EuroDesign projekt € Design - Measuring Design Value

Értékteremtés a designnal: A design elemzése és mérése, mint felhasználó-központú innovációs eszköz és a termelés egyik gazdasági tényezője

Az Európa 2020 stratégia egyik kiemelt programja, az Innovatív Unió keretében az Európai Bizottság 2011-ben elindította az Európai Design Innovációs Kezdeményezést (European Design Innovation Initiative http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/policy/design-creativity/index_en.htm), melynek célkitűzése, hogy összekapcsolja a design, az innováció és a versenyképesség területeit. E kezdeményezéshez kapcsolódóan az Európai Bizottság Vállalkozáspolitikai és Ipari Főigazgatósága 2011-ben pályázatot hirdetett a felhasználó-központú innovációs folyamatok előmozdítására, új innovációs megközelítések kidolgozására. A pályázaton hat nemzetközi konzorcium nyert támogatást.

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala - Magyar Formatervezési Tanács (SZTNH-MFT) az "EuroDesign - A design értékének mérése" című konzorcium tagjaként vesz részt ebben a munkában. Az SZTNH-MFT mellett a konzorcium tagjai a Barcelonai Design Központ (Barcelona Design Centre - www.bcd.es), a Koppenhágai Üzleti Főiskola (Copenhagen Bussiness School - www.cbs.dk), a Design Austria (www.designaustria.at), a Svéd Ipari Formatervezési Alapítvány (Swedish Industrial Design Foundation - www.svid.se) és a Cambridge-i Egyetem (University of Cambrige - www.cam.ac.uk).

A szakmai, oktatási, illetve promóciós intézményeket tömörítő együttműködés célja a design - mint a felhasználó-központú innováció egyik eszközének - gazdasági értékét kimutató felmérés kidolgozása, az ehhez kapcsolódó irányelvek, útmutatók meghatározása, melyek hozzájárulnak a design szélesebb körű elfogadottságához és alkalmazásához mind döntéshozói szinten, mind a gazdaságban. A designtudatosság növelése és hatékonyabb hasznosítása elengedhetetlen eleme a gazdasági és társadalmi kihívásokra választ adó innovációs folyamatoknak, melyek elősegítik Európa gazdaságának és versenyképességének növekedését.

Az EuroDesign konzorcium által készített első dokumentáció - amely a design gazdasági és felhasználó-központú megközelítését, innovációs folyamatokban megjelenő szerepét mutatja be, letölthető innen.

Publikálásra került az EuroDesign projekt keretében létrejött második munkacsomag (WP2). A WP2 koncepcionális és minőségi kutatási anyag, melynek célja egy alapvető szempontrendszer kialakítása a design, mint versenyképességi tényező és felhasználó központú innovációs eszköz mérhetősége érdekében. A WP2 letölthető innen.

A paraméterek meghatározása volt a harmadik munkacsomag (WP3) célkitűzése, olyan alternatív kérdések meghatározása, melyek az eddigi felmérésekhez képest hatékonyabban járulnak hozzá a design, mint gazdasági faktor által nyújtott vállalati előnyök meghatározásához. A WP3 letölthető innen.

A koncepcionális és minőségi keretrendszert a negyedik munkacsomag foglalja magába, ezen belül a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a formatervezési mintaoltalmi bejelentések nemzeti és európai szintű összegzéseinek koordinálását vezette. Az anyag, mely a továbbiakban vállalati esettanulmányokkal bővül, hozzájárul a design, mint gazdasági versenyképességet meghatározó tényező értelmezéséhez és empirikus alátámasztásához. A WP4 munkacsomag letölthető innen.

A projekt eredményeit összegző, a design adatok gyűjtésére és interpretálására megfogalmazott irányelveket tartalmazó WP5 munkacsomag letölthető innen.

A projekttel kapcsolatos további részletes információ elérhető: www.measuringdesignvalue.eu

Örömmel vesszük véleményét, észrevételét, kérdését. Kérjük, megkeresését angol nyelven küldje az alábbi címre:
EuroDesign [169] bcd [961] es