Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 1997. 12.

Szemle - 1997. 12.

102. ÉVFOLYAM 6. SZÁM
1997. DECEMBER

DR. BIACS PÉTER

Az élelmiszer-ipari változások és a hozzájuk kapcsolódó jogvédelem *


    Az élelmiszeripar szerepe a nemzetgazdaságban
    Változások az élelmiszer-gazdaság belső és külső feltételeiben
    Műszaki fejlesztés az élelmiszeriparban
    A szellemi alkotások (találmányok) oltalma
    A hazai K+F eredmények hasznosítása az élelmiszeriparban
    Az élelmiszerek jelölése, márkajegyek, védjegyek
    A földrajzi árujelzők és az eredetmegjelölések oltalma
    Az élelmiszerek eredetvédelme és különleges tulajdonságának tanúsítása
    Új származási szabályok az élelmiszerek elállításánál
    A feldolgozott termékek szabályozása


Az élelmiszeripar szerepe a nemzetgazdaságban

Az élelmiszeripar a magyar nemzetgazdaság egyik meghatározó része. A GDP-ből 5, a bruttó termelésből 8-9, az ipari termelésből 22-23%-kal részesedik. Az élelemiszeripar - a jelenleg érvényes ipari nomenklatúra szerint - 18 szakágazatból épül fel.

Az élelmiszeripar alapvető fontosságú szerepet tölt be a nemzetgazdaságban:

  • egyrészt a hazai élelmiszer-fogyasztás (kereslet) döntő hányadát a belföldi élelmiszer-ipari termelés elégíti ki (az önellátás szintje, azaz a kibocsátás) hazai kereslet szintje 1995-ben az élelmiszeripar egészében 125,8%-os volt);

  • másrészt a hazai mezőgazdasági termékek legjelentősebb piaca a hazai élelmiszeripar (1995-ben a mezőgazdaság tejles értékesítésének 76%-a került az élelmiszeriparba);

  • harmadrészt az élelmiszeripar a nemzetgazdasági export egyik fő pillére, külkereskedelmi egyenlege pozitív. (Az utóbbi években az élelmiszer-ipari export 1,5-1,8 milliárd dollár/év között mozgott, az élelmiszerek importja évi 400-700 millió dollárt tett ki.)

    Az élelmiszeripar már az ún. szocialista fejlődés időszakában is a magyar export egyik fő eleme volt. A magyar élelmiszerek ugyan megjelentek a fejlett országok piacán is, de a kivitelnek nagyon erős KGST-irányultsága alakult ki. Ez utóbbi miatt például a húsipari szakágazat exportjában a viszonylag szerény minőségű, korlátozott versenyképességű, nagy volumenű tömegtermékek (élő állatok, félsertés, alacsony feldolgozottsági fokú húsféleségek) domináltak.

    Napjainkban kedvező jelenség, hogy a kivitelben a magasabb feldolgozottsági fokú termékeket igénylő, határozottabb vásárlói kört megcélzó termékek részesedése nő. A húsipari példánál maradva is megállapítható, hogy az utóbbi években erős verseny bontakozott ki az egyes hús-ipari cégek között belföldön, de az orosz piacon is a dán, holland termékekkel a KGST felbomlása következtében.

    Változások az élelmiszer-gazdaság belső és külső feltételeiben

    A magyar élelmiszeripar a kiváló mezőgazdaságra alapozva az 1860-as évektől kezdett el fejlődni. Csaknem valamennyi szakágazatban tucatnyi feldolgozóüzem, gyár létesült és kezdte meg működését. Ezekben az években kezdték el gyártani pl. az azóta világhírűvé vált Pick és Herz szalámit, a Dreher sört, a Globus konzerveket, a dobozolt sonkát, az elsőrangú minőségű magyar lisztet, a Zwack Unicumot, a Stollwerck édességeket.

    Az évtizedfordulótól, 1990-től megváltoztak az élelmiszer-gazdaság belső és külső feltételei. Belső feltételek:

  • az állami szerepvállalás mérséklődése, privatizáció,

  • a termelési és az exporttámogatás csökkenése, liberalizáció,

  • a fogyasztói árak központi támogatásának megszüntetése, a mezőgazdasági és az élelmiszer-ipari termelői és fogyasztói árak szabaddá tétele,

  • az élelmiszer-fogyasztás mérséklődése, a hazai fizetőképes kereslet szűkülése, differenciálódása. Külső feltételek:

  • a KGST, a kelet-európai együttműködési rendszer összeomlása,

  • közeledés a fejlett ipari országokhoz,

  • a kereskedelempolitikai korlátozásokat lebontó megállapodások.

    A gazdálkodás belső és külső feltételeinek megváltozása, a piacszerkezet módosulása, a versenyképesség javítása és fenntartása szükségessé tette az élelmiszeripar átformálását, a tulajdonviszonyok megváltoztatását, a hatékonyság javítása érdekében a valódi tulajdonosok megjelenését.

    Az 1991-től napjainkig tartó időszakban az élelmiszeripar privatizációja igen változatos eredményt hozott. A külföldi tőkebefektetés mellett dolgozói kivásárlásra, privatizációs lízing alkalmazására, fejszámolásra, tőzsdei értékesítésre, banki tulajdonszerzésre is sor került. Külön figyelemre érdemes, hogy nagyméretű vállalati összefonódások kezdenek kialakulni (pl. a Pick Rt. megszerezte a Herz szalámigyárat és a Ringa Húsipari Rt-t, a baromfipiac legerősebb szereplőjévé a Hajdúsági Rt., a Bábolna Csoport és a Conavis Rt. lett, a borpiacon a német Henkell-Söhnlein Hungaria Kft.-é a vezető szerep, ami magában foglalja a Hungarovin Rt.-t és a balatonboglári gazdaságot, a tejiparban tőkeerős és agresszív üzletpolitikát folytató külföldi cégek - Parmalat, Avonmore, Bongrain, Danone, Nutricia léptek a termelésbe és a piacra).

