Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 1999. 06.

Szemle - 1999. 06.

103. ÉVFOLYAM 6. SZÁM
1998. DECEMBER
<%flags> inherit => undef MSZH - Adatbázisok - IPSz - 1999. 06. - A Szabadalmi Tár jelene és jövője



IPARJOGVÉDELMI ÉS SZERZŐI JOGI SZEMLE

A SZABADALMI KÖZLÖNY ÉS VÉDJEGYÉRTESÍTŐ
A MAGYAR SZABADALMI HIVATAL HIVATALOS LAPJÁNAK MELLÉKLETE

103. ÉVFOLYAM 6. SZÁM

1998. DECEMBER

KRAINIK RENÁTA

A Szabadalmi Tár jelene és jövője

A felsőfokú iparjogvédelmi tanfolyam befejeztével 1998-ban készült szakdolgozat alapján.


    1. A szabadalmi információ
    2. A Szabadalmi Tár dokumentációgyűjteményei
    2.1. Belső információforrások
    2.2. Külső információforrások
    3. A Szabadalmi Tár szolgáltatásai
    3.1. Emberi tényező
    3.2. Kutatás
    4. Hordozóváltás
    5. Kitekintő
    5.1. Elektronikus korszak
    5.2. Vigyük közel az információt a felhasználóhoz!
    6. A Szabadalmi Tár jövője
    Hivatkozott irodalom


"Napjainkban a tudás nemcsak mint emberi érték, hanem mint anyagi értéket teremtő, versenyképességet javító tényező is felértékelődött."(1)

A nemzetközi kereskedelemben az utóbbi évtizedekben egyre nőtt és folyamatosan nő a kutatás, és a fejlesztés legfrissebb eredményeire támaszkodó termékek aránya és fontossága. A csúcstechnológia területén a termék árában kifejeződő értéknek a legfontosabb összetevői már nem a termelési költségek. Lényegesebbek az innovációs, azaz a kutatásra és fejlesztésre fordított költségek. A nyereségességnek, a növekedésnek, adott esetben a továbbélésnek feltétele az új termékek, a gyártási eljárások folyamatos tökéletesítése, az innováció.

Másik, jelenünket meghatározó változás, az információ robbanásszerűen megnövekedett termelése és felhasználása. Napjainkban egy emberöltőnyi idő alatt lezajló információhordozó-váltást élünk meg, amely a papírtól az optikai lemezeken át, a világot átszövő információs hálózatokig tart. Nem kis feladat elé állítja ez a ma emberét, aki követni próbálja, lépést szeretne tartani ezzel a szédületes fejlődéssel.

Milyen módon kapcsolódik az említett átalakulásokhoz az iparjogvédelmi információ? Ezúttal a Szabadalmi Tárban elérhető, műszaki megoldások körére összpontosítok, habár egyre erőteljesebb igény mutatkozik arra, hogy az iparjogvédelmi tájékoztatás egy helyre koncentrált legyen, ugyanott lehessen a különböző iparjogvédelmi jogintézményekbe - szabadalom, használati mintaoltalom, ipari mintaoltalom, védjegy - betekintést nyerni.

Mit nyújthat tehát a Szabadalmi Tár, hogyan tud szolgáltatásaival megfelelni napjaink társadalmi igényeinek? Miképpen tudja áthidalni, illetve kiaknázni az információhordozó-váltásból adódó változásokat? Milyen feladatokat ró mindez a szaktájékoztatókra?

1. A szabadalmi információ

A műszaki fejlesztés egyre tőkeigényesebb, egyre nagyobb kockázatú befektetés. Az innovációs folyamat során elengedhetetlen a folyamatos informálódás az adott szakterületen.

Vámos Tibor gondolataihoz kapcsolódva: "nem adhatjuk fel azt, hogy minden, a magyar jövő szempontjából lényeges területen legyenek csereképes, fundamentális munkáink, hogy a hosszú távra való kitekintés nemzetközi piacán is csereképesen otthon legyünk. Ennek egyik jellemzője az lenne, hogy kis ország lévén (...) azokba a résekbe kell állandóan betörnünk, amelyeket a nemzetközi együttműködés óriásai maguk között szabadon hagynak, mozgékonyan alkalmazkodva ezek változásaihoz, a fogyasztás különböző speciális igényeihez. A kis tőkeerejű vállalkozások számára ez volt és marad mindig is a lehetséges mozgástér."(2)

"Ma már egyre nyilvánvalóbb: országok, gazdaságok jövője függ attól, hogy termékeikbe milyen tudás és újdonságtartalmat tudnak beépíteni."(3)

Az idézetek is jól mutatják: ahhoz, hogy a lehetséges "áttörési" pontok megfelelően és időben feltérképezhetőek, hogy a kutatási irányok átláthatóak legyenek, és világossá váljon, merre érdemes továbbfejleszteni és befektetni, létfontosságú a tájékozódás.

A műszaki világ, a gazdaság, és a jog metszéspontján elhelyezkedő szabadalmi információ - bár speciális jogi nyelvezete, és létezésének még mindig nem kellő tudatossága némi hátrányt jelenthet - sarkalatos pont az információszerzésben, a tájékozódásban.

