóművészi teljesítményt
díjfizetés nélkül ismételten felhasználni. A korábban kialakított szerződéses
gyakorlat alapján továbbra sem kell a felhasználónak előadóművészi ismétlési
jogdíjat fizetni, amennyiben az első sugárzást követő egy évben egy alkalommal
ismétlik a műsort.
A jogdíjközlemény figyelemmel van a felhasználók helyzetére olyan szempontból
is, hogy amennyiben az eredeti (első) felhasználó a felvétel ismételt sugárzására
más felhasználónak ad engedélyt, a fizetendő jogdíj mértékét ez utóbbi felhasználó
műsorszolgáltatási jellege és vételkörzete határozza meg.
Tekintettel arra, hogy a nem közszolgálati műsorszolgáltatók (kereskedelmi
és közműsor-szolgáltatók) műsorszolgáltatási szerződésükben közszolgálati
műsorok sugárzására vállalnak kötelezettséget, a jogdíjközlemény a közszolgálati
műsorok sugárzásának arányát a nem közszolgálati műsorszolgáltatók esetében
is figyelembe veszi, és annak a műsorszolgáltatás feltételeként szabott arányt
meghaladó, megfelelően mérhető, illetve dokumentálható vállalása esetén jogdíjkedvezményt
biztosít.
A felhasználás részletes feltételeit az EJI és a felhasználó között megkötött
szerződés állapítja meg, melyben ki kell térni az adatszolgáltatás tartalmára
és esedékességére. Amennyiben a felhasználás részletes feltételeiről szóló
szerződés másképp nem rendelkezik, a felhasználó adatszolgáltatást köteles
teljesíteni, amelynek tartalmaznia kell a felhasznált felvétel azonosításához,
és a jogdíjak felosztásához szükséges adatokat (cím, perchossz, szereplők).
Az előadóművészek ismétlési jogdíjának jogdíjközleményben történő meghatározása
nagymértékben elősegíti a díjigény eredményes érvényesítését. Tekintettel
arra, hogy az EJI az ismétlési jogdíjakat első ízben csak 2001 nyarán hirdette
ki, a 2002. évben hatályos jogdíjközlemény változatlan módon határozza meg
mind a fizetendő díjakat, mind pedig a felhasználás egyéb feltételeit (Magyar
Közlöny 2002/2. száma).
Békés Gergely