    Új és fontos szempont, hogy az élelmiszeriparral szemben kemény feltételeket támasztanak a multinacionális kereskedelmi vállalkozások (pl. Metro, Tengelmann-Plus, Kaiser's, Spar). A kereskedelem pozíciója a korábbinál jóval erősebb lett. A hazai élelmiszer-feldolgozóknak tudomásul kell venni, hogy az eddig szokatlan, de a fejlett országokban elfogadott piaci és marketingmódszerek (pl. polcpénz, listázási díj, reklám-hozzájárulás) a hazai piacon is uralkodni fognak. Ezért az élelmiszeriparnak lényegesen nagyobb hangsúlyt kell helyezni a termékinnovációra, a minőség biztosítására, a marketingtevékenységre, a vállalati arculat kialakítására stb. Saját bolthálózat kialakítására csak kevesen (Pick, Dreher) gondolhatnak. A kis- és középvállalkozásoknak jó lehetőséget adnak a kereskedelmi bevásárlóközpontok, illetve a vendéglátóipar (saját borász, márkás termékek).

    A magyar élelmiszerek legjelentősebb piaca a belföldi piac, 1994-ben az összes éstékesítés 84%-a realizálódott a hazai élelmiszer-forgalomban. Az elkövetkező években ez az arány várhatóan csökken az egyes szakágazatok gazdaságosan növelhető exportorientációja következtében.

    A magyar élelmiszer-ipari termékek értékesítésének 16-20%-a a külpiacon történik. A legjelentősebb exporttermékeket a zöldség- és gyümölcskészítmények, a bor, a hús és a húskészítmények, a szeszipari, növényolaj-ipari és egyes tejipari termékek jelentik. Az Európai Unió Magyarország legjelentősebb mezőgazdasági termék- és élelmiszer exportpiaca, a teljes élelmiszer-ipari exportbevétel 40%-a itt realizálódik. Az EU-n belül Németország, Olaszország és Ausztria a magyar termékek kiemelkedő felvevőpiaca. A magyar élelmiszerimportban is az EU áll az első helyen. Az EU-n kívül külpiaci forgalmunkban fontos szerepet töltenek be a FÁK országok is. A szomszédos országokkal (pl. Horvátország, Szlovénia) folytatott kereskedelem is emelkedő tendenciát mutat.

    Az elmúlt öt évben a legmarkánsabb változások az élelmiszeripar szervezeti és tulajdoni viszonyaiban következtek be. Az élelmiszer-ipari vállalkozások száma közel négyszeresére nőtt Magyarországon, és napjainkban számuk meghaladja a 8500-at. A kialakult üzemi struktúra nagymértékben hasonlít az európai átlaghoz. A vállalkozások mintegy 86%-a 10 fő alatti, ún. mikrovállalkozás. 12,3%-a kis- és közepes és 1,7%-a a létszámánál, vagyonánál, forgalmánál fogva nagynak mondható vállalkozás ( a vállalkozások méret szerinti megoszlását az 1. táblázat szemlélteti).

    Szakágazat Élelmiszer-ipari vállalkozások száma a foglalkoztatottság szerint (db)
    10 fő alatt 11-50 fő között 51-300 fő között300 fő fölött

    Össz

    Hús- és halfeldolgozás

    466954624631

    Baromfifeldolgozás

    68 23 19 13 123

    Gyümölcs- és zöldség- feldolgozás

    192 43 55 21 311

    Növényolajgyártás és -feldolgozás

    109 6 0 1 116

    Tejtermékek gyártása

    78 15 30 19 142

    Malomipari termékek gyártása

    282 47 17 7 353

    Keményítőgyártás

    4 1 1 1 7

    Takarmánygyártás

    101 63 23 5 192

    Sütőipari termékek gyártása

    1353 291 42 20 1706

    Cukorgyártás

    3 0 0 7 10

    Édesipari termékek gyártása

    1037 44 12 3 1096

    Tésztagyártás

    97 14 1 1 113

    Máshova nem sorolt élelmiszerek gyártása

    1769 38 6 6 1819

    Szesz és szeszesital

    198 17 8 2 225

    Bortermelés

    201 29 13 5 248

    Söripari termékek

    210 15 1 7 233

    Üdítőitalok gyártása

    1139 21 9 2 1171

    Dohánytermékek gyártása

    2 2 1 5 10

    Élelmiszeripar összesen

    7309 764 284 149 8506

    1. táblázat

    A szervezeti változások mellett az élelmiszer-ipari vállalkozások tulajdonosi szerkezetében is jelentős változások zajlottak le, mivel a korábban állami kézben levő élelmiszer-ipari vállalatok teljes mértékben privatizálhatóvá váltak. A privatizáció üteme az élelmiszeriparban és -kereskedelemben jelentősen meghaladta a nemzetgazdaság egyéb területein levő állami vagyon magánkézbe adását. Ennek jellemzéséül szolgál, hogy az élelmiszeripar privatizációja 1990-ben kezdődött, 1994 végéig a 138 állami vállalatból 106 teljes egészében vagy részben magántulajdonba került.

    Mára a jegyzett tőke mintegy 80%-a került magántulajdonba és a privatizált tőkén belül 50% feletti külföldi részarány alakult ki. Magyarország az elmúlt hat évben kiemelkedően vonzó területe volt Közép-Kelet-Európában a külföldi befektetőknek. Az ez idő alatt beáramlott működőtőke fele a feldolgozóiparba, annak is jelentős hányada az átalakuló élelmiszeriparba érkezett, jól érzékeltetve ennek életképességét, potenciális versenyképességét.

    A külföldi tőke érdeklődése egyben egyfajta jelzés volt arra nézve, hogy a külföldiek bíznak a preferált iparágak jövőjében, a hazai piac felvevőképességének javulásában éppúgy, mint az általuk befektetett tőke és fejlesztés nyújtotta versenyelőnyökben. Ma Magyarországon csaknem valamennyi jelentős élelmiszert, dohánytermékeket és italokat előállító nemzetközi multinacionális cégnek van leányvállalata, termelő üzeme, érdekeltsége.

    A Datamonitor piackutató intézet kiadta Európa 6000 legnagyobb élelmiszer-ipari vállalatának a listáját. Az első hét helyezett között 1995-höz képest csak minimális változások történtek, az első húsz cég között is csak csekély eltolódások figyelhetők meg. A következő táblázat az élelmiszeripar kilenc legerősebb vállalatának forgalmi adatait tartalmazza, kizárólag az élelmiszer-forgalom tekintetében.

