Beszámoló

a Magyar Formatervezési Tanács 2015-ben végzett munkájáról

Küldetés

„A Magyar Formatervezési Tanács célja, hogy a formakultúra eszközeivel hozzájáruljon az életminőség javításához és a nemzetgazdaság versenyképességének növeléséhez. Közös erőfeszítések árán virágzó országot szeretnénk teremteni Európa közepén, amelynek polgárai esztétikus, egészséges környezetben élnek, becsülik és ápolják hagyományaikat, tudatosan vállalják kulturális identitásukat, és vallják, hogy a jóléthez a formatervezés is jelentős mértékben hozzájárul.”

Összefoglaló
A hároméves mandátummal bíró testület célja annak elősegítése, hogy a design a következő évtizedekben is fontos szerepet játsszon az innovatív kapacitások kihasználásában, a gazdaság növekedésében, a formatervezés és a technológia kapcsolatának erősítésével pedig a versenyképesség fokozásában. A designszemlélet elterjesztésének, a designtudatosság emelésének záloga az államigazgatás, a szakma, az oktatási és gazdasági szféra képviselőinek nyitottsága az együttműködésre. A 2015-ben megújított testület szakmai kapcsolatrendszerét továbbfejlesztve új utakat épített a design világának szereplői és a vállalkozások között, illetve megerősítette a már meglévőket, és gazdagította designtárgyú kulturális, innovációs kínálatát.
A 2015-ös év eredményesnek értékelhető, mert az MFT a kiemelt éves feladatok teljesítése mellett jelentős hazai és nemzetközi szakmai sikereket ért el. A MFT küldetése, hogy a formakultúra eszközeivel a GDP növeléséhez és az életminőség javításához hozzájáruljon. ennek pedig szerves része a kreatívipar fiataljainak sikeres pályakezdése, a vállalkozások alapításának ösztönzése és támogatása. Az induló kreatívipari vállalkozások számára létrehozott kiadványok és a hozzájuk kapcsolódó rendezvények az ötletekben gazdag, kreatív generáció számára összegezték az ismereteket, tapasztalatokat, és vázolták fel azokat a lehetőségeket, amelyek az addig felhalmozott tudást egy részben ismeretlennek tűnő mezőben teszik kamatoztathatóvá. Az MFT aktív szerepet vállalt a World Design Week kezdeményezésében, mely 2016-ban még több lépést és tevékenységet tervez. A találkozókon való részvétellel egyrészt jó kapcsolatokat épített ki a nemzetközi designközösségben, másrészt kommunikációs platformjait is használni tudja, így népszerűsítve hazai eseményeit több kontinensen is. Programkínálatának kialakításában a design iránt érdeklődő nagyközönség mellett egyre fontosabb a gazdasági szféra megszólítása, a designszakma és az üzleti szféra közti kapcsolatok erősítéséhez való hozzájárulás, mindeközben elismerten magas szakmai színvonalát megőrzi, ami a hazai és a nemzetközi designvilág támogatásának elengedhetetlen alapja.

 

Erőforrások

A munkatervi feladatok általános pénzügyi hátterét a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala költségvetése biztosította. Kiemelt éves feladatához, a Magyar Formatervezési Díj-pályázathoz a Nemzetgazdasági Minisztérium bocsátott rendelkezésre fedezetet, a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjpályázat pedig az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala társfinanszírozásában, a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. pénzügyi lebonyolítói közreműködésével valósult meg.
A Magyar Formatervezési Tanács (MFT) Design Világnap programja az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs Hivatalának (OHIM) támogatásával valósult meg. A 2015. évi Design Hét Budapest rendezvénysorozat programjainak finanszírozásához az SZTNH kiemelt szakmai partnereként a Design Terminál járult hozzá. Az MFT a rendelkezésére álló forrásokat a feladatokhoz mérten, gazdaságosan és időarányosan használta fel.
Az MFT működésével kapcsolatos feladatokat a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szervezeti egységeként működő Iroda (MFTI) látja el, két főállású kormánytisztviselő munkatárssal.

 

Az éves munkaterv szerkezete és teljesítése

A Magyar Formatervezési Tanács (MFT) és Irodája (MFTI) a 266/2001. (XII. 21.) számú kormányrendelet és saját ügyrendje alapján, hároméves munkaprogram és éves munkaterv keretei között végzi tevékenységét.
A Tanács éves munkaterve tartalmazta azokat a feladatokat, melyeket a hároméves munkaprogramban lefektetett célok és feladatok a 2015-ös költségvetés keretei között meghatároznak. E feladatokat a munkaterv célcsoportok szerint öt fejezetbe rendezi, a beszámoló a munkaterv szerkezetében mutatja be a legjelentősebb eredményeket.

 

1. Tájékoztatás – a nagyközönségtől a szakmai körökig

A Magyar Formatervezési Tanács a hozzá kötődő szakmai munkáról számos fórumon, a célcsoportnak megfelelő formában ad tájékoztatást. A szakigazgatásnak a testületi munkáról éves beszámoló, a nagyközönségnek pedig széles kört elérő színes, angol–magyar nyelvű éves jelentés készült, mely hazai és nemzetközi szakmai partnereinket (szakmai szervezetek, oktatási intézmények stb.) tájékoztatja. A fenti célok elérését szolgálja az MFT önálló honlapja (www.mft.org.hu). Magyar és angol oldalainak tartalmi és vizuális megújítása 2015-ben megtörtént. Reszponzív technológiájának köszönhetően immár táblagépeken és okostelefonokon egyaránt használható. A tájékoztatást szolgálják az MFT egyéb nyomtatott és digitális kiadványai, illetve adatbázisai is (felsorolásuk a mellékletben olvasható). Rendszeresen terjesztett elektronikus publikációja, a honlapon is publikált évi hat hírlevele is rendben, gazdag tartalommal jelent meg. A fiatal célközönség kommunikációs szokásait figyelembe véve az MFT tevékenységéről az alábbi fórumokon is hírt adtunk:

  1. www.mft.org.hu
  2. facebook.com/magyarformatervezesidij
  3. designhet.hu
  4. facebook.com/budapestdesignweek
  5. instagram.com/budapestdesignweek
  6. twitter.com/BudDesignWeek

Az MFT rendszeresen képviselteti magát a magyar design történetét, helyzetét feldolgozó, eredményeit népszerűsítő szakmai rendezvényeken. Néhány további, az átfogott spektrumot tükröző kiemelt esemény:

A világhírű Comité Colbert szervezet és a Francia Nagykövetség felkérésére dr. Bendzsel Miklós, az MFT elnöke és dr. Simon Attila, az MFT tagja is előadást tartott a Luxus – Híd Franciaország és Magyarország között című konferencián a Magyar Tudományos Akadémián. Az eseményt a diplomáciai testületek képviselői mellett a hazai tervezőképző intézmények képviselői és hallgatói is megtisztelték.