Jellegzetességei - röviden összefoglalva - a következők:

  • a szabadalom jellegéből adódik, hogy az új megoldások, leghamarabb és ilyen részletességgel ebben a formában jelennek meg, sőt az itt megjelenő tudás mintegy 80%-a csak ily módon érhető el;
  • az ismeretanyag egységes szerkezetben és rendezettségben - nemzetközi, globális norma (INID, NSZO) szerint - hozzáférhető, illetve visszakereshető, amely nagymértékben egyszerűsíti a kutatást;
  • a nyilvánosságra hozott találmányoknak ösztönző szerepük van a továbbfejlesztésre, a helyettesítő megoldások alkotására;
  • kiküszöbölhetővé teszik az "újrafeltalálással" együtt járó erőforráspazarlásokat, illetve a szabadalombitorlásból eredő károkat;
  • elősegítik a licenciavásárlást és más technológiatranszfert, közös vállalkozási lehetőségeket tárnak fel a keresett kedvezőbb műszaki megoldások és az azokat birtokló cégek azonosításában;(4)
  • a technika állásának megismerésével felmérhető a versenytársak technológiai aktivitása, valamint azonosíthatóak a "jövő ígéretének" számító újonnan fejlődő vagy éppen a kihagyott "résterületek", amelyeken érdemes a kutatást, fejlesztést folytatni.
  • megtudható, hogy ki és milyen területeken érdeklődik a nemzeti piac iránt.

2. A Szabadalmi Tár dokumentációgyűjteményei

Hazánkban, a szabadalmi leírásokban megtestesült szellemi vagyon gondozója a Szabadalmi Tár, amely a Magyar Szabadalmi Hivatal (MSZH) Iparjogvédelmi Tájékoztatási és Oktatási Központján belül működő szervezeti egység. Ez az ország egyik legnagyobb, a maga nemében egyedülálló közgyűjteménye, a szabadalmi tájékoztatás "információs bázisa és színtere".(5) Állománya alapját képezi az iparjogvédelmi tájékoztatásnak és hátteret biztosít a hatósági munkának: a szabadalmi bejelentések újdonságkutatásának, elbírálásának.

A hagyományos hordozón (papír, mikrohordozó) fellelhető mintegy 20 millió szabadalmi dokumentum, a 4 ezer CD lemez, a különböző országok közlönyei (Magyarországé az 1896 óta megszakítás nélkül kiadott Szabadalmi Közlöny és Védjegyértesítő), kiegészítve az általános útmutatókkal, egyéb tájékozódást segítő kiadványokkal, szótárakkal és az egyes tudományágak alapvető kézikönyveivel, képezik a tár "törzsállományát".

Ugyanakkor elmondható, hogy az információszerzés lehetőségeinek szempontjából "rugalmassá váltak a Szabadalmi Tár falai". Ebben a vonatkozásban a Szabadalmi Tárban megtalálható állományra és az elektronikus hálózatokon keresztül elérhető adatbázisokra: "belső" és "külső" információforrásokra épül a tári szaktájékoztatás.

2.1. Belső információforrások

A belső források alapját maguk a szabadalmi leírások alkotják. Jelenleg 31 ország és 3 nemzetközi szervezet anyaga képezi a gyűjteményt.

A dokumentumok az 1890-es évektől kezdődően gyarapodnak folyamatosan, különböző hordozókon, különböző gyűjteményezési rend szerint (numerikus, tematikus).

Erről a dokumentumgyűjteményről pontos és folyamatosan frissített állománytáblázat áll minden érdeklődő rendelkezésére, amely elérhető az MSZH valameny-nyi szolgáltató egységében, valamint az Interneten az MSZH honlapján.

A szabadalmi leírások kezdetben csak papíron, illetve mikrohordozón álltak rendelkezésre. Az 1990-es években azonban megindult a szabadalmi dokumentumok CD-ROM lemezeken való publikálása is, amely korszakváltást jelentett a tárolásban és a keresésben egyaránt.

Az optikai lemezek adattartalmuk szerint két típusba sorolhatók: bibliográfiai és képmás adatbázisok. A bibliográfiai adatbázisok a szabadalmi dokumentumok alapadatait tartalmazzák, míg a képmás adatbázisok a szabadalmi dokumentumokat teljességükben tárolják.

A gyűjtemény nagyságára, sokszínűségére, folyamatos változására való tekintettel csupán néhány jellemzőre szeretnék kitérni, ismételten hangsúlyozva, hogy átfogó képet maga az állománytáblázat nyújthat.

  • Az állomány téma szerinti és numerikus feldolgozottságú kollekciókból áll, adott esetben egy-egy ország gyűjteménye lehet részben numerikus (lajstromszám szerinti sorrend), részben pedig tematikus elrendezésű. A tematikus tárolási rend néhány kivételtől eltekintve NSZO szerinti rendszerezést jelent, öt évente felülvizsgált generációk szerint.

Bár a különböző típusú kereséseket optimálisan támogatnák a párhuzamos gyűjtemények, rendelkezésre állásának határt szab a tárolókapacitás. Párhuzamosan, téma szerinti és numerikus rendben is, csupán a magyar szabadalmi leírások - mint kitüntetett fontosságú nemzeti gyűjtemény - érhetők el.