    VállalatOrszágForgalom
    (milliárd USD)

    1

    Nestlé

    CH 46,4

    2

    Unilever

    GB/NL 25,3

    3

    Danone

    F 12,6

    4

    Kraft Jacobs Suchard

    CH 11,8

    5

    Grand Metropolitan GB 10,7

    6

    Eridania Béghin Say

    F 10,0

    7

    Dalgety

    GB 7,5

    8

    Cadbury Schweppes

    GB 7,3

    9

    Guinness

    GB 7,1

    2. táblázat

    A privatizáció befejezése azonban a mezőgazdasági termékek elsődleges feldolgozását végző szakágazatok többségében (húsipar, malomipar, tejipar, baromfifeldolgozó ipar, takarmányipar) nem jelent végleges tulajdonosi összetételt. Ezekben a szakágazatokban jelentős tulajdonosi változásokkal lehet még számolni, elsősorban a tőkeerős külföldi befektetők megjelenése következtében. Az 1990-es években, az élelmiszeripar átalakulásában jelentős eltérések tapasztalhatók: azoknak a szakágazatoknak a növekedése gyorsult fel, amelyeket a külfölditőke-beáramlás erősített, ugyanakkor más, tradicionális exportra irányuló szakágazatoknál az átmenet nehezen megoldható, elnyúló folyamatokat és válsághelyzeteket eredményezett, ezért az átalakulás, e vertikumok átszervezése az évtized végéig eltarthat, csak lassan javuló piaci feltételek mellett. Az átalakulás eddigi folyamatának eredményeként összességében egy kiegyenlítettebb vállalkozási és üzemi méretstruktúra irányába tettünk előrelépést: a nagyvállalatok korábbi dominanciájával szemben a kis- és közepes vállalkozások szerepének növekedését tükröző szerkezet van kialakulóban.

    Az ipar teljesítménye 1996-ban 1500 milliárd Ft, ez csak 3-4%-kal marad el az 1990. évi szinttől, a mezőgazdasági termelés visszaesése nem érinti. Az élelmiszeripar költségeinek 30%-át teszik ki a nyersanyag költségek (1990-ben 50% felett volt).

    A külföldi cégek a tulajdon kivásárlására 1,2 milliárd USD-t fordítottak, termelő beruházásokra további 1,2 milliárd USD jutott, így az ipar technológiai eszközállományának 60%-át kicserélték. A profit jelentős részét visszaforgatják a termelésbe, így a fejlesztés mértéke meghaladja az amortizációt (3. táblázat).

    Szakágazat Beruházások pénzügyi teljesítményértéke
    (folyó áron, millió Ft)

    1990

    1991

    1992

    1993

    1994

    1995

    Hús- és halfeldolgozás

    3869 2587 2287 3080 3144 3314

    Baromfi feldolgozás

    954 731 708 9939 1710 2388

    Gyümölcs- és zöldségfeldolgozás

    1973 1420 2062 1895 3171 4198

    Növényolajgyártás és -feldolgozás

    720 1060 164 1844 637 512

    Tejtermékek gyártása

    1360 683 1281 1508 2209 2699

    Malomipari termékek gyártása

    3179 2052 233 474 1213 1110

    Keményítőgyártás

    * * 1099 815 1079 4482

    Takarmánygyártás

    * * 1319 870 931 2242

    Sütőipari termékek gyártása

    979 1388 1752 1266 1395 1409

    Cukorgyártás

    1517 1698 1453 1726 1900 2080

    Édesipari termékek gyártása

    785 630 790 1 309 3 741 4 635

    Tésztagyártás

    * * 233 280 312 214

    Máshova nem sorolt élelmiszerek gyártása

    * * 575 2 400 2774 855

    Szesz- és szeszesital- gyártás

    584 2301 579 1011 1428 1152

    Bortermelés

    426 683 216 492 486 675

    Söripari termékek gyártása

    1084 1274 2191 3958 5701 570

    Üdítőitalok gyártása

    82 90 1086 2324 5557 5521

    Dohánytermékek gyártása

    222 325 1910 3903 2094 2319

    Élelmiszeripar összesen

    19 928 30 094 39 482 45 515
    * nincs adat 3. táblázat

    Műszaki fejlesztés az élelmiszeriparban

    A magyar élelmiszeripar az ipari termelés 22%-át adja, és ezzel a hazai ipari termelés legnagyobb ágazata. Az utóbbi két évben - az export bővülésének köszönhetően - a legtöbb szakágazatban a termelés növekedése figyelhető meg. Elsősorban a hazai viszonyoknak legjobban megfelelő közepes méretű üzemek termelése bővült gyorsabban. Nagyobb beruházásokat a külföldi tulajdonosok valósítottak meg (Stollwerck, Mátracukor Rt., Mirelite Rt., Bonduelle stb.), de jelentős technológiai korszerűsítéseket hajtott végre több húsipari, baromfiipari és konzervipari vállalkozás is.

    A hazai és a külpiaci versenyben való helytállás egyik fő eszköze a termékszerkezet átalakítása volt. Még mindig számottevő réteg igényli az olcsó, alacsony árfekvésű "tömeg-áruféleség"-eket, de egyre többen vásárolják a speciális igényeket kielégítő kiváló minőségű élelmiszereket.

    A termékszerkezet-váltást fejlesztéseknek, beruházásoknak, intenzív piackeresésnek kell kísérnie. Az élelmiszeripar versenyképességének fokozása elképzelhetetlen műszaki, technológiai fejlesztés nélkül.

    A jövő szempontjából figyelembe kell venni a fejlett országok élelmiszer-fogyasztási szerkezetében bekövetkezett és egyre erősödő változásokat. A minőségi igények, valamint az egészség- és a környezetvédelmi szempontok egyre fokozódó érvényesülése, a szabadidő felértékelődése a keresletet a magasan feldolgozott, speciális igényeket kielégítő, kedvező táplálkozás-élettani hatású termékek fogyasztása felé tereli.