Az MFT által 2004-ben útjára indított, az SZTNH által finanszírozott Design Hét Budapest rendezvénysorozatot tizenkettedik alkalommal rendeztük meg az Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központtal és a HIPAvilon Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség Nonprofit Kft.-vel együttműködésben: 2015-ben a designszakma hazai legfontosabb éves eseményeként tovább erősítette pozícióját. A programsorozat mintegy 150 eseményt foglalt magában, közel 120 helyszínen zajlott, és mintegy 50 ezer látogatót fogadott. A rendezvény hagyományosan népszerű elemei – a Design Túrák, Nyitott Stúdiók, Díszvendégség –, valamint az új elemek: a designerek és a befektetők egymásra találását segíteni hivatott események együtt biztosítják a Design Hét Budapest beazonosíthatóságát, népszerűségét. A partnerek folyamatos érdeklődése, a résztvevők nagy létszáma, valamint a pozitív visszajelzések a rendezvény létjogosultságát továbbra is alátámasztják. Annak érdekében, hogy a Design Hét Budapest márka minél karakteresebb legyen, 2015-ben a saját szervezésű programok számát növeltük az ún. befogadott programok számának csökkentése mellett. A megváltozott médiafogyasztási szokásokra való tekintettel a kommunikáció, azon belül is a közösségi média nagy hangsúlyt kapott, így a Design Hét Budapest még dinamikusabb, még fiatalosabb rendezvénysorozattá vált.
2015-ben a fő témája az otthon volt: a Home Sweet Home vezető témához kapcsolódó kiállítás, illetve több kisebb program azt mutatta be, hogy az elmúlt tíz-húsz év társadalmi, kulturális és technológia változásai hogyan csapódtak le az otthonokban. A hagyományos családmodellek átalakulnak, egyre több az egy- és kétszemélyes háztartás, az ideiglenes otthon és a kis alapterületű lakás. A szociális változások mellett a technológiai forradalom is átírja a mindennapi életet: a tárgyak egy részéhez állandó áramellátásra és internetre van szükség, egyre nagyobb az igény a laptop vagy tablet használatához ideális környezetet nyújtó bútorok iránt, a főzést a konyhában receptkönyvek helyett képernyővel ellátott hűtőgépek segítik. Az otthon funkciója, szerepe is átalakult, egyre többen dolgoznak ott, illetve onnan. A változások az otthonok, a lakóterek jelentős átalakulását hozták magukkal – ehhez kapcsolódott a Design Hét Budapest 2015 nyitókiállítása és az ahhoz illeszkedő kísérőprogramok, valamint a partnerek önálló programjai.
2015-ben Spanyolország volt a Design Hét Budapest díszvendége. A spanyol programok nagy része Spanyolország Budapesti Nagykövetsége szervezésében valósult meg, további programok jöttek létre spanyol márkákat hazánkban képviselő külső partnerek bevonásával. A Díszvendégség programjai közül a legnagyobb szabású a Kollektív képzelet című kiállítás volt, melyet a Spanyol Nagykövetség az Iparművészeti Múzeumban szervezett meg a Spanyol Nagykövetség és a DIMAD – Central de Diseno de Matadero Madrid együttműködésében, az Ibero-amerikai designbiennálé 2014-es anyagából hozva el egyedi válogatást Magyarországra.
Így négy kiállítás valósult meg egyszerre, a Kollektív képzelet és Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj díjazottait és legjobb pályaműveit bemutató tárlat mellett nyílt meg a Home Sweet Home az Iparművészeti Múzeum földszinti kerengőjében. A négy kiállítás egy belépőjeggyel volt látogatható, a kiállításokhoz tárlatvezetések is kapcsolódtak. Az Iparművészeti Múzeum a megszokottnál jóval jelentősebb látogatószámot regisztrált, a tárlatokat 7130 fő tekintette meg a hathetes nyitva tartás alatt.
A négy kiállítás több mint 300 designtárgyat és -projektet mutatott be, így igen tartalmas ismeretterjesztő programot biztosítottak az érdeklődőknek. A spanyol díszvendégséghez kapcsolódóan idén is sor került egy sztárdesigner meghívására. 2015-ben Martí Guixé-re esett a projektstáb választása – a Barcelonában élő tervező elsősorban egy új területen: a food design szegmensben alkot.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tartott előadása telt házzal zajló esemény volt, és jelentős médiaérdeklődést is generált. A MOME-n tartott előadást rövid prezentáció és fogadás követte a Mobili Maniaban. Mindezeken túl Marti Guixé több tárgyával közelebbről is megismerkedhettünk, hiszen alkotásaiból válogatás szerepelt a spanyol gasztro-design tárlaton, amelynek szintén az Iparművészeti Múzeum adott teret. A Tapas – Spanish Design For Food (Tapas. Spanyol gasztro-design) a Design Hét Budapest időtartama alatt tárlatvezetésekkel, finisszázzsal várta az érdeklődőket.
A Design Hét Budapest nyitánya június 28-án a Design Világnapja volt. A program keretében sor került a Budapest Design Map bemutatására, valamint szakmai előadások megtartására is, mégpedig a Díszvendégséghez kapcsolódóan a budapesti Cervantes Intézetben. A Budapest Design Map először 2013-ban jelent meg azzal a céllal, hogy a designhoz kötődő tevékenységet folytató vállalkozásokat, üzleteket a külföldi turisták, valamint a helyi érdeklődők számára hitelesen közvetítse. A térkép – a felhasználói trendek alakulásának megfelelően – 2015-ben már csak applikáció formában hozzáférhető. Az applikáció mind Androidos, mind iOS platformon népszerű volt.
A korábbi évektől eltérően idén a Design Túrák többségükben a fő témákhoz – Home Sweet Home, illetve Spanyolország – csatlakoztak. A túrák kivétel nélkül maximális létszámmal, „teltházasan” zajlottak, visszhangjuk az érdeklődők és a túrák szervezői körében is pozitív volt. Idén is megrendezték a népszerű Vásárlási Akciót, 2015-ben a részt vevő partnerek körét a korábbi tapasztalatok alapján redukálták, így mintegy 60 budapesti üzlet adhatott lehetőséget a látogatóknak arra, hogy 20% kedvezménnyel vásároljanak hazai, illetve nemzetközi designtermékeket. Az egyik legnépszerűbb programelem a Nyitott Stúdiók, melynek során a látogatók különböző kreatív szakmák képviselőinek műhelyébe látogathatnak el. Idén 15 vállalkozás mutatkozhatott be a Nyitott Stúdiók keretein belül, külön figyelmet fordítva a műfaji változatosságra. 2015-ben a stúdiók, új, feltörekvő vállalkozások jelentkezés útján is részt vehettek a programban.