A kutatási lehetőségeket gazdagítja és egyben egyszerűsíti a HUNPATÉKA, negyedévente frissített optikai lemezes kiadvány, mely 1896-tól tartalmazza a megadott magyar szabadalmak bibliográfiai adatait, valamint 1971-től azok kivonatait és jellemző ábráit, 1990-től a szabadalmi bejelentések adatközlési és közzétételi adatait, 1992-től az igénypontokat is. Ezek mellett tartalmazza a magyar használati mintaoltalmi dokumentumok bibliográfiai adatait 1992-től: az oltalmi forma hazai bevezetésének időpontjától.

  • A legkeresettebb (EP, PCT, amerikai, német, francia) CD-ROM hordozón található külföldi szabadalmi leírások visszakeresését, megjelenítését és kinyomtatását bibliográfiai adatbázisok támogatják (ESPACE-ACCESS, USPS, PATOS, BREF, GLOBALPAT).
  • A nemzetközi szabadalmi osztályozási rendszerben való tájékozódást az NSZO-kötetek mellett, azok elektronikus változata az IPC-CLASS optikai lemez is támogatja.
  • Szabadalmi dokumentációs segédeszköz a mikrofiche hordozón elérhető INPADOC EPIDOS/PCS-gyűjtemény, amely 1968-tól 1995-ig NSZO-jelzetek szerinti párhuzamos keresést tesz lehetővé több mint 50 ország szabadalmi bibliográfiai adataiban.
  • A szabadalmi leírások mellett magyar, német, osztrák és japán használati minta leírások megtekintésére is lehetőség van.

A kereséseket 1995 novembere óta segíti a Szabadalmi Tár munkatársai által összeállított médiafigyelő adatbázis, amely a sajtóban megjelent, illetve rádióban vagy tv-ben elhangzott találmányokhoz, innovációhoz, új gondolatokhoz kapcsolódó híranyagot dolgozza fel. Ennek célja egyrészt folyamatosan követni, hogy az olvasók a tömegkommunikációs csatornákon keresztül milyen új műszaki megoldásokra vonatkozó információkhoz juthatnak, másrészt pedig az érdeklődő töredékinformációja alapján e gyűjtemény segítségével konkrét kiindulási ponthoz lehet jutni.

2.2. Külső információforrások

A Szabadalmi Tár nézőpontjából ezek a források két nagy területre oszthatók: az online szolgáltatásra és a még - életkorát tekintve - viszonylag újnak számító, de robbanásszerű dinamizmussal fejlődő Internetre.

  • Online szolgáltatás

    Az online keresés lényegében távoli adatbázisokban való kutatást jelent személyi számítógép és telefonhálózat segítségével.

    A leggyakrabban "látogatott" felület az INPADOC adatbázis, amely támogatja a szabadalomcsalád-kutatást, valamint a legfrissebb jogállásra is felvilágosítást ad.

    Az STN International és a QUESTEL-ORBIT kereskedelmi adatbázis-szolgáltatók által elérhető adatbázisok az ipar úgyszólván valamennyi - nemcsak szabadalmi vonatkozású - területét felölelik.

    Az STN International (Science and Technical Information Network) német, amerikai, japán székhelyű, decentralizált szolgáltató, amely elérhetővé teszi a világ több mint 200 (STNews 1998 február) vezető tudományos szervezetének adatbázisát.

    A QUESTEL francia adatbázis-szolgáltatón keresztül több mint 50 különféle, köztük szabadalmi és védjegyadatbázis érhető el.

    Egy kis mutató az elérhető adatbázisokból:

    • DERWENT World Patents Index: műszaki területen a szabadalmi dokumentumok csaknem teljességét nyújtja;
    • Chemical Abstracts: a kémia és a vegyipar területén a legteljesebb gyűjtőkörrel rendelkező adatbázis;
    • INSPEC: az elektronika, fizika és az informatika területeit fedi le;
    • Biotechnological Abstracts: biotechnológia tárgyú;
    • COMPENDEX: elsősorban a mechanika, a gépészet területét fedi le;
    • CABI: a mezőgazdasági terület legfontosabb keresőeszköze;
    • FSTA : élelmiszeripar.
    • Internet

    Ez az egész világra kiterjedő egyre bővülő számítógép-hálózat mind több és több szolgáltatással, dinamikusan fejlődő lehetőségekkel a felhasználók milliói számára teszi lehetővé az adatok elérését.

    Az Interneten sok-sok embernek adhatjuk át "névjegyünket", elmondva azt, hogy kik vagyunk, mihez értünk és hol vagyunk elérhetőek, ha valakinek olyan szolgáltatásra van szüksége, amivel mi foglalkozunk.(6) A Magyar Szabadalmi Hivatal felismerve ezt a lehetőséget, 1996 szeptemberében megjelentette honlapját, amely a http://www.hpo.hu. címen érhető el. Ezen többek között megtalálhatók:

    • az iparjogvédelmi jogszabályok;
    • iparjogvédelmi adatbázisok, mint például a HUNPATÉKA Internetes változata;
    • az oltalmi formákkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalók, a hazai és a külföldi oltalom megszerzésének menete;
    • a Szabadalmi Tár dokumentumgyűjteményét és szolgáltatásait ismertető tájékoztatás (állománytáblázat);
    • néhány iparjogvédelmi szempontból fontos WWW cím.