    A hazai élelmiszer-feldolgozás további fejlődése szempontjából kulcskérdés a folyamatos innováció, a főleg hazai alapanyagokra épülő minőségi termelés megalapozása, minőségbiztosítási rendszerek alkalmazása, a korszerű táplálkozási követelményeket kielégítő termékszerkezet bővítése, az exportpiacokon érvényesülő tendenciák rugalmas követése, a piaci lehetőségek kihasználása. Az élelmiszer-ipari technológiák fejlesztésének fő irányát az előállított élelmiszerek tápértékének, íz- és zamatanyagának megőrzése, vitaminokkal, adalékanyagokkal való dúsítása, és ezeket megvalósító technológiai eljárások bevezetése, az aszeptikus és aromát megőrző, illetve visszanyerő technológiai megoldások széles körű alkalmazása képezi. A műszaki fejlesztés során fontos feladat az anyag- és energiatakarékos, környezetbarát termelési technológiák elterjesztése, hatékonyan termelő, automatizált gyártóvonalak kiépítése. Ehhez magas fokon elektronizált mérő-, ellenőrző- és adatgyűjtő rendszerek, a technológiai folyamatirányítási, az információtechnikai és a logisztikai eljárások mind szélesebb körű alkalmazása szükséges.

    Nagyobb hangsúlyt kell, hogy kapjon a gyártásközi minőség-ellenőrzés is. Az új élelmiszer-ipari technológiákban nagyobb szerephez jut a biotechnológia, az antibiotikumos kezelés, az enzimkészítmények széles körű felhasználása, amely a nyersanyagok értékes anyagtartalmának mind teljesebb hasznosítását teszi lehetővé. Ez új technikai megoldásokkal is párosul.

    A hazai élelmiszer-ipari fejlesztések között kiemelkedő jelentőségű az üzemen belüli anyagmozgatás, csomagolás, raktározás és szállítás fejlesztése. Az élelmiszer-ipari igényeknek és a versenyképes piaci követelményeknek megfelelő csomagolóanyagok alkalmazásában és a csomagolási technika, technológia fejlesztésében - annak ellenére, hogy már eddig is jelentős eredmények születtek - még jelentősek a fejlesztési feladatok. A csomagolástechnológiák korszerűsítésénél a legfőbb követelmény az esztétikus megjelenés, a higiénia és a hosszabb eltarthatóság.

    Az anyagmozgatás korszerűsítésében nagyobb figyelmet kell szentelni a gyűjtőcsomagolásnak, az egységrakomány-képzésnek. A konténeres megoldások és technológia fejlesztése során előnyben kell részesíteni a kör- nyezetbarát és újrahasznosítható csomagolóanyagok, göngyölegek alkalmazását. A harmonikus fejlesztés szükségessé teszi az élelmiszer-ipari infrastruktúrák (vízellátás, hűtő- és szállítólánc, hulladékhasznosítás stb.) összehangolt korszerűsítését is.

    Az élelmiszeripar műszaki fejlesztésében egyre nagyobb szerepet vállalhatnak a hazai élelmiszer-gépgyártók, amelyek kis- és középüzemi méretekben több élelmiszer-ipari szakágazat számára (sütőipar, húsipar, tartósítóipar, malomipar stb.) tudnak ajánlani komplex technológiákat és gépsorokat.

    A szellemi alkotások (találmányok) oltalma

    Az innovációbarát, a technológiatranszfert és a kutatásfejlesztési (K+F) alkotómunkát elősegítő környezet fontos jogi eleme a szellemi alkotások - különösképpen a találmányok - oltalma. A szabadalmi rendszernek az a közgazdasági rendeltetése, hogy

  • biztosítsa a K+F ráfordítások megtérülését,

  • mozdítsa elő a találmányok nyilvánosságra hozatalát és megvalósítását,

  • ösztönözze az alkotótevékenységet.

    Az 1996. január 1-én hatályba lépett 1995. évi XXXIII. szabadalmi törvény szakít a korábbi szabályozás kétszintűségével a találmányok szabadalmi oltalmával összefüggő jogok, és kötelezettségek egységes, átfogó, törvényi szintű kodifikációját valósítja meg. Az újdonság, a feltalálói tevékenység és az ipari alkalmazhatóság hármas pillérén nyugvó magyar oltalmi feltételek azonos szintűek az európai követelményekkel. A fejlett országokban végzett felmérések szerint - szabadalmi oltalom hiányában - a kisvállalkozások több mint 50%-a, a nagyvállalatoknak pedig mindegy 35%-a nem áldozna kutatásra és fejlesztésre.

  • A hazai K+F eredmények hasznosítása az élelmiszeriparban

    Magyarországon jelenleg elsődlegesen a K+F eredmények jobb élelmiszer-ipari hasznosítása okoz problémát. Az élelmiszeriparban folyó tulajdoni, szervezeti és szerkezeti átalakulási folyamat természete számos esetben olyan, hogy elvonja a figyelmet és a tőkét a hosszabb távon megtérülő műszaki fejlesztésektől. A Szonda Ipsos - az OMFB megbízásából végzett - empirikus felvétele alapján, 1993/94 telén az élelmiszeripar vállalatainak 38%-a számolt be valamilyen K+F tevékenységről. A K+F munkán belül elsősorban termék- és technológiafejlesztésről van szó. (A vizsgált 500 cég kb. fele 1990 után alakult, tőkeszerkezet szerint 80% magyar tulajdonú, 16% vegyes vállalat és 4% külföldi tulajdonú volt.) A fejlesztések finanszírozásában a központi források még a más ágazatokban tapasztaltaknál is kevésbé vettek részt. Például OMFB-forráshoz jutásról 4% számolt be. A fejlesztések zöme - különösen a magyar cégeknél - kis volumenű, helyi feladatok megoldására irányult. Azok a vállalatok, amelyeknek saját K+F részlegük volt, gyakrabban működtek együtt intézetekkel, egyetemekkel. Világosan látszik, hogy a folyamatosan működtetett belső fejlesztési apparátus jelenléte előfeltétele lesz annak, hogy a vállalat megismerje, honnan, milyen forrásokból lehet a legkorszerűbb szakmai információkhoz, K+F eredményekhez hozzájutni.