A design és üzleti élet közötti sokrétű kapcsolat feltérképezésére elsősorban workshopokon, előadásokon, kerekasztal-beszélgetéseken, konferenciákon volt lehetőség. Ezek közül a legfontosabbak:
Alkoss és profitálj!gyakorlati tanácsok fejlesztéshez, értékvédelemhez, forrásbevonáshoz és piacra lépéshez. A HIPAvilon és a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület egész napos előadássorozata és személyes tanácsadó napja.
Csinálj pénzt a divatból! Üzleti reggeli angyalbefektetőkkel, cégvezetőkkel.
– Pénzügyi workshop
Ezekről az eseményekről hírt adva – a Design Hét Budapestmegszokott kommunikációs csatornáin kívül – a program szervezésében közreműködő partnerek (pl. tőkealap, kockázati tőke kezelő vállalkozás) kommunikációs csatornáin is megjelent a Design Hét Budapest.
Az eddigieken túl 2015-ben mintegy 110 külső partner bevonásával került sor egyéb, mind műfajukat, mind megvalósítási részleteiket tekintve rendkívül változatos programok megszervezésére. A kiállítástól a divatbemutatóig, a workshoptól a könyvbemutatóig számos programtípus képviseltette magát az ipariforma-, divat-, ékszer-, applikáció-design mellett belsőépítészeti, tipográfiai, grafikai jellegű témákkal.
A korábbi években megkezdett profiltisztítás – melynek keretében a projektstáb bizonyos tematikájú eseményeket egyáltalán nem fogad be, a nem elég magas szakmai színvonalon megvalósítani kívánt rendezvények szervezőit pedig szakmai tanácsokkal látja el – elérte a kívánt eredményt, így a 2015-ös program magas színvonalú, összképe a korábbinál egységesebb. A tavaly megkezdett vidéki bemutatkozás idén is folytatódott, 2015-ben is megrendezték a Design Hét Sopron, illetve Design Hét Pécs eseménysorozatot.
A programok nagy sikert arattak mindkét város szakmai köreiben és a nagyközönsége előtt is, emellett mindkét partner jelezte szándékát a további együttműködésre, valamint a 2016-os Design Hét Budapesthez való csatlakozásra.
A Design Hét Budapest 2015 sajtókommunikációja 2015 tavaszától folyamatosan zajlott. A hagyományos kommunikációs csatornákon túl – hírlevél, weboldal, sajtóhirdetések, sajtóközlemények, Facebook – idén különös figyelmet kapott az Instagram és a Twitter mint a célcsoport körében előszeretettel használt közösségi médium. Ezeken a kommunikáció angol nyelven zajlik, ami elősegíti a Design Hét Budapest nemzetközi beágyazódását, ismertségének növelését. Jelentős mértékben erősödött és kétnyelvűvé (magyar–angol) vált a Design Hét Budapest Facebook-oldala. A Facebook posztok előre tervezett, időzített rendszer szerint készültek és kerültek ki a Design Hét Budapestfelületére, figyelembe véve a látogatói reakciókat, az adminisztrátorok számára elérhető adatokat. (A sajtómegjelenésekre vonatkozó főbb adatok a mellékletben találhatók.)
A design- és divatipar vállalkozásai szemszögéből kiemelten fontos esemény volt az INTERCOLOR Nemzetközi Színbizottság ülése, amely az aktuális szezon előtt két évvel összeállítja a nemzetközi színkártyákat tervezők, gyártók és kereskedők részére, akik munkájukban szezonális megosztás szerint alkalmazzák a színtrendet. A Színbizottság zártkörű ülésének november 23–24-én az SZTNH adott otthont. Az ülés a részt vevő tagországok színjavaslatainak bemutatásával kezdődött, majd a tagországok képviselői beszéltek az inspirációkról és az adott szezonra összeállított színekről. A színjavaslatok ismertetése után kezdődött a nemzetközi színtrend témaköreinek megbeszélése és a színcsoportok kialakítása. A bizottsági ülés kísérőrendezvényeként került sor a TMTE, a Design Terminál és az MFT közös szervezésében megvalósuló konferenciára, melynek célja a hazai kreatívipar ösztönzése a szezonális színtrendek szerepének bemutatásán, márkaépítésen és kollekciófejlesztésen keresztül, valamint a gyártó és a tervező szakemberek együttműködésének fejlesztése volt. A szakma számára nyitott előadáson az INTERCOLOR15 tagországának képviselői gazdag képanyaggal illusztrált prezentációkat tartottak, és beszéltek friss kutatásokról, a jövő anyagairól, a divatra hatást gyakorló különböző kultúrákról és kézműves mesterségekről.   
A SEED – Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány felkérése alapján az MFT célkitűzéseit, feladatait és eredményeit bemutató előadásra került sor a Mi az én szellemi tulajdonom? Hogyan tudom ezt megvédeni? című konferenciákon (nov.16., dec. 13.), ahol a részt vevő tervezők betekintést kaptak a tanács tevékenységébe, hazai és nemzetközi projektekben vállalt aktív szakmai munkájába.

2. Oktatás, elméleti munka – felsőfokú intézmények tanárai és hallgatói

A Budapesti Kommunikációs Főiskolával való együttműködés jegyében a 2015. évi Országos Művészeti Diákköri Konferencián (OMDK) a Tanács három 10eFt értékű, a Tanács közreműködésében iparművészeti tárgykörben megjelentett szakkönyvvel járult hozzá a művészetelméleti és művészeti szekciók társadalomtudományok-, illetve térbeli művészet kategóriában kiemelkedő pályamunkák díjazásához.