    A szabadalmi adatbázisokra is jellemző a gyors és folyamatos bővülés, csupán jelzésként egy-két ingyenesen elérhető, külföldi példa:

    • Esp@cenet adatbázis az Európai Szabadalmi Hivatal - http://ep.disp.org címen elérhető - új internetes szabadalmi információszolgáltatási eszköze. Tartalmazza többek között a "Worldwide" adatbázist, amely a nemzeti szabadalmi dokumentumok alapadataiból áll össze az Európai Szabadalmi Hivatal gyűjteménye alapján. Elérhetőek ezen a japán szabadalmi leírások első oldalai is 1976-tól.
    • IBM Patent Server - a http://patent.womplex.ibm.com Internet címen - ahol 1971-től érhetők el a teljes amerikai, 1978-tól pedig az európai szabadalmi leírások, valamint a közétett PCT szabadalmi bejelentések.

    Számos online elérhető adatbázis, illetve kereskedelmi adatbázis-szolgáltató is megtalálható az Interneten. Például létezik az STN International internetes változata: az STNEasy, amely rendkívül felhasználóbarát keresőfelülettel kínál kutatási lehetőséget néhány, az STN által szolgáltatott adatbázisból.

    3. A Szabadalmi Tár szolgáltatásai

    Bár nem szerencsés személyeket "kategorizálni", a tári látogatók alapvetően két csoportra oszthatók: az iparjogvédelemben jártas és nem jártas felhasználókra.

    Az iparjogvédelemben jártas felhasználók közé tartoznak a szabadalmi bejelentések újdonságkutatását és elbírálását végző hivatali munkatársak, a szabadalmi ügyvivők, a vállalatok iparjogvédelmi ügyintézői, az iparjogvédelmi szakemberek.

    A második csoportba sorolható tulajdonképpen mindenki más, aki a Szabadalmi Tárban kutatást végez: feltalálók, vállalkozók, diákok, kutatók, érdeklődők.

    A Szabadalmi Tárban a tájékoztatás - ami magába foglalja az általános tájékoztatást, a referensz szolgálatot és a szabadalomkutatásban való érdemi segítségnyújtást - igénybevétele, valamint a kutatás maga térítésmentes.

    A másolatszolgáltatás díjköteles. Értéke függ a dokumentum hordozójától, amelyről a másolat készül (papír, mikrohordozó, CD-ROM). Az online kutatás a közszolgálatiság követelményének megfelelően, önköltségi áron, előzetes egyeztetés után történik a megrendelő képviselőjének jelenlétében. Az állományban nem fellelhető szabadalmi leírások megrendelhetőek külföldről.

    3.1. Emberi tényező

    Az információhordozó-váltás nagyban befolyásolja a Szabadalmi Tár életét, dolgozóinak munkáját.

    A szolgáltató szakembereknek a szakszerű munka mellett tudniuk kell kezelni a hordozóváltásból adódó nehézségeket és az azokhoz kapcsolódó emberi "hozzáállásokat". Hiszen más-más módon viszonyulnak e változásokhoz a különböző korosztályok, a különböző szakterületek képviselői.

    A gyakorlott kutatók általában kialakult keresési szokásaik szerint, a szabadalmi leírások szerkezetét, felépítését jól ismerve, egyéni módszereikkel, inkább "mélységükben" kutatják a szabadalmi dokumentumokat. A kezdő felhasználók többnyire nyitottabbak, rugalmasabbak az új technika kínálta lehetőségekkel szemben, bátrabban keresnek többféle adatbázisban, de szívesebben csak a bibliográfia és a kivonatok szintjéig, ők a lehetőségeket inkább "szélességükben" tárják fel. A szaktájékoztató feladata, hogy mindkét esetben a nehézkesebbnek tűnő oldalt segítve egyensúlyba hozza a "kutatás mérlegét".

    A szabadalmi tári munka egyik sajátossága, hasonlóan más könyvtárak referenszes munkájához, hogy ahány olvasó, sőt ahány kérdés: annyiféle feladat. Az egyénre szabott kérdéseken túlmenően, a tárba látogatók két alaptípusát tekintve, a szaktájékoztatónak más-más a feladata.

    Az iparjogvédelemben jártas felhasználói kör legtöbbször rutinfeladatok elé állítja a szaktájékoztatót, amely elsősorban mennyiségi munkát jelent. Esetükben alkalmanként fellép az igény a nyomatékosabb számítógépes támogatásra, de sokszor elegendő segítség a figyelemfelhívás az újabban elérhető adatbázisokra. Néha megtörténik, hogy az "információáramlás" megfordul: hasznos szakmai felvilágosítással szolgálnak a szabadalmi tári szaktájékoztatást végzőnek.

    Sokkal változatosabb munkát jelent az iparjogvédelmi ismeretekben járatlan felhasználók általános tájékoztatása. A felmerülő kérdések elsősorban az oltalmi formákra, a díjakra, az ügyvitelre vonatkoznak. Ilyenkor szükséges a referensz-szolgálat is, amely eligazít a tár használatában, segíti a keresett téma osztályjelzeteinek meghatározását, valamint a témának megfelelő legjobb keresőeszköz kiválasztását.