    Az élelmiszerek jelölése, márkajegyek, védjegyek

    A Magyar Szabadalmi Hivatal által publikált adatok a hazai védjegy bejelentésekről egyértelműen bizonyítják a kérdéskör növekvő jelentőségét a piacgazdálkodás körülményei között. A jól bevezetett védjegy jelentős értéket képvisel: a Tungsram védjegy 4 milliárd Ft, a Herz 180 millió Ft, az Egri bikavér 150 millió Ft értéken került meghatározásra, a Coca-Cola védjegy piaci értékét a globális forgalmi adatokon, a profitrátán és a növekedési potenciálon alapuló számítások szerint 33,4 milliárd dollárra becsülik.

    A világon mintegy 10 millió bejegyzett védjegy van, az egyesült európai piacon több tízezer fogyasztási cikk márkája, illetve védjegye küzd a piaci pozíciókért. Egy 800-1000 m2-es nagyobb bevásárló központ 2-3 ezer árucikket tud kínálni, így már a polcokra kerülésért is igen éles verseny folyik a gyártók között. Ezért a gyártók sokszor a kereskedőknek nyújtott szolgáltatásokkal, biztosítékokkal, szervezési megoldásokkal élnek. Ezek részletezése itt most nem feladatunk.

    A fogyasztó megnyerésének eszköztára is igen gazdag, egyre újabb kezdeményezéseknek lehetünk tanúi. Az utóbbi években a vállalati és termékarculat bír különös jelentőséggel a marketingeszközök sorában. Az arculattervezés az 1930-as évek Amerikájában kezdődött, ekkor jelent meg először a cég teljes termékskálájához tartozó azonos védjegy és csomagolás tervezése. A védjegy a vállalati arculat kialakításának központi tényezőjévé vált.

    A jól megfogalmazott védjegy teszi lehetővé, hogy a védjegyek áttörjenek a különböző kultúrákon, s így nemzetközivé váljanak.

    Az arculat, pontosabban az identitás ugyanakkor sokkal többet jelent egy jól megkomponált emblémánál. A siker záloga a képviselni kívánt kommunikációs filozófia megfogalmazása, s ennek torzításmentes vizuális "lefordítása". A vizuális kommunikáció ősi nyelve segítségével minden termék tesz valamilyen benyomást a vásárlóra, kialakít benne valamilyen képet a gyártóról, a márkáról. Ezt a képet kell tudatosan formálni, hogy a fogyasztási cikkek területén az érzelmi kötődés, a termék szociológiai- pszichológiai tartalma egyre nagyobb hangsúlyt kapjon.

    A márka esetében - mint a személyiségnél is - jelenségről, jellegről van szó: színről, formáról, jelről, dallamról, kifejezőerőről és stílusról.

    A márkajelleg kidomborításának fontosságát adja az is, hogy a műszakilag újat hozni nem tudó területeken közel azonos gyártástechnika mellett a márkatechnika kerül elő-térbe. Egy termék sikere magas szintű elméleti és gyakorlati tudást, valamint szoros együttműködést igényel a vállalati szakemberek széles körében, s nélkülözhetetlenné teszi formatervező, designer bevonását, illetve alkalmazását.

    Élelmiszer-ipari termékeink külső megjelenése a privatizáció, a licenciaszerződések, a vegyes vállalatok létrejötte, az importliberalizáció által is kikényszerített hazai verseny révén az utóbbi években sokat javult. A hazai piacon az élelmiszer-ipari euro márkák térnyerése tapasztalható, részben hazai előállítás, részben import révén. A Nielsen piackutató cég magyar részlegének 1994. júniusi felmérése szerint egyes élelmiszer-ipari árucsoportokban (margarin, olaj, csokoládé, müzli, gyümölcslé, száraztészta, sör, ásványvíz) a hazai márkák a legismertebbek. Mindez kitűnő alapot nyújthatna a piaci munkához, de a piaci pozíció megerősítésére a reklámköltségek fedezetének hiányában, illetve a reklámozással együtt járó árnövekedés kereskedelmi ellenzése miatt kevés lehetőség nyílik.

    Irodalmi adat szerint egy jelzés reklámozásának költsége Magyarországon jelenleg 30-40 millió Ft-ba kerül, a hazai előállítók nem elég tőkeerősek ehhez a tevékenységhez. Ezért a külföldi cégek sokszor követik azt a taktikát, hogy a privatizáció során megszerzik a már évtizedek óta ismert, olcsó magyar termékek gyártási jogát, s így a belföldi piacra kerülve saját márkás termékeik eladását is hathatósan tudják menedzselni.

    Az iparpolitika feladata a kérdés kezelése, az elmúlt időszakban a belföldi piac védelmére született rendelkezésekkel. A talpon maradás súlypontját azonban a termékek korszerűsítésének, fejlesztésének, a marketingmunka erősítésének kell képeznie. A FOODAPEST-en látottak szerint a gyártók ebben az irányban tesznek komoly erőfeszítéseket.

    A mezőgazdasági és élelmiszer-ipari iparpolitika megalapozásához a tendenciák észlelésén túl a folyamatok kutatásokra alapozott pontos feltárására, elemzésére lenne szükség.

    Az általános áttekintés, a kérdéskör külföldi és hazai bemutatása után nézzünk körül az élelmiszerek védjegy- és márkaalkalmazási gyakorlatában. Milyen tendenciák figyelhetők meg, és ezek mögött milyen piaci megfontolás húzódik meg?

    Legelőször is tisztázzuk: mi a különbség, illetve a hasonlóság a márka és a védjegy között?

    Mindkettő - hasonlóan a származási jelzéshez és az eredetmegjelöléshez - az iparjogvédelem keretei között élvez oltalmat. Az oltalom alapvető jogforrása az 1883-ban létesült és azóta többször felülvizsgált Párizsi Uniós Egyezmény, melyhez Magyarország is csatlakozott.

    A védjegyügyet Magyarországon az 1997. évi XI. törvény szabályozza. Bizonyos megkötésekkel azon megjelölések nyerhetnek oltalmat, amelyek az áruk és szolgáltatások közötti megkülönböztetést a megjelölés eredeti- sége révén biztosítják. A védjegyoltalom alapján a jogosultnak kizárólagos joga van arra, hogy a védjegyet az árujegyzékben szereplő árukkal kapcsolatban használja, illetve használatára másnak engedélyt (licenciát) adjon.