A Kulturális Alapítvány a Textilművészetért és a Szombathelyi Képtár ötödik alkalommal rendezte meg a Nemzetközi Textilművészeti Triennálét. A nagyszabású, a textilművészet minden ágát magába foglaló megmérettetésen a Magyar Formatervezési Tanács könyvjutalmat ajánlott fel a design tárgykör kiemelkedő pályázóinak. Az MFT díját Fiatal művész kategóriában Kiss Orsolya (Fal és Tértextil kategória) és Zámori Zsófia (Fal és Tértextil kategória) nyerte el. Az eredményhirdetésre és a kiemelkedő pályamunkák bemutatására a Szombathelyi Képtárban került sor, a tárlat 2015. június 26. és október 31. között volt megtekinthető.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tervező alap- és mester, valamint menedzser mesterszakos hallgatói tavasszal megismerhették az MFT célkitűzéseit, feladatait és eredményeit, betekintést kaptak a tanács hazai és nemzetközi projektekben vállalt aktív szakmai munkájába, és szakirányú tárlatvezetéssel tekinthették meg a 2014. évi Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj beszámoló kiállítását. Kora ősszel pedig a Magyar Formatervezési Díj, Design Management Díj és a Design Hét Budapest nyitókiállításának tárlatait tekinthették meg szakmai tárlatvezetés keretében. Ilyen, az MFT feladatait és eredményeit ismertető előadással egybekötött szakirányú tárlatvezetést tartottunk az őszi design kiállításokon a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem termékmenedzsment szakos, valamint a Budapesti Gazdasági Főiskola gazdálkodásmenedzsment alap- és vállalkozásfejlesztés mesterszakos hallgatóinak.  
Az MFT a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetével közösen kilencedik alkalommal is elindította A design vállalati irányítási kérdései című kurzust. Etantárgy keretében a hallgatók szintén szakirányú tárlatvezetésen tekinthették meg a Magyar Formatervezési Díj, a Design Management Díj és a Design Hét Budapest nyitókiállításának tárlatait.
A Magyar Ergonómiai Társaság a jövő ergonómiai szemléletformálását megcélozva E2O – Ergonómiai ötletpályázatot hirdetett a magyarországi felsőoktatás hallgatói számára. A pályázatra olyan termékeket vártak, melyek a mindennapi életet könnyebbé, kényelmesebbé és biztonságosabbá teszik, valamint egészségünk megőrzését szolgálják. A felhívásra 23 pályamunka érkezett a lehető legváltozatosabb témákban, a kombinált utazótáskától a ruhaszárítón és a hordozható ételmelegítőn át a szekrénybőröndig. A bírálóbizottság munkáját szakértőként dr. Németh Edit, a Magyar Formatervezési Tanács tagja is segítette. A díjazottak az MFT által felajánlott könyvjutalomban is részesülhettek. A díjátadásra 2015. november 3-én 10 órától került sor a Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar dékáni hivatalában.
Hogyan lesz egy ötletből üzlet? Hagyományteremtő beszélgetéssorozatot indított a MOME+ a Jam Session, MOME+ és Start Up Guide kerekasztal nyomán, azzal a céllal, hogy rendszeres találkozási lehetőséget adjon a designhoz kötődő fiataloknak, tervezőknek, MOME-alumniknak. Az MFT-tag Koós Pál első beszélgetőtársa dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és az MFT elnöke, valamint dr. Botos Viktor, a Hipavilon Szellemi Tulajdon Ügynökség ügyvezető igazgatója volt, a beszélgetés Osvárt Judit MFT-tag moderálásával zajlott. A fórum körüljárta, hogyan lesz egy ötletből üzlet, másnak eladható érték. Mi kell ahhoz, hogy egy ötletre épülő vállalkozás sikeres legyen? A designszakma és a közélet, illetve a designhoz kapcsolódó más szakterületek közös gondolkozásának célja olyan szemlélet kialakítása, amelyben a design nem művészi önkifejezési forma, hanem piacilag értelmezhető termék. Kínálatában a design gazdasági szerepét hangsúlyozni hivatott programok, például B2B események keretében a cégvezetők és további partnerek számára próbálják érthetővé tenni, hogy mire jó a design, és miért érdemes a fejlesztésekbe designert bevonni, designert alkalmazni.
A Magyar Formatervezési Tanács Start Up Guide című elektronikus kiadványa immár tíz éve jelenik meg. Átlátható struktúrában nyújt segítséget a kreatív generáció fiataljainak, végzős design- és művészeti hallgatóknak, pályakezdőknek és újrakezdőknek ahhoz, hogy a korlátlan lehetőségeket kínáló kreatívipari-piaci környezetben érvényesülni tudjanak. A 2007-ben indult Start Up Guide külseje 2015-ben megújult, de tartalma is jelentősen frissült: nemcsak a korábbi fejezetek aktualizálását tartalmazza, hanem kiegészült a közösségi finanszírozás részleteivel, iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy egy ötletből hogyan lehet befektetői prezentáció, és kitér a Széchenyi 2020 programra is.
A kiadvány célcsoportban való népszerűsítéséhez az egyetemekre kihelyezett roll upok, söralátétek, plakátok készültek. A Magyar Formatervezési Tanács által gondozott Start Up Guide 10. elektronikus formában (PDF) érhető el, minden érdeklődő ingyenesen letöltheti a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és az MFT honlapjáról. (www.mft.org.hu/startupguide.hu).  
A jubileumi év jelentős fejlesztést is hozott: a Design Hét Budapestre időzítve élesült a Start Up Guide önálló microsite oldala (http:// http://kreativipar.startupguide.hu/), mely lehetőséget ad egyrészt az év közbeni gyors és folyamatos frissítésre, másrészt az interakciók bevezetésére. A kiadványhoz az MFT több szakmai eseményt is társított, melyek folyamatosan a figyelem fókuszában tartották a kreatívipari vállalkozások alapításának ösztönzését és támogatását célzó kiadványt.

 

3. Gazdaságélénkítés – vállalkozói, civil és állami szféra

A design, a kreatívipar és az innováció összefüggéseit felmutató és megismertető Magyar Formatervezési Díjat 2015-ben 36. alkalommal hirdettük meg. A hazai designszakma leginnovatívabb szeletét reprezentáló díjpályázaton a pályázati aktivitás 2015-ben rekordközeli volt, termék, vizuális kommunikáció, terv és diákmunka kategóriában több mint 300 pályázatot regisztráltunk, megoszlásukról a féléves beszámolóban már jelentést adtunk.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkársága megemelt összegű, bruttó 500 eFt-os, az EMMI Felsőoktatásért és Tudománypolitikáért Felelős Államtitkársága bruttó 400 eFt-os különdíjat ajánlott fel. A Hipavilon Kft. a szellemi vagyon audit szolgáltatás felajánlást tett, az MFT különdíja szintén megemelt, bruttó 400 eFt értékű kommunikációs csomag formájában volt elnyerhető.
A Magyar Formatervezési Díj 2014-ben nyitott a közösségi média eszközei felé, a díjpályázat elérhető a Facebookon. A bevezetés pozitív tapasztalatai okán a közösségi média 2015-ben is a kommunikáció meghatározó eleme volt. Az oldalon a Tanács nemzeti díjairól, ösztöndíjairól (Design Management Díj, Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj) és a célközönség érdeklődésére számot tartó eseményeiről (pl: Start Up Guide e-jegyzet) is hírt adunk. A Díjpályázat szempontjából legintenzívebb időszakban, szeptember–november folyamán mutatta a Facebook oldal is a legnagyobb aktivitást. Különösen sikeresnek mondhatók a díjazottakról készült kisvideók.
A díjpályázat értékelésének mindkét fordulója rendben lezajlott (máus.20., június 23–25.), eredményeként a bizottság idén a termék kategóriában két díj mellett egy díjat megosztva ítélt oda, diák, terv és vizuális kommunikáció kategóriában pedig egy-egy díjat szavazott meg. Díjazásra 11 alkotást (7 Magyar Formatervezési Díj és 4 különdíj), kiállításra további 50 pályamunkát javasolt. Az ünnepélyes eredményhirdetésre a Design Hét Budapest rendezvénysorozat keretében 2015. szeptember 24-én került sor.
Az elismert pályamunkák seregszemléje bizonyította, hogy a díj egyik legfontosabb feladata a hazai designban felhalmozott szellemi tőke felmutatása és a vállalkozói figyelem felkeltése. Tállai András miniszterhelyettes köszöntő beszédében a hazai kreatívipar Magyarország versenyképességének, gazdasági teljesítményének növekedéséhez hozzájáruló, dinamikus térnyerését méltatta.
A legfrissebb és legteljesebb hazai designkiállításon többek között innovatív okoseszközökkel, kiemelkedő kvalitású bútorokkal, építészeti elemekkel és könyvészeti alkotásokkal is találkozhattak a látogatók. A díjazott alkotásokat és a kiemelt pályaműveket bemutató tárlat alátámasztja, hogy a kreativitásra építkezve jelentős távlatok nyílhatnak hazánk kreatívipara, de a gazdaság egésze számára is.
Az elismerteket bemutató tárlat november 15-ig volt látogatható az Iparművészeti Múzeumban, látogatószáma példaértékű. További információk és az alkotók, gyártók elérhetősége a kiállítás zárását követően is megtalálhatók katalógusunk online változatában, folyamatosan frissülő információk a Díj Facebook oldalán érhetők el: facebook.com/magyarformatervezesidij
Az MFT által alapított Design Management Díj a design stratégiai szerepének tudatosítását célul kitűző elismerés, amely felmutatja, hogyan segítheti a designgondolkodás és szakszerű menedzselése egy szervezet célkitűzéseinek megvalósítását, eredményes működését, és emellett méltatja ennek kiváló példáit. A Magyar Formatervezési Díj kiírásával együtt meghirdetett felhívásra 88 szervezetre összesen 91 érvényes jelölés érkezett. A jelölések statisztikai mutatóit a féléves beszámoló részletesen jegyezte.
Jellemzően magánszemélyek éltek a jelölés lehetőségével, de növekedett a cégek közvetlen jelentkezése is. Az értékelés rendben megtörtént (június 30.). A bizottság a díjazott Hello Wood Kft.-n kívül kiállításra méltó, kiváló példaként ismerte el további négy szervezet (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Borecet Kft., Laposa Birtok Kft., Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület) tevékenységét, hangsúlyozva az ipari szegmens mellett a civil szféra szerepének növekvő jelentőségét is. A bizottság az idén díjazott gazdálkodó szervezet kiválasztásával a designvezérelt innováció terén nyújtott kimagasló teljesítményt értékelte, emellett az ipari szereplők megerősítésének fontosságát is kiemelte. Az eredményt a nagyközönség a Magyar Formatervezési Díj ünnepélyes díjátadása keretében, a Design Hét Budapest kiemelt rendezvényén ismerhette meg.
A Magyar Formatervezési és Design Management díjpályázatok eredményét bemutató kiállításhoz kapcsolódóan, a Design Hét Budapest rendezvénysorozat részeként, az MFT alakuló ülésének folytatásaként szeptember 28-án rendezte meg a testület – célkitűzéséhez, a designvezérelt gazdaságösztönzés elősegítéséhez illeszkedően – első szakmai eseményét, a kiemelten kreatívipari vállalkozásokat megcélzó Jam Session programot. A MOME+ és a Start Up Guide közös gondolatébresztőjeként a meghívott kreatívipari szakemberek kerekasztal-beszélgetés keretében mutatták fel az innováció és a kreatívipar szoros kapcsolatát, összefüggéseik jelentőségét és pozitív gazdasági hatásait, a design társadalmi értékét. A meetupon a kreatív startupok „bibliájaként” is emlegetett Start Up Guide szerkesztőinek jó példái, inspiratív felvetései olyan életközeli esetekre is ráirányították a figyelmet, mint hogy hogyan érdemes designerként befektetők előtt prezentálni, vagy milyen lehetőségek rejlenek a Széchenyi 2020 Programban. A díjpályázatok eredményeit bemutató tárlatot szakirányú tárlatvezetéssel tekinthették meg az érdeklődők.