    A feltaláló az esetek többségében az átlagnál jóval érzékenyebb, jobbára bizalmatlan személyiség. Műszaki szemmel, általában a konkrét kiviteli példára összpontosítva gondolkodik. Idegen és körmönfont számára a jogbiztonságot szolgáló, iparjogvédelmi nyelvezetbe "csomagolt" szabadalmi leírás. Különös empátiára, tapintatra és türelemre van szüksége a szaktájékoztatónak ahhoz, hogy valamilyen konkrét kiindulási adatot "kipuhatoljon" a szellemi kincsét őrző feltaláló szavaiból, aminek alapján azután a kutatás megfelelő eredményességgel elvégezhető.

    Legtöbbször a vállalkozóktól hangzanak el olyan típusú mondatok, mint: "Nem gondoltam volna, hogy ilyen bonyolult lesz a kutatás." vagy "Sajnos nem elég az időm, úgy látom, vissza kell még jönnöm." Rájuk jellemző, hogy a (számukra) rendkívül egyszerűnek tetsző kérdéseket bizony nem mindig lehet egy-két percen belül megválaszolni.

    A diákokra (ők leginkább oktatás, bemutatók alkalmával jönnek a tárba) két fő típus jellemző: vagy érdektelennek tartják a keresést - belőlük nemigen lesz visszatérő kutató -, vagy épp ellenkezőleg, lenyűgözi őket az elérhető információk halmaza és az azokat elérő keresési lehetőségek, ők a lehetséges későbbi felhasználók.

    3.2. Kutatás

    Maga a szabadalomkutatás a keresett tárgykörbe tartozó dokumentumok szakmai, területi és időbeli behatárolásával kezdődik. A legáltalánosabb kutatási lehetőségek: a téma szerinti, a név szerinti, valamint az analóg szabadalmak kutatása.

    • A téma szerinti kutatás:
    • hagyományosan: az osztályjelzet, az ország, valamint az időszak meghatározását követően a (dobozokban tárolt) papírhordozójú, illetve - egyes országok és időszakok vonatkozásában - a mikrohordozón lévő szabadalmi dokumentumok tanulmányozásával történik;
    • számítógépes kutatás a bibliográfiai adatokat tartalmazó optikai lemezről: az osztályjelzet mellett komoly segítségül szolgál a kulcsszavas kereső mód, mely jóval öszetettebb kutatást tesz lehetővé. Itt a bibliográfiai adatok alapján lehet kiválasztani a "gyanús" (relevánsnak látszó) találatokat, amelyek teljes leírása a lajstromszámok ismeretében megtekinthető a képmás adatbázisokban vagy a hagyományos állományrészben.
    • A név szerinti kutatás történhet:
    • hagyományosan: a közlönyök és azok mutatóinak használatával. Napjainkban már csak abban az esetben használatos ez a mód, ha a keresett információ nem érhető el a rendelkezésre álló egyik bibliográfiát tartalmazó optikai lemezről sem;
    • számítógépes kutatással optikai lemezről: név szerinti keresésre általában több lehetőség kínálkozik: feltaláló neve, bejelentő neve, illetve bejelentő cég neve, sőt egyes esetekben képviselő szerinti keresés.

    Mindkét esetben, amennyiben a tári állományban végzett alapos kutatás nem volt elegendő, illetve olyan információra van szükség, amely frissebb, mint a Szabadalmi Tárban meglévő dokumentumok, lehetőség van a távoli adatbázisok lekérdezésére az online, illetve az Internet kínálta módokon.

    • Analóg szabadalmak kutatása

    Analóg szabadalmak egy szabadalomcsalád tagjai, amelyeket ugyanarra a találmányra más-más országban engedélyeztek. Felderítésüknek elsősorban a szabadalomtisztaság vizsgálatánál van jelentősége, de komoly segítséget jelenthet egy, a kutató számára egzotikus (pl. japán) nyelven tett bejelentésnek közismertebb nyelven (pl. angol, német) való eléréséhez is.

    Az INPADOC adatbázisból online lekérdezéssel lehet az ilyen kérdéseket leggyorsabban megválaszolni.

    4. Hordozóváltás

    A könyvtárak és szabadalmi tárak állandó tárolási problémáját részben megoldani látszik az információhordozó-váltás, amely az új hordozók nagyobb tárolási kapacitásában nyilvánul meg, nem beszélve az elektronikus utak nyújtotta beláthatatlan lehetőségekről.

    Helykihasználás szempontjából már a mikrofilmtekercsen és mikrofiche-n való dokumentumtárolás is optimálisabb megoldást jelent a papírhordozóhoz képest, habár a visszakeresés, a másolatszolgáltatás nehezebb, mint a papírhordozók esetében. Egyetlen CD-ROM-on mintegy 10 ezer oldalnyi dokumentum fér el, ez körülbelül 1 méternyi tárolópolc terület felszabadítását teszi lehetővé. A legújabb irányzatot a CD-ROM utódjaként a DVD képviseli, amely az előbbi mintegy négyszeres tárolókapacitásával rendelkezik.

    A távoli adatbázisok elérésének lehetősége pedig - akár online, akár Internet típusú - lényegében a tárolási mód végtelenítését jelenti.

