Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 2000. 02.

Szemle - 2000. 02.

105. ÉVFOLYAM 1. SZÁM
2000. FEBRUÁR

TEVÉKENYSÉGI JELENTÉS

1999

Magyar Szabadalmi Hivatal

Budapest, 2000. február

T A R T A L O M



BEVEZETŐ

I. IPARJOGVÉDELMI HATÓSÁGI ENGEDÉLYEZÉSI TEVÉKENYSÉG
1. Szabadalmi hatósági tevékenység
2. Használati mintaoltalmi hatósági tevékenység
3. Ipari mintaoltalmi hatósági tevékenység
4. Védjegyhatósági tevékenység, földrajzi árujelzők
5. Hatósági nyilvántartások és ügyvitel

II. JOGI SZABÁLYOZÁS ÉS NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉS
1. A Magyar Szabadalmi Hivatal jogállása
2. Hazai jogalkotási tevékenység
3. Jogalkalmazás és szakmai testületek működtetése
4. Nemzetközi iparjogvédelmi tevékenység
5. Az európai szabadalmi egyezményhez és szervezethez való csatlakozás előkészítése

III. HATÓSÁGI PUBLIKÁCIÓS ÉS TÁJÉKOZTATÁSI TEVÉKENYSÉG - INFORMATIKAI TÁMOGATÁS
1. Hagyományos és elektronikus kiadói tevékenység
2. A Szabadalmi Tár és Iparjogvédelmi Szakkönyvtár szolgáltatásai
3. Információtechnológiai támogatás és fejlesztések

IV. A HAZAI IPARJOGVÉDELMI KULTÚRA FEJLESZTÉSE
1. Ügyfélszolgálati tevékenység
2. Iparjogvédelmi képzés
3. Promóció és sajtótevékenység

V. A HIVATAL 1999. ÉVI GAZDÁLKODÁSA
1. A költségvetési teljesítés főbb mutatói
2. Humánerőforrás-gazdálkodási eredmények


V. A HIVATAL 1999. ÉVI GAZDÁLKODÁSA

1. A költségvetési teljesítés főbb mutatói

A Magyar Szabadalmi Hivatal a beszámolási időszakban az iparjogvédelem (2000. január 1-jétől a szerzői és szomszédos jogok irányában kibővítetten a szellemi tulajdon védelmének) önálló feladat- és hatáskörrel rendelkezőországos hatáskörű államigazgatási szerve, amelyet a Kormányirányít. A Kormány nevében a gazdasági miniszter látja el a felügyeletét, illetve gyakorolja a meghatározott irányítási jogokat.

A Hivatal az államháztartás központi költségvetési fejezetrendjében önálló címkéntműködő, teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó szervezet. Önfinanszírozó módon gazdálkodik, feladatai ellátásához állami támogatást nem igényel. A gazdasági miniszter rendeleteivel szabályozott iparjogvédelmi igazgatási szolgáltatási díjakból és a Hivatalt megillető hasonló nemzetközi eljárási díjakból származó bevételek szolgálnak a hatósági feladatkör ellátásához szükséges kiadások forrásául.

A körültekintő tervezés, a két év utáni évközi, inflációkövető díjmódosítás [32/1999. (VI.16.) GM rendelet], illetve a I. fejezetben részletesen bemutatott bejelentői aktivitás-növekedés és munkatehertöbblet következtében a korábbi, 1998-as 22%-os forrásbővülést követően tavaly a korábbi tényszámhoz képest 12%-os növekedéssel a működési bevételek a tervezett 2.030 millió forinttal szemben 2.201 millió forintra teljesültek. A teljes bevétel 4,3%-át, 98 millió forintot az előző évi előirányzat-maradvány engedélyezett igénybevétele képviselte.

A bevételi szerkezet immár tartós jellemzője a szabadalmi bejelentési, eljárási és fenntartási díjak több mint kétharmados, 68,3%-os dominanciája (ezek több mint négyötöde külföldi eredetű, nemzetgazdaságunk mérete és ipari potenciálunk jellege, valamint tulajdonosi szerkezete miatt). E belső megoszlás másik alapvető oka a hazai jogosultak körében gyakoribb független feltaláló-bejelentőket és tulajdonosokat jogszerűen erőteljesen preferáló kedvezményes díjrendszer 1999. évi továbbfejlesztése, ami csak korlátozhatja a Hivataltól független magas ügyvivői és piacrajutási költségek visszahúzó hatásait.

A hazai és külföldi jogosultaktól származó nemzeti védjegybejelentési és megújításidíjak 16,3%-os bevételi részesedése, és a Madridi Unió nemzetközi védjegylajstromozási eljárásai keretében a Nemzetközi Irodától származó, s a hivatali közreműködés fejében járó térítés 8,6%-os tétele együttesen a hatósági bevételek egynegyedét képviseli.

Az 1999. évi módosított kiadási előirányzathoz viszonyítva - az áthúzódó beruházások nélkül - a teljesítés 1.957 millió forinttal 88,2%-os volt. A források együttesen biztosították a pénzügyi eszközöket a hivatali célkitűzések maradéktalan és színvonalas megvalósításához. A teljesített kiadások kiemelt előirányzati bontásban a következő képet mutatják.