    A törvény deklarált célja, hogy elősegítse a fogyasztók tájékoztatását, valamint az áruk és szolgáltatások megkülönböztetésén alapuló versenyfeltételek erősítését.

    Védjegyoltalomban részesülhet minden olyan grafikailag ábrázolható megjelölés, továbbá alakzat (beleértve a csomagolás formáját is), szín, hang, fényjel, hologram, mely alkalmas arra, hogy valamely árut vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól vagy szolgáltatásaitól. Az oltalom tíz évre szól, majd további tíz éves időtartamokra megújítható. A törvény 104. paragrafusa (elismerve az élelmiszerek specialitását és a rájuk vonatkozó külön EU rendelet fontosságát) rögzíti, hogy a mezőgazdasági termékek és az élelmiszerek földrajzi árujelzőinek oltalma külön jogszabályba szabályozott. (A kormányrendelet tárcaközi egyeztetésen van.)

    A márka a termék megnevezéséhez, megjelenéséhez kötődik, sajátos kialakítása lehetővé teszi, hogy a terméket a vevők a konkurenciától könnyen meg tudják különböztetni. A márka lehet név, kifejezés, jel, szimbólum, formaterv vagy ezek valamilyen kombinációja. A márkanév a márka hangokkal kifejezhető része. A márkajel a márka felismerhető, de hangokkal nem kifejezhető része. A Zwack Unicum védjegy megkerülésére Goldenicum, Avicum, Agricum névvel kísérelték meg mások hasonló termékeiket bevezetni, de elutasították őket.

    A márka védelmét a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LXII. törvény látja el. Ennek 6. paragrafusa kimondja: "Tilos az árut, szolgáltatást (a továbbiakban együtt: áru) a versenytárs hozzájárulása nélkül olyan jellegzetes külsővel, csomagolással, megjelöléssel - ideértve az eredetmegjelölést is - vagy elnevezéssel előállítani vagy forgalomba hozni, továbbá olyan nevet, megjelölést vagy árujelzőt használni, amelyről a versenytársat, illetőleg annak jellegzetes tulajdonságokkal rendelkező áruját szokták felismerni."

    A versenytörvényben foglaltak betartása felett az 1990-ben létrehozott Gazdasági Versenyhivatal őrködik.

    A védjegyek megjelenési formájuk szerint lehetnek ábrás védjegyek, szóvédjegyek, kombinált védjegyek (ez a leggyakoribb). A védjegyek megjelenési formájában a mindenkori esztétikai megítéléshez igazodva egyszerűsödés figyelhető meg.

    A védjegyek jogi szabályozásának hajnalán a legtöbb védjegy vállalatjelző funkciót látott el. A XX. század második felében a monopolkapitalista gazdasági viszonyok fejlődése következtében az új társasági formák (konszernek, holdingok) terjedése, a licencia és a kooperációs kapcsolatok megjelenése háttérbe szorította a védjegy vállalatjelző funkcióját. Nagyobb szerepe van az árucsoportok védjegyének, a termékvédjegynek.

    Mind a védjegyre, mind a márkára igaz, hogy egyedül a használat, az ismertség következtében nyer gazdasági jelentőséget. A védjegy és a márka a használatban kialakult információs tartalmánál fogva képes a fogyasztó magatartására hatni. A fogyasztóban a termékfelhasználás során képződő tapasztalatok rögzülnek, s ezeket rávetíti az illető védjeggyel vagy márkajellel ellátott többi termékre is. A gyártó igyekszik ennek az elvárásnak megfelelni, ezért a fogyasztók a védjegyet és a márkát a minőség garanciájaként fogják fel. Ekkor a védjegy minőségjelző funkciója nem a védjegy-, illetve márkatulajdonos ígéretére, hanem a fogyasztói tapasztalaton alapuló elvárásra épül (különleges, egyedi ital, azaz UNICUM).

    Az utóbbi időben a minőségjelző védjegyfunkció jogi intézményesülésének lehetünk tanúi. A szakma gyakorlatában egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert az ún. tanúsító védjegyek.

    A tanúsító védjegyek szerepe, hogy kiemelje a terméket a kötelező normáknak megfelelő hasonló áruk csoportjából. A tanúsító védjegy tulajdonosa - a gyártótól független jogi személy - által működtetett, meghatározott alapokon nyugvó minősítő és ellenőrző rendszer jelenti a biztosítékot az átlagosnál jobb színvonalra. A tanúsító védjegyek egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert, és kiemelt szerepet játszanak az európai harmonizáció előtt álló feladatok megoldásában is.

    Egyre több független tanúsító rendszer kidolgozásáról kapni hírt mind régió szinten (pl. ökocímke a környezetbarát termékekre, Európai Régiók Minőségi Jele az ISO 9000 szabványnak megfelelő minőségbiztosítási rendszert működtető vállalatok legjobb termékeire), mind pedig hazai vonatkozásban.

    A védjegyek és a földrajzi árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI. törvény már nálunk is rendelkezik a tanúsító védjegyről. Az új jogszabály szerint kialakított tanúsító rendszer még nem működik, de nálunk is funkcionálnak ilyen rendszerek, amelyek védjegye szolgáltatási védjegyként lett korábban bejelentve. Ilyen minőségtanúsító jel pl. a KÁF embléma.

    A közelmúltban kidolgozták és bevezették a közhasznú társaság keretében önkéntes vállalás alapján működő környezetbarát megkülönböztető jelzést. A rendszer beindítását a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium készítette elő, fő célja a környezetvédelmi tudat fejlesztése. Az egységes magyar jel bevezetése régiószintű elfogadást alapozhat meg. A rendszert a vonatkozó EU tanácsi direktívára támaszkodva dolgozták ki. E szerint élelmiszerek, italok, gyógyszerek nem, csak csomagolásaik nyerhetnek környezetbarát minősítést.