 

Az InterArt Alapítvány kezdeményezésére az MFT a katalizátor szerepét betöltve adott otthont a hazai kreatívipar képzőművészeti szektorának korszerűsítését és nemzetközi szintű fellendítését célzó Morhepus – I. kerekasztal interdiszciplináris szakmai konzultációnak, melynek fő célja, hogy a meghívottak érintettségük függvényében szinergiákat tárjanak fel, egyúttal feltérképezhessék azokat a lehetőségeket és korlátokat, melyeken belül együttműködve ez az új és időszerű kreatíviparági program a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban útjára indítható. A szakmai konzultáción az érdekelt gazdasági, közművelődési, kurátori, galerista és privát szféra köre mellett a magyar kormányzat is képviseltette magát.

Az MFT közreműködésével a Start Up Guide 2015 – Üzleti tanácsok fejlődő kisvállalkozások részére idei kiadványa önálló fejezettel bővül Mire jó a design? címmel. A fejezet bemutatja a kreatívipar szerepének jelentőségét, a formatervezés üzleti szerepét és használhatóságát. Szerepel benne a fejezethez kapcsolódó „MFT névjegy”, benne az MFT logóval. A könyvet a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége megyei, fővárosi szolgáltatói- és információs irodái, kamarák és civil szervezetek terjesztik.

4. A tervezői munka segítése – a formatervezők

A fiatal formatervezők szakmai fejlődését, ezáltal a design innovációs szerepének növelését elősegítő, az MFT által kezelt Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjprogram 2014-es ösztöndíjasai komoly szakmai érdeklődéssel kísért beszámoló kiállítására 2015. március 12. és május 10. között került sor az Iparművészeti Múzeumban. A kiállítást nyolchetes nyitva tartása alatt 5916 látogató tekintette meg. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetének megkeresésére szakirányú tárlatvezetést tartottunk a designmanagement szakos hallgatóknak.
A 2015. évi kora tavasszal kiírt Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj felhívásra ösztöndíjakat ajánlott fel az Emberi Erőforrások Minisztériuma (3 ösztöndíj), a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (2 ösztöndíj) és a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. (1 ösztöndíj). Az ösztöndíjprogram pénzügyi lebonyolításával kapcsolatos feladatokat 2015-ben is a MANK Kft. látja el.
A 2015. évi ösztöndíjprogramban új együttműködő partner a GiaForm Kft, a Fruit of Care Nonprofit Kft. Folytatta a közös munkát a Mobilsofa Kft., a Multinetwork Kft., valamint – kiemelt szakmai partnerként, folytatva az ösztöndíj társfinanszírozását – a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt., melynek vezérigazgatójával, dr. Simon Attilával együttműködési megállapodást írt alá az MFT elnöke. A felhívásra 43 pályázat érkezett, négy ösztöndíjas pályázott ismételten. A felhívásban nevesített cégek szakmai partnerségében – együttműködésben megvalósítandó programmal – összesen 9 pályamunka érkezett, ami jelentős növekedést jelent a korábbi évekhez képest. Emelkedett az elméleti témakörben benyújtott ösztöndíjprogramok száma is. Az ösztöndíjbizottság két forduló keretében rendben megtartotta a szakmai értékelést, az első forduló során kiválasztotta azt a 15 főt, akik a második fordulóban személyesen prezentálták programjukat, a bizottság ennek alapján ítélte meg a hat ösztöndíjat.
A 2015. évi nyertes alkotók kihirdetésére ünnepélyes keretek között, a 2014-es Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjasok beszámoló kiállításának megnyitóján került sor, itt jelentették be a Kozma Lajos Kézműves Iparművészeti Ösztöndíjpályázat nyerteseit is.

Az ösztöndíjbizottság 2015. március 25-én elindította az ösztöndíjprogramot, majd három szakmai konzultáción (március 25., május 21., szeptember  2.) segítették az ösztöndíjasokat programjuk megvalósításában. Szakmai ismereteik gyarapítására a szellemitulajdon-védelem témakörében szemináriumot szerveztünk, melyen térítésmentesen vehettek részt (április 16.). Az ösztöndíjasok beszámolójára október 15-én került sor a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala tanácstermében: a bizottság és cégek értékelése alapján valamennyi ösztöndíjas sikerrel zárta ösztöndíjprogramját. Az InterColor Nemzetközi Színbizottság november 23-i szakmai programján két ösztöndíjas, Börcsök Anna (Modern páncél ékszer) és Szabó Fruzsina (Glitch mint térbeli esztétika) már bemutathatta programját a szakértő közönségnek. Az ösztöndíjasok alkotói munkájának eredményét 2016 tavaszán beszámoló kiállítás keretében láthatja a nagyközönség, amelyről katalógus is készül.