A személyi juttatások vonatkozásában a hivatali szintű 14%-os növekmény alapvető jogcíme a hatósági engedélyezési tevékenység tartósan érvényesülő hivatali mennyiségi és minőségi követelményrendszerének kiegészítése a kétoldalúan vállalt többletteljesítményi, 10%-os ösztönzési rendszerrel, amelynek eredményességét meggyőzően bizonyítják a I. fejezet statisztikai mérlegei.

Adatok ezer Ft-ban
Kiemelt kiadási előirányzatok
1998 
1999 
Változás

%-ban 

MŰKÖDÉSI KIADÁS

Személyi juttatás

Munkaadókat terhelő járulék

Dologi kiadások

Pénzeszköz-átadás

667.862

272.607

460.757

24.371 

763.478

253.666

589.924

25.672 

114,3

93

128

105,3 

ÖSSZESEN
1.425.597 
1.632.740 
114,5 
FELHALMOZÁSI KIADÁS

Felújítás

Felhalmozás 

8.912

432.190 

43.000

281.336 

482,5

65,1 

ÖSSZESEN
441.102 
324.336 
73,5 
MINDÖSSZESEN
1.866.699
1.957.076
104,8 

A személyi juttatások munkaadókat terhelő járulékokkal együttes összege 1.017 millió Ft, ez a működési kiadások 62,3%-át, a teljes kiadási főösszegnek pedig az 52%-át teszi ki - összhangban a Hivatal mértékadó nemzetközi színvonalon teljesítő kutatási, vizsgálati és engedélyezési tevékenységének súlyával.

A kiadási főösszeg 30%-át képviselő dologi kiadások előző évhez képest 28%-os növekedését az infláció befolyása, a mind szélesebb informatikai eszközpark és a korábbi évek kiemelkedő beruházásainak új üzemeltetési költségei (szabadalmi tárak, konferenciaterem, hálózati fejlesztések), továbbá az 1999-re teljesen önállóvá vált, korábban részleges PHARE-támogatással működtetett nemzetközi és hazai hatósági alap- és kiegészítő feladatok idézték elő.

A felhalmozási kiadások - a székházat és kapcsolódó bérleményeket érintő felújításon felüli - 14,4%-os, magas aránya általánosan jellemző a világszínvonalú infrastruktúra állandó fejlesztésére kényszerülő nemzeti szellemi tulajdonvédelmi hatóságok életében. A világviszonylatban vett újdonság vizsgálati követelményei, a lényegében állandó létszámkapacitás (amely még mindig mintegy 6%-kal alacsonyabb az 1995. évinél) mellett a 25%-os munkateher-növekedéssel való megbirkózás csak erőltetett ütemű automatizálással, ügyvitelfejlesztéssel biztosítható; ehhez társult tavaly a 2000. évi "megfelelőségi", sikerrel teljesített kihívás és az MSZH 2002. évi európai csatlakozását e téren megalapozó informatikai audit programja.

A Hivatal a járulékfizetési kötelezettségek előírásszerű, időben és maradéktalanul való teljesítése mellett eleget tett az államháztartási törvény és a vonatkozó szabályozások alapján az állammal szembeni befizetési követelményeinek (ÁFA, SZJA), valamint 33 millió Ft erejéig egyéb elvonásoknak.

Az általános intézményi üzemeltetési feladatokon túlmenően a hivatali gazdálkodás a szakmai vezetők önálló felelőssége mellett sikerrel támogatta a hatósági újdonságvizsgálathoz szükséges bel- és külföldi tudományos és műszaki információforrások (nyomtatott, elektronikus, online), illetve jogi és gazdasági szakszolgáltatások igényes biztosítását, a központi iparjogvédelmi tájékoztatás és képzés programjait, a hatósági publikációs és kiadói kötelezettségek nemzetközi színvonalú ellátását. Az országos hatáskörű szakhatósági feladat- és hatáskörből fakadó együttműködési, koordinációs és testületi tevékenységek és a hazai iparjogvédelmi kultúra fejlesztését ugyancsak biztonságos anyagi feltételek szolgálták 1999-ben.

A múlt évi hivatali beruházási tevékenységben a már méltatott számítástechnikai-informatikai programok mellett súlyponti szerepet vitt és hordoz a jövőben is a Budapest, V. Zoltán u. 6. sz. alatt működő nyilvános szabadalmi tárhoz kapcsolódó, nemzetközi gyűjteményi kutatóhelyek, irattárak és ügyfélszolgálati egységek kialakítását felölelő, többéves program végrehajtása.

A gazdálkodási tevékenységet 1999-ben hat külső és hét belső ellenőrzési program vizsgálta. A fejezeti felügyelet költségvetési, létszámcsökkentési, a Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól indított mérlegvizsgálati, a Gazdasági Minisztérium teljes költségvetési fejezetére kiterjedő, 1990-98-as időszakot vizsgáló állami számvevőszéki intézményi, valamint a TB-járulék és egészségbiztosítási (öt-öt évet átfogó) szakhatósági vizsgálatok egyaránt előírásszerű, megalapozott, fegyelmezett és hatékony pénzügyi-gazdasági munkát azonosítottak és méltattak jelentéseikben.

