Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 2001. 12.

Szemle - 2001. 12.

106. ÉVFOLYAM 6. SZÁM
2001. DECEMBER

FÓRUM

Az Iparjogvédelmi és Szerzoi Jogi Szemle történetében eddig még nem fordult elo, hogy valamely írást szerkesztoségi kommentárral kellett volna közreadni, hiszen hallgatólagos egyetértés volt abban, hogy a megjeleno cikkek, tanulmányok nem feltétlenül tükrözik a Magyar Szabadalmi Hivatal (MSZH), illetve a szerkesztobizottság álláspontját. Ezúttal sem ennek a nyilvánvalónak látszó szerkesztési alapelvnek a megerosítése végett fordulunk - dr. Gyertyánfy Péter tanulmányának közlése kapcsán - közvetlenül és testületileg nagyra becsült olvasóinkhoz. Többrol van itt szó, más kényszeríti ki a szerkesztoségi kommentárt.
Az MSZH vezetése, illetve a Szemle szerkesztobizottsága egyaránt feltétlen és elkötelezett híve a nyilvános, érvekre építo, tárgyszeru szakmai vitáknak. Meggyozodésünk, hogy idot álló, muködoképes és megalapozott megoldások csak a szakmai viták tüzében kovácsolódhatnak ki.
A szerzoi joggal kapcsolatos közgondolkodásunkat közel egy évtizede még egyetlen szerzoi jogi "iskola" korlátlan egyeduralma jellemezte. Anélkül, hogy ennek az "iskolának" a korszeruségét vagy tudományos megalapozottságát e helyütt vitatnánk, megkockáztatható: e véleménymonopólium megtörése frissítoleg és megtermékenyítoleg hatott szerzoi jogunkra. E kopernikuszi fordulat nélkül a magyar szerzoi jog aligha alkalmazkodhatott volna sikeresen a rendszerváltozás után kialakult hazai gazdasági és társadalmi helyzethez. Sok minden változott az 1990-es évek eleje óta: az 1994-ben megtett elso európai jogharmonizációs lépésektol a közös jogkezelés korszeru, szintén európai mintákat követo rendszerének kiépítésén át egészen az 1999-ben elfogadott új szerzoi jogi törvényig. S a változásoknak nem szakadt vége: éppen csak túl vagyunk az Szjt.-nek a szabványok szerzoi jogi védelmével kapcsolatos, illetve az adatbázis-eloállítók védelmét is bevezeto módosításain, és máris készülhetünk - az idoközben elfogadott két új európai közösségi irányelvre figyelemmel - a következo kodifikációs feladatokra (az információs társadalom szerzoi jogi összefüggéseinek szabályozása és az ún. követo jogra vonatkozó rendelkezések kiigazítása céljából).
Amikor az MSZH hatáskörét a szabadalmi törvény 1999. évi módosítása az iparjogvédelem mellett a szerzoi jogra is kiterjesztette, és mindezt a Hivatal statútumát megállapító kormányrendelet a rá következo évben részletezo módon meg is erosítette, a szerkesztobizottságban elhatározássá érett, hogy az akkori Iparjogvédelmi Szemle címének megváltoztatásával a szerz
oi jogra vonatkozó szakmai írások számára is teret kell adnunk. Ezzel önálló szakmai folyóirathoz jutott a magyar szerzoi jogászok közössége. Az iparjogvédelmi tárgyú tanulmányok általában higgadtabb, tényszerubb stílusához képest korábbi olvasóközönségünk számára talán meglepo lehet a szerzoi jogi vitacikkek - így pl. az ezúttal közzétett írás - indulatos hangneme.
Nos, a szerkesztoség mindenekelott örömét szeretné kifejezni afölött, hogy a nyilvános szakmai vita általános, elfogadott, már-már bevett formájává vált hazánkban is a szerzoi jogi kérdések megtárgyalásának és eldöntésének; másrészt megértést és türelmet is kér az olvasóktól az itt közölt írás számukra talán szokatlan stílusa miatt.
A szerkesztobizottság természetesen nem azonosul olyan feltételezésekkel, hogy a Szerzoi Jogi Szakérto Testület (amelynek egyik szakvéleményét kívánja bírálni a tanulmány) bárkit is "félrevezetne", vagy hogy a tények célzatos csoportosításával bármit is a valóságtól eltéroen "állítana be".
Úgy látjuk: a Szerzoi Jogi Szakérto Testület 38/00. számú szakvéleményének (lásd az Iparjogvédelmi és Szerzoi Jogi Szemle 2001. augusztusi számát, a 34-39. oldalon) és az ezúttal közölt kritikai írásnak az egybevetése önmagáért beszél. Az olvasó mérlegelheti a kétféle érvelést, tartalmi és formai szempontokból egyaránt, és levonhatja a maga számára a megfelel
o következtetéseket. Az olvasó és nem a szerkesztobizottság hivatott igazságot tenni. Ehhez segítséget nyújthat a 38/00. számú ügyben eljáró tanács válasza, amelyet szintén közlünk.
A szakérto testület az Szjt. 101. §-a és a 156/1999. (XI. 3.) Korm. rendelet világos szabályai alapján, jogszabályi felhatalmazással muködik, tagjait és tisztségviseloit az MSZH elnökének javaslatára az igazságügy-miniszter nevezte ki, a nemzeti kulturális örökség miniszterével egyetértésben. Az Szjt 101. §-ának (3) bekezdésébol, valamint az említett kormányrendelet 1. §-ának (1) bekezdésébol is következik, hogy a felkérésre (megbízásra) adott SzJSzT-szakvélemény éppúgy jogszabályi felhatalmazáson alapul, mint a bírósági vagy hatósági megkeresésre kialakított. Nem mondható tehát az SzJSzT megbízásra adott szakvéleményérol, hogy az csupán "magánvélemény" volna (mint ahogy ezt az ARTISJUS jogi igazgatója állítja ugyanezen SzJSzT-szakvélemény kapcsán egy másik, másutt már publikált tanulmányban). S ezért aggályos az, ha pl. az ARTISJUS - vagyis egy egyesület, egy magánszervezet - azt hirdeti magáról kiadványaiban, hogy felkérésre "szakvéleményeket" készít.
Végezetül még egy megjegyzés: dr. Gyertyánfy Péter írását azért is közöljük - mindent összevetve - örömmel, mert az az MSZH mellett muködo Szerzoi Jogi Szakérto Testület sikerességét igazolja. A testület ugyanis vitarendezo, békíto, permegelozo szerepet is betölt. A most következo tanulmány pedig - akarva-akaratlanul - annak elismerésével kezdodik: a szakérto testület 2000 novemberében kelt szakvéleményének kézhezvétele után az addig rendezetlen jogvitában ítéletbe foglalt egyezségre jutottak a felek.v A szakérto testület tehát teszi a dolgát.

A szerkesztobizottság