5. Nemzetközi kapcsolatok – szakmai szervezetek

Az MFT részt vesz az Európai Designszövetségek Irodája (Bureau of European Design Associations, BEDA) és az Ipari Formatervezési Társaságok Nemzetközi Szövetsége (International Council of Societies of Industrial Design, Icsid), valamint az Európai Design Management hálózat (Design Management Europe, DME) szakmapolitikai munkájában, rajtuk keresztül képviseli Magyarországot a nemzetközi szakmai közéletben, és gondozza a magyar formatervezés nemzetközi ismertségét, reputációját.
Az MFT tagjainak részvétele garantálja a magyar jelenlét folyamatosságát a nemzetközi szakértői munkában.
A BEDA (www.beda.org) formatervezési szakmai szövetségek együttműködésével jött létre, tevékenységének homlokterében a szakpolitika európai szintű képviselete áll. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és az MFT meghívására január 19–20-án Budapesten tartotta kétnapos vezetőségi ülését a BEDA. A Design Management Europe hálózata Európában egyedülálló módon a kiemelkedő designmenedzsment teljesítmények elismerésére jött létre 2007-ben. Az MFT a szakmai munkát segítő magyar partnerszervezetként közreműködött a DME megújítását végző bizottság szakértő munkájában.
A tanács 2015-ben több külföldi szakmai szervezet programján is rész vett, s a nemzetközi kapcsolatok építésében jelentős eredményeket ért el. Így jelen volt a BEDA vezetőségi ülésén és közgyűlésén Milánóban (az ülésen megválasztották a BEDA új elnökét és alelnökét), majd Stockholmban. A decemberi BEDA vezetőségi ülés a német Formatervezési Tanács (Rat für Formgebung) konferenciájához kötődött. A konferencia védnöke a BEDA volt, és a vezetőség három tagja is tartott előadást. A Design. Innovation. Europe. II. konferencia, melynek a gazdasági minisztérium adott otthont, az európai design és innováció kapcsolatát elemezte a politika, az ipar és a kutatás szemszögéből.
A European Design Innovation Initiative keretében 2012–2015 között megvalósult projektek egyikének, a SEE projektnek (Sharing Experience Europe – Policy, Innocvation & Design) zárórendezvényére került sor Brüsszelben 2015. február 9–11. között, melyen a Tanácsot Jankó Anna, az MFTI munkatársa képviselte. A 11 partner designszervezet megosztotta egymással tudását és tapasztalatait a design és innovációs szakpolitikák kialakítása, fejlesztése érdekében. A rendezvényhez illeszkedően került sor a Design Management Europe elnökségi ülésére is, melyen Jankó Anna elnökségi tag vett részt. Az elnökségi ülésen stratégiai döntések születtek a hálózat rövid és középtávú fejlesztéseiről. Osvárt Judit, a Design Hét Budapest projektvezetője (az MFT tagja) részt vett a World Design Week találkozón Münchenben. A személyes találkozók célja részben a kapcsolatépítés és tapasztalatcsere, részben pedig egy olyan érdekképviseleti szervezet létrehozása, mely számos platform segítségével tudja segíteni tagjait a közös célok megvalósulásában, a nemzeti design hetek összehangolásában, egymást erősítő, közös fejlesztésében.
A Lengyel Köztársaság Szabadalmi Hivatala, a Varsói Értéktőzsde és a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) szervezésében nyolcadik alkalommal rendezték meg az Innovation and Creativity for Economy nemzetközi konferenciáját 2015. március 26–27-én Varsóban, melyen az MFTI munkatársa vett részt. A számos partnerszervezet együttműködésében megvalósuló rendezvény idei központi témája a Design in Business Strategy volt.
Az Ipari Formatervezési Társaságok Nemzetközi Szövetsége (Icsid) 29. közgyűlését Gwangjuban (Dél-Korea) rendezte meg. A közgyűlés elfogadta és bejelentette tervezetét, amely a design jelentőségét hangsúlyozza, és elismeri erős szerepét a világ legnagyobb kihívásainak kezelésében. Megállapodás született a szervezet megújításáról is, reagálva a design területének változásaira.
Sor került az új elnökség megválasztására, az új elnök beiktatására is. Az eseményen Várhelyi Judit MFT-tag, Icsid regionális tanácsadó is részt vett.
Az Icsid 2007. június 29-én, megalakulásának 50. évfordulója alkalmából hirdette meg a Design Világnapot, amikor a designerek és a designrajongók a világ számos pontján együtt ünnepelnek. A szövetség idén a Design Világnap címéül a Redefine Designtválasztotta, az ipari formatervezés új, a mai társadalmi és gazdasági környezetben, designgyakorlatban releváns, az utóbbi évtizedekben bekövetkezett változásokra reflektáló definíciójának közösségi megalkotását célozva meg. A világnap megünnepléséhez az MFT is csatlakozott: a jelen és jövő tervezői gyakorlataira, a megújuló designer szerepkör feltérképezésére tett kísérletet. Az ünnepi eseménysorra – melyben szakmai partnerünk a Spanyol Nagykövetség, a Cervantes Intézet és a Design Terminál voltak – június 26-án került sor.
A Cervantes Intézet dísztermében a design változó szerepét körbejáró, Design jövő időben címmel tartott kerekasztal-beszélgetést José Ángel López Jorrin nagykövet úr nyitotta meg, történeti távlatban vizsgálva az esztétikum, ember és gép, ember és idő változó kapcsolatát. A design újradefiniálásának lehetősége kapcsán – mint jövőorientált, stratégiai szemléletet – a kulturális kontextusból kiinduló, problémafelvető tervezést emelték ki a szakemberek.
Miután a program a Design Hét Budapest bevezető eseménye is volt, a program a beszélgetés után – a Budapest Design Map frissített applikációját bemutatandó – rövid belvárosi sétával folytatódott. Az eseménysor kora este Design Piknik – kóstolj bele a Design Terminál mentorprogramjába címmel, design piknikkel zárult a Design Terminál tetőteraszán.
Magyarország és az MFT nemzetközi reputációját jelentősen emeli, hogy Budapestet az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) a világ legkreatívabb városai közé választotta. A 2004-ben alapított UNESCO Kreatív Városok Hálózata azokat a városokat gyűjti egybe, amelyek kreatív gazdaságukkal a világ élvonalába tartoznak. A hálózat tagjaként a városok lehetőséget kapnak arra, hogy bemutassák kreatíviparukat, részt vegyenek a tagvárosokkal folytatott tapasztalat- és tudáscserében. A Design Terminál a Fővárosi Önkormányzat és a Magyar Formatervezési Tanács támogatásával készítette el nyertes pályázatát. Közép-Európából elsőként a magyar főváros kapta meg a "Design Városa" címet, így most Budapest is felkerült a listára, olyan városok mellé, mint Melbourne, Shanghai vagy Berlin.
Az MFT rendszeresen és szisztematikusan monitorozza a nemzetközi pályázati felhívásokat, képzési és ösztöndíjprogram lehetőségeket, szakmai rendezvényeket, melyekről kiterjedt adatbázisának köszönhetően az érdekeltek széles körét tájékoztatja.