    A papírhordozón megjelenő szabadalmi dokumentumok feldolgozása türelmes, pontos munkát igényel, amíg a beérkezéstől szolgáltatható, leginkább téma szerinti rendbe kerülnek. Ez a feldolgozási mód napjainkra jelentősen lecsökkent, lényegében - a nyilvános Szabadalmi Tár vonatkozásában - ma már csak a magyar leírások gyarapítása történik papíron (is). Az elektronikus hordozók esetében ez a munka tulajdonképpen más formában és máshol, a "CD-ROM előállítók műhelyeiben" történik.

    Az online keresés néhány jellegzetessége. Egyetlen belépési pontról nagyszámú adatbázis érhető el. Az adatbázisokból a legkülönbözőbb szempontok szerint csoportosított információk választhatók ki, vagy ugyanazokhoz az információkhoz sokféle, különböző úton is hozzá lehet férni. Nagy előnye a publikált dokumentumokhoz képest, hogy naprakész adatokhoz juthatunk és a keresőkérdés elküldése után szinte azonnal rendelkezésünkre áll a válasz.

    Fontos az információkeresést végző személy jártassága, ügyessége és a keresett téma szakemberével közösen a kérdések precíz, célratörő megfogalmazása, ugyanis a kérdezés gyorsaságának és pontoságának meghatározó szerepe van az online-keresés árára, ami igen magas lehet.

    5. Kitekintő

    Aki valamennyire is kapcsolatba kerül ezzel a területtel a "saját bőrén tapasztalhatja", hogy itt egy dolog állandó: a változás. Gyors és sokrétű ez az átalakulás a hordozóváltás területén, amint azt egy külföldi felmérés tapasztalatai is mutatják.

    A szabadalmi információ jelentősége világszerte növekszik. A Derwent Information Ltd. és a londoni City University, Department of Information Science közös felmérést(7) végzett arra vonatkozóan, hogy megvizsgálják a szabadalmi információ terjesztésének változásait, annak hatásait a felhasználókra és a szolgáltatókra.

    Néhány gondolat a felmérésből.

    A szabadalmi hivatalok és a British Library előnyben részesítik a szabadalmi dokumentumok CD-ROM-on és papíron való terjesztését, szemben az online forrásokról való szolgáltatásnál. Ezek a "szolgáltatók" főleg primér (pl. szabadalmi leírás) szabadalmi dokumentumokat tesznek elérhetővé, amelyeket előnyösebb CD-ROM-on, illetve hagyományos hordozón tárolni.

    Továbbra is életképesnek jósolják az online módon való szabadalmi információterjesztést, de az út amelyen az online szolgáltatók elérhetőek lesznek alaposan megváltozhat (és már változott is - például a már említett STNEasy).

    Az egyre nagyobb mennyiségben, elektronikus hordozón elérhető szabadalmi dokumentumok hatására megváltoztak (nálunk megváltozóban vannak) a felhasználók keresési szokásai. A régebben csupán hagyományos tárolóeszközökön végzett kutatást napjainkban elsősorban a CD-ROM-on folytatott kutatás váltja ki. (Esetleg mint előkészítő keresés egy online kutatáshoz).

    A felmérés szerint a felhasználók körében messze legnépszerűbb a nyomtatott formában kézhez kapható dokumentumforma, alternatívaként esetleg az elektronikusan megszerezhető és később kinyomtatható forma, amely kényelmes tanulmányozást tesz lehetővé. Emellett a rugalmasság és a könnyű használat voltak a legáltalánosabban felhozott érvek. Továbbá az, hogy szemben a CD-ROM-os vagy online végzett kutatással, sokkal nagyobb az esély papírhordozón lévő dokumentumok között keresgélve olyan helyen hasznos adatra bukkanni, ahol egyébként kevéssé lenne valószínű.

    A legtöbb válaszadó hasznosnak tartotta, hogy internetes hozzáférése is lehessen a távoli szabadalmi adatbázisokhoz, hogy az online-kereséssel szemben költséget takaríthasson meg, bár sokak tapasztalata az is, hogy az Interneten való elérés jóval lassúbb, mint a telefonhálózatos.

    A felmérés általános konzekvenciája, hogy továbbra is igény mutatkozik a szabadalmi információ hagyományos hordozón való terjesztésére, de a technológia fejlődése meg fogja változtatni a felhasználói módszereket.

    Az információszolgáltatók továbbra is vizsgálni fogják a terjesztési lehetőségeket, így a szabadalmi információ már nemcsak a szaktájékoztatók kizárólagos területe lesz, hanem bárki számára elérhetővé válik, aki azt hatékonyan és gazdaságosan szeretné felhasználni.

    5.1. Elektronikus korszak

    A Japán és az Amerikai Szabadalmi Hivatalok igen gyors ütemben haladnak az elektronikus, papír nélküli hivatal létrehozása felé. Jelenleg a japán bejelentések 96%-t elektronikusan nyújtják be, 2005-ig pedig teljes mértékű elektronizálást szándékoznak megvalósítani.

    Az Amerikai Egyesült Államok jelentős nyomást gyakorol az új technológia maximális használatára, ők már ma is nagyrészt az Internetet használják. Európa lassabban válik meg a papírhordozóktól, az elektronikus bejelentés nem annyira népszerű és bevezetéséhez a törvények jelentős változtatása is szükségesnek mutatkozik.