    Az utóbbi időben több szakmai társadalmi szervezet (pl. MÉTE Minőségügyi Klub, EOQ MNB, Élelmiszerminő-sítő Kamara), valamint az NGKM és az FM által kiírt marketing témájú pályázat nyertesei (Copconsult Kft, Agromarketing Kft.) is a magyar élelmiszerek számára egységes megjelenést biztosító közös védjegy kialakítását kezdeményezték. A FOODAPEST-en már bevezetett jeltől azt várják, hogy a jó minőségű és túlnyomórészt hazainak számító terméknek - megfelelő kritérium- és eljárásrendszerben odaítélt jel élelmiszereinkről külföldön és itthon egyaránt kedvező képet alakít ki, továbbá lehetségessé válik a védjeggyel ellátott termékek hatékony reklámja. Ez az élelmiszeriparból induló kezdeményezés kiszélesedett a későbbiekben egyéb termékekre is ki fog terjedni (Rendszeresen Ellenőrzött Kiváló Magyar Termék (REKMAT) eredet és minőséggel).

    Minőségtanúsítással, védjegyalkalmazással összefüggő kérdéskör továbbá a biotermékek, a természetes élelmiszerek jelölése. Fontos ezek egyértelmű és szavahihető jelölése, lévén, hogy a hagyományos eljárással készítetteknél sok esetben lényegesen drágábbak és a felhasználó számára közvetlen tapasztalati út nem áll rendelkezésre a termék natúr, illetve természetes jellegének megítélésére. A közelmúltig tisztázatlan volt ezen termékek pontos körülhatárolása is. Az egységes jelölés előtti akadály a 2092/1991 sz. Európa Tanácsi Szabályozás kiadásával elhárult, ennek elfogadása növényi élelmiszereknél lehetővé tette a közös nevező megteremtését. A Szabályzat tartalmazza a természetes élelmiszerek kötelező megkülönböztető jelzését az egyes nyelveken (pl. németül ökologisch) és amennyiben nemzeti ellenőrzés működik, akkor ennek pontos szöveges megjelölését az EK nyelvein (pl. németül Biologische Agrarwirtschaft - EWG - Kontrollsystem). Mindez jelentős előrelépés, azonban a gyakorlatban még sok helyen nem valósult meg a független nemzeti ellenőrzés és az ehhez tartozó felirat, illetve jel alkalmazása. A jelenleg alkalmazott jelek valós tartalma - itthon és külföldön egyaránt - nehezen, illetve egyáltalán nem "fejthető megö. Sokszor nem lehet tudni: független minőségtanúsításról vagy előállítói szövetség jelzéséről van- e szó. A természetes élelmiszerekre vonatkozóan a hazai EU konform szabályozás kialakítása folyamatban van. Egyelőre a Biokultúra Egyesület öntanúsítást végez, ezt védjeggyel is dokumentálja. Ez ún. együttes védjegy, amelynek funkciója az érdekeltek termékeiben egyes közös jellemzők tanúsítása.

    A tanúsító védjegyek piaci jelentősége rohamosan nő, a hagyományos védjegy- és márkajelzéseken túl kiváló eszközt jelentenek a fogyasztók orientálására, bizalmuk megszerzésére, ezért nagyon időszerű volt a jogi alapok tisztázása.

    Ami a márkapolitikát illeti, a lehetőségekhez képest törekedni kell a sajátos magyar arculat kialakítására. A jellegtelen tömegáruk piacán bárki a helyünkre léphet, ha akár csak egyetlen tényezőben (pl. ár, minőség, csomagolás, szállítási feltételek) is kedvezőbb az ajánlata. Egy jól bevezetett márkát ilyen módon nem lehet kiszorítani a piacról.

    A márka megjelenítésében: csomagolásában, jelölésében nagyon fontos az összhang a termékkel. A termék a legfontosabb üzenet, ehhez kell szabni a megjelenési formát, ugyanakkor meg kell felelni a hatályos jelölési előírásoknak, és ki kell használni a termékcsomagolás biztosította reklámlehetőségeket is.

    A márka kialakításában élő kultúrának nem számottevő, a gyorsított felzárkózás csak a téma folyamatos napirenden tartásával, a tapasztalatok időről-időre való megosztásával és összegzésével lehetséges. Erre megfelelő fórumokat lenne célszerű létrehozni, illetve működtetni.

    A hazai termékek exportpiacának bővítésekor számba kell venni a kereskedelmi márkanév alatti megjelenés lehetőségét is. Ez természetesen nem jelent csökkent minőségi követelményeket, sőt egyre jobban terjed az áruházláncok részéről beszállítóik minőségbiztosítási rendszerének megkövetelése és ellenőrzése. Az előny az előállító számára abban van, hogy a kiskereskedelemben a szűkös gondolatérhez nehéz hozzájutni és sok gyártó, különösen az újabbak és kisebbek nem tudják termékeiket saját néven bevezetni.

    A kereskedelmi márka tulajdonképpen a kereskedők fogyasztókért folytatott versenyének folyománya, amely alkalmas arra, hogy kifejezőbbé tegye az illető üzletlánc arculatát, fogyasztóknak szóló üzenetét.

    Összefoglalóként megállapítható, hogy nagy figyelmet kell fordítani a védjegy és a márka hírnevének kiépítésére, fenntartására és kihasználására. Nyugaton különös gonddal kezelik a már megszerzett vásárlók megtartását abból a felismerésből, hogy egy új vevő megnyerése olykor ötször annyiba kerülhet, mint egy régi megtartása.

    A földrajzi árujelzők és az eredetmegjelölések oltalma

    A magyar nemzetgazdaságban a mezőgazdaság és az élelmiszeripar alapvető fontosságú. Az országmegjelenítést (image) testesítik meg olyan megjelölések, mint pl. a szegedi paprika, a magyar szalámi, a gyulai kolbász, a makói hagyma, a tokaji bor, az egri bikavér stb. A hazai és a nemzetközi jogfejlődés következményei szükségessé tették a földrajzi árujelzők és az eredetmegjelölések kérdésének áttekintését. A feladatot az új élelmiszertörvény előkészítésével kapcsolatban a 2191/1995./VII.6./ kormányhatározat jelölte ki.

