A Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) üzenete a Szellemi Tulajdon Világnapja (április 26.) alkalmából

Caracasban felkel a nap, egy író ihletetten felébred és a tabletjéért nyúl. Ötleteit elküldi Londonba a munkatársának, aki épp egy színházban próbál a West Enden. Szavak, képek, cselekmények kavarognak. Egy új sorozat vázlata – világjárványról, drogkartellekről vagy korrupt politikusokról – egy hollywoodi producer e-mail fiókjában landol, aki felhívja dubai, mumbai, pekingi és berlini partnereit. Az üzlet létrejön, a források biztosítva, a terjesztési csatornákról megállapodás születik.

Elkezdődik a forgatás: a kültéri jelenetek Marokkóban, a beltériek Brooklynban, a különleges effektek Bangkokban készülnek. Elkészül a film zenéje is: pezsgő ritmusok Rióból, fúvósok Lagosból, és mindehhez a vonósok Prágából. A főcímzene egyre népszerűbb, ahogy a rajongók a világ minden részén, különböző méretű képernyőkön követik a műsort.

A filmek, a TV-műsorok, a zene, a könyvek, a művészet, a videojátékok, azaz a kulturális alkotások már régen átléptek az országhatárokon. De a WiFi-korszak átalakítja a fogyasztható kultúra elismerésének, terjesztésének és élvezetének módját a határokon átívelő piacokon is. Az egyre inkább elérhető digitális technológiák megszüntették a fizikai korlátokat, lehetővé tették a multikulturális együttműködést a művészek és alkotók számára, teret engedtek új elképzeléseknek. A digitális kreativitásnak ez a virágzása nagy öröm a digitális termékek fogyasztóinak is. Legyünk bárhol is a világon, az általunk választott eszközön, akkor, amikor csak akarjuk, számtalan alkotást olvashatunk el, nézhetünk vagy hallgathatunk meg.

A kultúra újragondolása – hogyan hozzuk létre, hogyan férünk hozzá és hogyan támogatjuk – kihívásokkal néz szembe. A rugalmas, alkalmazkodó szellemitulajdon-védelmi rendszernek segítenie kell abban, hogy digitális világunkban a művészek és a kreatív ipar szereplői megkapják munkájuk megfelelő ellenértékét és folytathassák alkotó munkájukat. A szellemi tulajdon világnapja alkalmából kulturális jövőnk néhány fontos kérdését fogjuk megvizsgálni. Szakértőket kérdezünk meg arról, hogyan érvényesülhet a kreativitás a digitális piacon. Megszólaltatjuk az alkotókat is, hogy megtudjuk, mit gondolnak, merre tartunk. Csatlakozzanak Facebook oldalunkhoz és kövessék, ahogyan kibontakozik a történet. Kezdődik az első évad.

 

2016/04/18