    Az amerikai hivatal javasolta egy háromoldalú Extranet létrehozását, amely összekapcsolná a három nagy hivatalt (amerikai-európai-japán). Így kiküszöbölhetővé válnának a ma még létező kettőződések, és csökkenteni lehetne az árakat. Később a többi nemzeti szabadalmi hivatal ehhez az Extranethez kapcsolódhatna majd, ami feleslegessé tenné a szabadalmi dokumentumok fizikai hordozókon (akár papír akár CD-ROM) való publikálását, hiszen minden nemzeti kollekció elérhetővé válna ezen a "belső" hálózaton. (Az EPIDOS News tavalyi 3. számában közöltek szerint, az 1998 októberétől működő - korábban említett - esp@cenet jelentheti az első lépéseket ebben az irányban.) Ebből a perspektívából a szabadalmi tárakat érintő problémák, amelyek jelenleg a meglévő állományok tárolásából, kezeléséből adódnak talán átmenetiek lesznek, a kiadott CD-ROM-ok száma is csökken, illetve megszűnik majd. Hosszabb távon a szabadalmi tárak feladata teljesen más képet fog mutatni, éspedig, hogy tudnak-e megfelelő elérhetőséget nyújtani a nemzeti anyagukhoz és hogyan tudják a globális "Virtuális Könyvtár"- ból a külföldi szabadalmakat felhasználóik számára elérhető áron rendelkezésre bocsátani(8).

    5.2. Vigyük közel az információt a felhasználóhoz!

    Az információforrást minél közelebb kell vinni a felhasználókhoz. Erre Nyugat-Európában már évek óta igen nagy hangsúlyt fektetnek, amint az 1997-es PATLIB konferencián is elhangzott. Kezdve a regionális és a tájékoztatási központok létrehozásával, a road show projekteken keresztül egészen a kapcsolattartásig az iparjogvédelmi információt szolgáltatók és a gazdaság egyéb szereplői között.

    Speciális módon oldották meg Svédországban a felhasználóhoz való közelítést. Szabadalmi hivataluk hagyományos információs központján túlmenően három szinten valósítanak meg az Interneten keresztül szabadalmi információszolgáltatást:

    • általános szolgáltatás,
    • korlátozott számítógépes keresési lehetőség "csináld magad alapon" a bibliográfiai, regisztrálási és friss jogállási adatokban, és
    • 35 virtuális szabadalmi információs központ Svédország különböző pontjain, amelyeket a legfrissebb telecom fejlesztéssel a "Video and Search System"-el kombináltak. Így a "helyszínen" végezhetők a teljes keresések a Szabadalmi Hivatal személyzete segítségével. Szabadalmi tanácsadás igénybevételére, videokonferenciák rendezésére, és a dokumentumok közvetlen továbbításra is lehetőséget ad ez az új szolgáltatás.(9)

    A következő összehasonlító táblázat az említett jellemzőkre alapozva és néhány egyéb sajátosággal kiegészítve ad áttekintést a Szabadalmi Tárból elérhető kutatási lehetőségek néhány tulajdonságáról.

    SZEMPONTOKBELSŐ ÁLLOMÁNYKÜLSŐ, ELEKTRONIKUSAN ELÉRHETŐ ADATBÁZISOK
    PAPÍRMIKROHORDOZÓCD-ROMONLINEINTERNET
    OLVASHATÓSÁGkötetlenolvasógéphez kötöttszámítógépes munkaállomáshoz kötött
    SZAKTUDÁS IGÉNYosztályozási ismeretszoftver-, adatbázis-ismeretmagas szintű kérdés-előkészítéslépéstartás az állandó változással
    A KERESÉS JELLEMZŐIkönnyű, rugalmas, alaposnehézkes, alapostöbbszempontú, széles körű, felszínikifinomult, sokoldalú, széles körű, felszínibarátságos keresőfelület
    A KERESÉS SEBESSÉGElassúlassúgyorsgyorsváltozó
    A TÁROLT ADATOK IDŐSZERŰSÉGEberérkezés, feldolgozás ütemétő függbeérkezéstől függnaprakésznaprakész
    KARBANTARTÁSI IGÉNYnagycsekélynincsnincsnincs
    TÁROLÓKAPACITÁScsekélynagyhatalmasszinte végtelenszinte végtelen
    ÉLETTARTAM MINŐSÉGaz idő múlásával fokozatosan (a tárolás színvonalától függően) csökkenlegalább 10évfügg a forrás adatbázistólviszonylagos
    hosszabb tapasztalat nem áll még rendelkezésre
    KUTATÁSI ÁRnincsnincsnincsmagasmagas
    HITELESSÉGaz esetleges módosítás azonnal észrevehetőnem írható felülkeresés csak kulcsszóvalegyelőre nincs megoldva

    6. A Szabadalmi Tár jövője

    Hogy a Szabadalmi Tár megfelel-e napjaink társadalmi igényeinek az szolgáltatásainak színvonalán keresztül, a felhasználók elégedettségén át ítélhető meg. A megfelelő szolgáltatás feltétele: azt kell nyújtani a felhasználónak, amire szüksége van, akkor, amikor szüksége van rá és mindezt elérhető áron. Alapvető cél tehát a felhasználó szükségleteire összpontosítani, azokat kielégíteni.