    A lényeges különbség az eredetmegjelölés és a földrajzi árujelző között abban áll, hogy

  • az eredetmegjelölésnél közvetlen és elválaszthatatlan kapcsolat van a termék minősége, tulajdonságai és a földrajzi környezet között,

  • a földrajzi árujelzésnél ez a kapcsolat esetleges, azaz a termék - függetlenül a természeti és emberi tényezőktől - a földrajzi környezetnek köszönheti hírnevét. A két definíció különbsége a déli és az északi országokban kialakult kissé eltérő gyakorlatból következik. Jelenleg tárcaközi egyeztetésen van a készülő kormányrendelet a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek eredetmegjelölésének és földrajzi jelzésének védelméről. A készülő rendelet a kérelmek elbírálását a Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság hatáskörébe utalja kettős okból:

  • a védelem nagy marketingértéke miatt az elbírálásnál lehetőleg minden érdekelt (termelők, ellenőrök, fogyasztóvédők, tudomány, állam) képviseletét biztosítani kell,

  • az Élelmiszertörvény által létrehozott Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság megbízása látszik a legegyszerűbbnek.

  • Az élelmiszerek eredetvédelme és különleges tulajdonságának tanúsítása

    Az Európai Unió mezőgazdasági termékekre és élelmiszerekre vonatkozó horizontális minőségi előírásai közül különösen fontosak az eredetvédelemmel és a különleges tulajdonság tanúsításával foglalkozó 208/92 és 2082/92 EGK számú rendeletek, mert

  • belső piacok uniformizált termékei helyett módot adnak az egyes országok, régiók hagyományos termékeinek piaci felértékelődéséhez;

  • megfelelő minőségi garanciát nyújtanak a fogyasztók számára az eredetre, illetve a hagyományos technológiára utaló jelölések hitelességéhez;

  • a rendszerhez való csatlakozást lehetővé teszik harmadik országok számára is.

    Az Európai Bizottság által közzétett védett eredetű élelmiszerek listáján eddig közel 400 termék szerepel, mint például az olasz pármai sonka, a görög feta sajt, a francia normandiai camembert sajt, az észak-hollandiai gouda sajt, az angol newcastle-i barna sör stb.

    Ahhoz, hogy harmadik országként magyar termékek (például szegedi szalámi, gyulai kolbász, makói hagyma, kalocsai paprika, kékkúti ásványvíz) is hasonló védelemben részesülhessenek az EU piacán, szükségessé vált a vonatkozó rendeletek honosítása. A rendeletek tervezett jövő évi hatálybalépését megelőzően, minél szélesebb szakmai körben célszerű a hazai előállítóknak megismerkedniük termékeik piaci versenyképességének fokozására alkalmas ezen új lehetőséggel.

  • Új származási szabályok az élelmiszerek elállításánál

    Az Európai Unió által alkalmazott származási szabályok igen jelentősek Magyarország számára, mivel az Európai Megállapodásban rögzített kereskedelmi kedvezmények csak a származónak minősülő termékek esetén vehetők igénybe.

    Az EU és Magyarország között jelenleg érvényes származási szabályokat a Társulási Megállapodás Magyar-EK Társulási Tanács 1/95. számú határozatával módosított 4. sz. jegyzőkönyve tartalmazza (MK 1995/80).

    Ismeretes azonban egy újabb bizottsági javaslat a 4. sz. jegyzőkönyv módosítására vonatkozóan. Ennek lényege, hogy széles körben lehetővé teszi a nem származó anyagok származóvá válását a páneurópai kumuláció keretében. Ezáltal lényegesen kedvezőbbé válnak beszerzési és piacra jutási lehetőségeink az Európai Unión kívül a környező közép-kelet európai és a későbbiekben a tervek szerint a mediterrán térség országaival is, természetesen kölcsönösségi alapon. Ezen kitáguló lehetőségeink minél jobb kihasználása és a megfelelő felkészülési idő biztosítása érdekében fontos a mezőgazdasági terméket és élelmiszert előállítók előzetesen tájékoztatása a várható új származási szabályokról, amelyek várhatóan a jövő év második felében lépnek legkorábban életbe.

    A feldolgozott termékek szabályozása

    Az EU a Római Szerződés II. sz. Mellékletében szereplő mezőgazdasági termékekre - a Közös Agrárpolitika célkitűzéseinek megvalósítása érdekében - támogatásokat tartalmazó közös piaci szervezeteket működtet (például a gabona-, hús-, tej-, cukor- zöldség-gyümölcs szektorra). Az ennek hatására megnövekvő nyersanyagköltség miatt és a világpiaci versenyképesség fenntartása érdekében szükségessé vált a feldolgozott mezőgazdasági termékek (például konzerv, csemegekukorica, margarin, cukorka, csokoládé, tészta, jégkrém) esetében speciális export-importszabályozási rendszert bevezetése a Közösségben. Az importszabályozási rendszer lényege, hogy az importteher két tényezőből tevődik össze:

  • ipari elem vagy fix rész,

  • mezőgazdasági elem vagy mobil rész.

    Az utóbbi változó tényező kiszámításának alapja a termék előállítása során felhasznált alapanyaghányad, amelynek meghatározása a névleges receptúrákon alapul. Megjegyzendő, hogy a CEFTA országok közül Csehország, Lengyelország és Szlovákia már átvette az EU feldolgozott mezőgazdasági termékre alkalmazott vámrendszerét, ami a jogharmonizációs kötelezettségvállalásunk mellett még sürgősebbé teszi ezen szabályozás mielőbbi magyarországi bevezetését is, különös tekintettel a környező országokkal folytatott kereskedelmi kapcsolataink, illetve versenyhátrányba való kerülésünk megakadályozása érdekében. Ezen feladat megoldására a Földművelésügyi Minisztériumban - a PHARE támogatásával - külön munkacsoport alakult, amelynek tagjai a minisztérium szakemberei mellett az illetékes társminisztériumok (IKIM, PM), valamint a MOSZ, ÉFOSZ és az Agrárkamara munkatársai.


    * A MIE Tudománypolitika-innováció-iparjogvédelem című konferenciáján, Tatán, 1997. október 30-án elhangzott előadás szerkesztett változata.