Ezeket az eredményeket jelentős súllyal alapozták meg a hivatali egységes pénzügyi-számviteli programrendszer bevezetése, a belső költségvetés részletes monitorfunkciói és a közbeszerzési programok kiemelt kezelése.

A Magyar Szabadalmi Hivatal

1999. évi működési bevétele

(jogintézményenkénti megoszlás a teljes bevétel százalékában)

Megnevezés 
Teljesítés eFt 
Megoszlási % 
Szabadalmi fenntartási és bejelentési díjak 
1.503.590 
68,3 
Védjegy bejelentési és megújítási díjak 
358.030 
16,3 
Nemzetközi WIPO bevételek 
191.012 
8,7 
Ipari minta díjak, bejelentések 
12.327 
0,5 
Használati minta díjak, bejelentések 
10.871 
0,5 
Egyéb bevétel 
27.233 
1,2 
Előirányzat-maradvány 
98.046 
4,5 
Összesen 
2.201.109 
100 

Információs tábla

az 1999. évi bevételek és kiadások

összesített adatairól

Adatok ezer Ft-ban
Megnevezés 
Költségvetési előirányzat
Teljesítés

(1999. 12. 31-ig)

Teljesítés a módosított elő-irányzathoz viszonyítva % 
 
Eredeti
Módosított
   
Bevételek
Alaptevékenység bevételei 
2.008.500 
2.087.500 
2.075.830 
99,4
Alaptevékenységgel összefüggő egyéb bevétel
11.000
11.000
6.858
62,3
Intézmények egyéb sajátos bevételei 
7.500
7.500
5.437
72,5
Pályázati Iroda működésével kapcsolatos bevétel
- 
10.943 
10.943 
100,0 
Áfa bevételek és visszatérülések 
3.000 
3.000 
2.106 
70,2 
Felhalmozási és tőke jellegű bevétel
- 
2.000 
1.889 
94,5 
1998. évi előirányzat-maradvány igénybevétele
- 
98.046 
98.046 
100,0 
Bevétel összesen 
2.030.000 
2.219.989 
2.201.109 
99,2 
Kiadások 
Személyi juttatások 
638.000 
764.083 
763.478 
99,9 
Munkaadókat terhelő járulék
230.000 
253.980 
253.666 
99,9 
Dologi kiadások 
642.000 
645.261 
589.924 
91,4 
Pénzeszközátadás 
60.000 
21.700 
21.672 
99,9 
Felújítás 
40.000 
43.000 
43.000 
100,0 
Felhalmozás 
420.000 
487.965 
281.336 
57,6 
Lakástámogatás vissza nem térítendő támogatása
- 
1.000 
1.000 
100,0 
Lakástámogatási kölcsön 
- 
3.000 
3.000 
100,0 
Kiadások összesen
2.030.000
2.219.989
1.957.076
88,2

2. Humánerőforrás-gazdálkodási eredmények

Az MSZH engedélyezett létszáma 1999-ben 257 fő volt. Célunk a stabil, szakmailag jól felkészült, nemzetközi tapasztalatot szerzett és elismert, a világnyelveket jól beszélő munkatársi állomány megfelelő megbecsülése és megőrzése.

A köztisztviselői illetményrendszer differenciált alkalmazása, a kiterjedt és szigorú céljutalomrendszerhez kapcsolt újszerű, az előzetesen vállalt többletteljesítményhez kötött illetményemelési rendszer múlt évi bevezetése jelentős szakmai sikereket eredményezett. A biztosított 14. havi illetmény, a negyedik évébe lépett önkéntes nyugdíjpénztári munkáltatói hozzájárulás intézménye, az összes lehetséges köztisztviselői juttatás biztosítása, valamint a továbbképzési, tanulmányúti és szociális támogatási programok és rendszerek jól segítik az erős munkaerőpiaci vonzások mérséklését.

A Hivatal köztisztviselőinek 57%-a felsőfokú végzettségű (149 fő) és túlnyomó részt többdiplomás szakember, 109 fő rendelkezik egy vagy több nyelvvizsgával. Tavaly 95 fő előresorolása, 33 fő minősítése történt meg; 40 fő tett eredményes közigazgatási alap- vagy szakvizsgát. Jelenleg 69 fő részese a hivatali nyelvtanfolyamoknak.

A jóléti és szociális célú erőfeszítések, segély- és támogatásfunkciók mellett kiterjedt egészségügyi szűrővizsgálati és munkaegészségügyi szolgáltatások (előbbit 165 fő hivatali aktív és 30 fő nyugdíjas volt dolgozónk vette igénybe), valamint hatékony és népszerű üdülési szolgáltatás, illetve választék segíti az aktív kezdeményező és alkotó hivatali légkör erősítését, a "szellemi erőnlét" megőrzését.