 

A Magyar Formatervezési Tanács Irodájának működtetése

Az MFT 2015. évi célkitűzéseihez rendelt feladatai teljesültek. A programsor a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányította, felmutatta, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design versenyképességet növelő, a többi piaci szereplővel szemben lépéselőnyt biztosító új minőséget és többletértéket teremt. Az e célok elérése érdekében kezdeményezett programokhoz, eseményekhez kapcsolódó adminisztratív és archiválási tevékenységek maradéktalanul teljesültek, 2015. évi beszámolási kötelezettségeinek az Iroda eleget tett. A feladatokhoz rendelt költségvetést a Tanács gazdaságosan, költséghatékonyan használta fel, a kifizetések rendben és időben megtörténtek. 

melléklet

Statisztikai mutatók

Magyar Formatervezési Díj 2015
Beérkezett pályázatok száma:                           304
Érvényes pályázatok száma:                             304
Határidőn túl érkezett pályázatok száma:              0
Kizárt pályázatok száma:                                      0

Érvényes pályamunkák kategóriánkénti felosztása:  
Termék kategória                                                105
Vizuális kommunikáció kategória                         54
Terv kategória                                                       60
Diákmunka kategória                                            85
Összesen:                                                            304

Beérkezett pályamunkák területi megoszlása:
Budapest:  154
Vidék:        132
Külföld:        18
Összesen: 304

Beérkezett pályamunkák megoszlása jogviszony szerint:
Magánember: 220
Cég:                  84
Összesen:       304

II. fordulóra továbbjutott pályamunkák:
Termék kategória:           51
Vizuális kommunikáció:  30
Terv kategória:               25
Diákmunka kategória:    48
Összesen:                    154

Pályamunkák megoszlása terület szerint a I. forduló után:
Budapest:                      89
Vidék:                            55
Külföld:                          10
Összesen:                    154

Pályamunkák megoszlása terület szerint a II. forduló után:
Budapest: 37
Vidék:       21
Külföld:       3
Összesen:61

Pályamunkák megoszlása jogviszony szerint a I. forduló után:
Magánszemély: 114
Cég:                     40
Összesen:          154

 

Pályamunkák megoszlása jogviszony szerint a II. forduló után:
Magánszemély: 46
Cég:                  15
Összesen:         61

MFD Díjazott pályaművek száma: 7
Különdíjas pályaművek száma: 4
Kiállítás jogát elnyert pályamunkák száma: 50

Kiállítás jogát elnyert pályamunkák kategóriák szerint:
Termék kategória:                          22
Terv kategória:                                  7
Diákmunka kategória:                                21
Vizuális kommunikáció kategória:  11
Összesen:                                      61

Kiállítástól visszalépett pályamunkák:
Termék kategória: 3

Kiállított pályamunkák száma összesen:
Termék kategória:                           19
Terv kategória:                                  7
Diákmunka kategória:                     21
Vizuális kommunikáció kategória:  11
Összesen:                                      58

Hallgatói jogviszony (fő):
Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola                3
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem   5
Magyar Képzőművészeti Egyetem                              12
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem                                33
Nyugat-magyarországi Egyetem                                  10
Pécsi Tudományegyetem                                               3
Szegedi Tudományegyetem                                           1 

Design Management Díj 2015
Beérkezett jelölések száma: 91 

  • jelölő: 32 
  • jelölt: 88 

Többszörös jelölések száma:3 (Hello Wood, Ilcsi Kft., Zoo Veszprém)
Érvényes jelölések száma: 91
Érvénytelen jelölések száma: 0
Jelöltek területi megoszlása:

  • Budapest: 49
  • Vidék: 39

Jelöltek tevékenységi körök szerint:

  • szolgáltatás: 7
  • design vállalat: 4
  • gyártás és kereskedelem: 57
  • könyv- és lapkiadó, internetes felület: 7
  • alapítvány: 1
  • egyesület: 3
  • oktatási intézmény: 2
  • múzeum: 1
  • vendéglátó egység: 5
  • közszféra: 1

Jelöltek a vállalkozás nagysága szerint:

  • mikro-,kis- és középvállalkozás:

    • mikro: 24
    • kis: 18
    • közép: 23
  • nagyvállalkozás: 23

Beérkezett kérdőívek száma: 32
Érvényes kérdőívek száma: 31
(1 vállalat nem felelt meg az 5 éves működés követelményének)
Díjazott: 1
Kiállító: 4

Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj
Beérkezett pályázatok száma:                            34
Nyertes pályázatok száma:                                  6
Beérkezett pályázatok szakterület szerinti megoszlása:

  • céges                                        9
  • elméleti                                      2
  • bútor                                          1
  • forma                                        5
  • szilikát                                       2
  • textil                                           6
  • fémmunkás                               3
  • grafika                                       4
  • egyéb                                        2

Beérkezett pályamunkák területi megoszlása:
Budapest:22
Vidék: 12

Hallgatói jogviszony (fő):
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem             2
Magyar Képzőművészeti Egyetem                                           1
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem                                          22
Nyugat-magyarországi Egyetem                                              2
Óbudai Egyetem                                                                       1
Eötvös Loránd Tudományegyetem                                          1

 

Sajtómegjelenések száma

Magyar Formatervezési Díj 2015:
- nyomtatott sajtó magyar nyelven: 3
- online média: 80 + social media megjelenések
- RTV: 17

Magyar Formatervezési Díj Facebook oldal (2015 nov.–dec.):
Oldal kedvelőinek száma: 2858
Új oldalkedvelések: 1737
Összes elérés (egyedi felhasználó): 407.420
Összes videó megtekintés (egyedi felhasználó): 51.854
Design Management Díj 2015:         
- nyomtatott sajtó magyar nyelven: 1
- online média: 21 + social media megjelenések

Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj:
nyomtatott sajtó magyar nyelven: 3                            
online: 25                               
RTV: -

Design Hét Budapest 2015:           
nyomtatott sajtó magyar nyelven: 67
nyomtatott sajtó idegen nyelven: 1                 
online média: 337
online – internet/blog:96
Rádió: 33
TV: 34

weboldal (2015. jún.2. – 2015. dec.31.): 134.806 oldalletöltést generált 33.900 egyedi látogató

Facebook (2015. dec.31.): Design Hét Budapest: 16.529 like/követő
Instagram (2015.dec.31.): Design Hét Budapest: 2.409 követő

MFT hírlevél: 6 db. (kiküldés: e-mail, márc.10., ápr.12., jún.6., júl.27., okt.19. és dec. 18.)
DHB hírlevél: 30 db (kiküldés: e-mail, 22 magyar és 8 angol nyelvű).
DHB sajtóközlemények: 9 db (kiküldés: email).