    Az információs technika folyamatos tökéletesedése magával hozza az otthon elvégezhető munka növekvő lehetőségeit. A nagy adatbázis- és kereskedelmi szolgáltatók a végső felhasználót célozzák meg szolgáltatásaikkal és felhasználóbarát (point and click mutass rá és kattints) keresőfelületeikkel. Ez előidézheti a Szabadalmi Tár (és világszerte a tárak), a könyvtárak látogatottságának csökkenését. Ugyanakkor, ezzel párhuzamosan valószínűleg megnövekszik majd a távolsági kérdések/kérések száma, amelyek megválaszolása továbbra is - egyfajta minőségi változásként - a szaktájékoztatók feladata marad.

    Az internetes hálón a böngésző programokon, keresőgépeken túlmenően is sokoldalú támogatás segíti a kereséseket: a hirdetések, a súgók (helpek), mellett léteznek a "termékek", szolgáltatások használatával kapcsolatos leggyakrabban ismétlődő kérdések (GYIK / FAQ frequent asked questions) is, amelyek segítségével a felhasználó választ kap azokra a problémáira amelyeket mások már korábban föltettek helyette. Az elektronikus posta pedig, a hagyományos telefonköltségnél jóval alacsonyabb áron teszi lehetővé a további kérdések tisztázását.

    A fokozódó elektronizálás csökkenti a dokumentumokhoz való hozzáférés idejét, ezáltal a szolgáltatás lényegesen felgyorsul. A kérdések és szükségletek sokoldalúbb kielégítésére nyílik ily módon lehetőség. További előny, hogy olyan helyekre is eljuthat az információ, ahol az eddig nem volt elérhető.

    Másfelől azonban lényeges hátrányt jelent - és nagy valószínűséggel jelenteni is fog még hosszú ideig - a technikai eszközök közbeiktatásának az a jellegzetessége, hogy az információk hitelessége, pontossága bizonytalan. Olyan tényező ez, amely egy hivatali vagy könyvtári személyes kutatás során nem merülhet föl.

    Az újdonság, a lehetőségek kitágulásának első eufóriájából eszmélve a különböző szakterületek képviselői minden bizonnyal ráébrednek majd, hogy időpazarlást jelent számukra az információszórás változásait folyamatosan követni, azt állandóan újratanulni. Természetesen azt hasznos tudniuk, hogy bizonyos(fajta) adatok hol érhetők el, de a hogyant célszerű legtöbbször az információs szakemberre bízni, adott esetben a szabadalmi szaktájékoztatóra. Végül is nem helyettesíthető a Szabadalmi Tárban történő "csapatmunka", amely a szakember és a szakreferenszes közös munkájával hoz megfelelő eredményt.

    Akár a hordozó, akár a kutatási módszer felől közelítünk, megállapítható, hogy új probléma kezd körvonalazódni. Egyre inkább fennáll az óriási adathalmazban való "útvesztés" veszélye. Ma már nem az a gondunk, hogy nem jutunk elegendő híranyaghoz, hanem épp ellenkezőleg, időnként túl sok zúdul ránk.

    Igaz ugyan, hogy egyre több tájékoztató, bibliográfiai és egyéb, a keresés módszerét támogató szolgáltató jött és jön létre folyamatosan, mégis félő, hogy az egyszerű felhasználó lassan már ezek között is eltéved(het).

    A gombamód szaporodó adatbázisokról való folyamatos informálódás, azok tartalmának, illetve előnyeinek, hátrányainak ismerete, a különféle keresési módozatok biztos használata, lassan olyan iparággá növi ki magát, amely elengedhetetlen támaszt jelent az egyéb szakterületek munkájához.

    Hivatkozott irodalom

    • (1)Most van ok a cselekvésre... : beszélgetés Závodszky Péterrel, in: Magyar Nemzet. 61. évf. 66. sz. (1998. márc. 19.), p. 6.
    • (2)Hazánk és a műszaki haladás / Vámos Tibor, in: Ezredforduló, 1. évf. 1. sz. (1998), p. 29-33.
    • (3) K+F és innováció / Tánczos Zoltánné, in : Marketing & Menedzsment, 30. évf. 6. sz. (1996), p. 8.
    • (4)Iparjogvédelem és csúcstechnika / Bobrovszky Jenő, Budapest, Országos Találmányi Hivatal, 1995, p. 83-86.
    • (5)A Magyar Szabadalmi Hivatal információs szolgálata / Pfeifer Ferencné, in: Iparjogvédelmi Szemle, 102. évf. 6. sz. (1997), p. 27-31.
    • (6)Marketing az Interneten - Internet-marketing / Szirtes László, in: Marketing & Menedzsment, 31. évf. 5. sz. (1997), p. 19-26.
    • (7)Advances in the Delivery of Patent Information / Grayce Shomade, Tamara S. Eisenschitz, in: WPI, vol.18, No.2. (1996), pp. 87-95.
    • (8)Editorial / J. F. Sibley, in: WPI, Vol. 119, No.3. (1997), pp. 151-152.
    • (9)Regionalizálódás - a Svéd modell / Jan Averda, in: PATLIB97 - 8th European Patent Information Conference, Monaco, 21-21 May 1997.