Előadások belföldön és külföldön:

  • Luxus – Híd Franciaország és Magyarország között konferencia, Bendzsel Miklós
  • A Magyar Formatervezési Tanács küldetése, tevékenysége – nemzeti díjak, ösztöndíjak – SEED Alapítvány konferencia, Munkácsy 27 Oktatóközpont, Majcher Barbara

Kiállítások:

  • Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjasok beszámoló kiállítása
  • Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj 2015. évi kiállítása

Tárlatvezetések:

  • Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj 2015. évi kiállítása, tárlatvezetés a Budapesti Gazdasági Főiskola hallgatói részére
  • Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj 2015. évi kiállítása, tárlatvezetés a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatói részére
  • Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj 2015. évi kiállítása, tárlatvezetés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói részére
  • Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj 2015. évi kiállítása, tárlatvezetés a Corvinus Egyetem hallgatói részére

Egyéb szakmai rendezvények:

  • Morpheus Program 1. Kortárs Kerekasztal – interdiszciplináris szakmai konzultáció, SZTNH
  • Design jövő időben – kerekasztal beszélgetés a Design Világnapja alkalmából, Cervantes Intézet
  • JAM SESSION, A MOME+ ÉS A START UP GUIDE közös gondolatébresztője –

könyvbemutató és kerekasztal beszélgetés, Iparművészeti Múzeum
INTERCOLOR színbizottság szakmai konferencia, Design Terminál

  • JAM SESSION – Jövőre hangolva MOME+ gondolatébresztő beszélgetés, Három-Kazinczy utca
  • A Design Hét keretében megrendezett túrák:

- Otthon a Nyolcban: a 8. kerület változó arca (3 túra)
- A Zsolnay-csempék nyomában: ipartörténeti séta a Zsolnay család keze nyomát őrző budapesti épületek között (3 túra)
- Spanyolország Budapesten: párhuzamok a magyar és a spanyol városfejlődés között a 19. században (3 túra)
- A nagy vécé-túra: a legkisebb helyiség története, kultúr- és designtörténeti szemmel (3 túra)
- Fronthatás, lakhatás – otthon a II. világháborúban (3 túra)

Kiadványok, weboldalak:

  • A Magyar Formatervezési Díj 2015 katalógusa (magyar és angol nyelven)
  • A Design Management Díj 2015 leporellója (magyar és angol nyelven)
  • Start-up Guide 10.0 elektronikus kiadvány
  • http://kreativipar.hu microsite oldal
  • Éves jelentés 2014 (magyar és angol nyelven)
  • Design Hét Budapest 2015. programfüzet (magyar és angol nyelven)
  • Budapest Design Map térkép és mobiltelefon applikáció

Adatbázisok az MFT honlapján:

  • Magyar Formatervezési Díj, archív és naprakész információ
  • Design Management Díj, archív és naprakész információ
  • Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj archív és naprakész információ

Fejlesztések, Projektek, pályázatok
Design Világnapja – Word Industrial Design Day rendezvény
Start Up Guide 10.0. megújítás + microsite indítás
Az Icsid megalakulásának 50. évfordulója alkalmából meghirdetett, a designt népszerűsítő rendezvénysor, valamint a Start Up Guide 10.0. grafikai megújítása és a hozzá kapcsolódó micosite létrehozása az Európai Unió Belső Piaci Harmonizációs Hivatalának (OHIM) támogatásában valósult meg.

Események
január 19–20.             BEDA vezetőségi ülés, Budapest
február 9.                    DME vezetőségi ülés, Brüsszel
február 10.                  Design, Innovation and Policy: SEE projektzáró konferencia, Brüsszel
február 27.                  World Design Week meeting, München
március 5.                   Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjpályázat 2015.
bírálat I. forduló
március 10.                Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjpályázat 2015.
bírálat II. forduló
március 12.                2014. évi Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj
beszámoló kiállítás megnyitó – Iparművészeti Múzeum, Budapest
március 25.                Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj 2015, I. konzultáció
március 25–26.          Design in Business Strategy, Innovation and Creativity for Economy,
8. nemzetközi konferencia, Varsó
március 31.                Luxus – Híd Franciaország és Magyarország között konferencia,                                                Magyar Tudományos Akadémia, a Comité Colbert szervezésében
április 16.                    Moholy-Nagy László Formatervezési ösztöndíjasok továbbképzése
április 22.                    Tárlatvezetés a Moholy-nagy László Formatervezési Ösztöndíj 2014 beszámoló kiállításon a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak, Iparművészeti Múzeum, Budapest
április 26.                    Szellemi Tulajdon Világnapja
május 14.                    3D Printing Days díjátadás
május 20.                    Magyar Formatervezési Díj bírálat, I. forduló
május 21.                    Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj 2015, II. konzultáció
június 3.                      BEDA vezetőségi ülés, Milánó
június 4-5.                   BEDA közgyűlés és workshop, Milánó
június 17.                    1. Kortárs Kerekasztal interdiszciplináris szakmai konzultáció,
Morpheus Program
június 23–25.              Magyar Formatervezési Díj bírálat, II. forduló
június 26.                    Design Világnap – ünnepségsorozat, Budapest
június 30.                    Design Management Díj bírálat
szeptember 2.            Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj 2015, III. konzultáció
szeptember 3–5.         BEDA vezetőségi ülés, Stockholm
szeptember 24.           Design Hét Budapest megnyitó rendezvény, Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj díjátadó gálaest és kiállítás-megnyitó – Iparművészeti Múzeum, Budapest
szept. 25. – okt. 4.      Design Hét Budapest
szept. 25. – nov. 15.   Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj                                                      kiállítás – Iparművészeti Múzeum, Budapest
szeptember 28.          Magyar Formatervezési Tanács, alakuló ülés
szeptember 28.          Jam Session szakmai program
szeptember 28.           Star Up Guide microsite oldal indulása: http://kreativipar.startupguide.hu/
október 15.                 Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj beszámoló
október 21.                 Tárlatvezetés a Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj kiállításon a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak, Iparművészeti Múzeum, Budapest
október 17–18.           Icsid közgyűlés, Gwangju (Dél-Korea)
november 5.               Tárlatvezetés a Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj kiállításon a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóinak – Iparművészeti Múzeum, Budapest
november 10.             Tárlatvezetés a Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj kiállításon a Budapesti Gazdasági Főiskola hallgatóinak –
Iparművészeti Múzeum, Budapest
november 12.             Tárlatvezetés a Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj kiállításon a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatóinak –
Iparművészeti Múzeum, Budapest
november 3.                           Ergonómia ötlet-pályázat 2015, Magyar Ergonómiai Társaság díjátadója – Nyugat-magyarországi Egyetem, Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar, Sopron
november 16.             Előadás, Mi az én a szellemi tulajdonom? Hogyan tudom ezt megvédeni? 1. rész, a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány szervezésében
november 23.             INTERCOLOR színbizottság szakmai konferencia, Börcsök Anna és Szabó Fruzsina Moholy-Nagy László Formatervezési ösztöndíjasok prezentációja
november 23–24.       INTERCOLOR színbizottság, zárt ülés, Desing Terminál
november 24.             JAM SESSION – Jövőre hangolva MOME+ gondolatébresztő beszélgetése
november 30.                         Design. Innovation. Europe. II. konferencia, Berlin
december 1.               BEDA vezetőségi ülés, Berlin
december 3.               Előadás, Mi az én a szellemi tulajdonom? Hogyan tudom ezt megvédeni? 2. rész, a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány szervezésében