Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 1997. 10.

Szemle - 1997. 10.

102. ÉVFOLYAM 5. SZÁM
1997. OKTÓBER

DR. BOYTHA GYÖRGYNÉ, DR. RÁCZ LÁSZLÓ, DR. SZAMOSI KATALIN, DR. VIDA SÁNDOR

Versenyjog és iparjogvédelem


  • I. TISZTESSÉGTELEN VERSENY JOGA

    • Alaki jogi megközelítés

    • Műszaki-szellemi alkotások versenyjogi oltalma

    • A nem lajstromozott védjegy versenyjogi oltalma

    • A jó hírnevű védjegy kiterjedt oltalma

    • Külalak, csomagolás védelme

  • II. FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELEM

    • A "fogyasztó" definíciója

    • A megtévesztés jogi jellege

    • Az árujelző mint versenyjogi kategória értelmezése

    • A fogyasztók megtévesztése védjegybitorlással

    • Bizonyítási eszközök a fogyasztók megtévesztése esetén

  • III. A VERSENYKORLÁTOZÁSOK JOGA

    • Alapelvek

    • Csoportmentesítés

    • A csoportmentesítés egyéb feltételei

    • A csoportmentesítés hatálya


I. TISZTESSÉGTELEN VERSENY JOGA

Alaki jogi megközelítés

Formai oldalról történő megközelítésnél szembetűnik a különbség a kétfajta jogi szabályozás között: a tisztességtelen verseny joga (A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozások tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény - a továbbiakban Tpvt.) hatósági nyilvántartásba-vételi (lajstromozás) kötelezettsége nélkül, esetenkénti elbírálás alapján biztosítja a jogvédelmet, az iparjogvédelem által biztosított jogvédelem előfeltétele ezzel szemben a hatóságilag megvizsgált és annak alapján elismert jog (szabadalom, ipari minta, védjegy: A védjegyek és földrajzi árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI. törvény - a továbbiakban: Vt. stb.) fennállása. E formai oldalról történő megközelítésben a versenyjogi oltalom hasonló a szerzői jogi oltalomhoz: ez utóbbi ugyancsak nem ismeri a hatósági nyilvántartásba-vételi kötelezettségét és a jogvédelmet ugyancsak eseti elbírálás alapján (ha a mű eredeti, önálló) biztosítja. A tisztességtelen verseny jogánál az oltalom előfeltétele a jogilag védett érdek (hírnév, üzemi titok, áru vagy csomagolás jellegzetes tulajdonságai stb.) fennállása, elvontabban fogalmazva az üzleti tevékenységnél felhasznált materiális vagy eszmei javak, az ezekhez fűződő érdekek fennállása. Mindebből azt az általános következtetést lehet levonni, hogy azon a ponton, ahol az iparjogvédelem eszköztára (szabadalmi oltalom, védjegyoltalom, ipari mintaoltalom) megszűnik, elvileg lehetőség nyílik a műszaki-szellemi alkotások, árujelzők, sajátos külalakú vagy csomagolású iparcikkek oltalmára a tisztességtelen verseny joga alapján. Az alábbiakban ilyen tényállású eseteket kísérelünk meg felvázolni.

Műszaki-szellemi alkotások versenyjogi oltalma

E vonatkozásban két tényállástípussal lehet különösen jól szemléltetni a két jogterület kapcsolódását: egyrészt a találmányok, másrészt a know-how oltalma vonatkozásában.

a)Olyan esetben, amikor a szabadalmi oltalom már nem védi a találmányt: például szabadalmazott biztonsági autóablakzár, ahol is az alperes a műszaki megoldást úgy változtatta, hogy ezáltal kikerülje a szabadalmi oltalmat és így a szabadalombitorlást kiküszöbölje, de a termék külsejét és csomagolását nem változtatta meg; a bíróság ezen utánzás miatt marasztalta el az alperest tisztességtelen versenycselekmény alapján (Bírósági Határozatok, 1995, 20 sz. jogeset; továbbá Bacher, Jogtudományi Közlöny, 1996, 45. old.).
b) Szándékosan nem szabadalmaztatott találmány esetén ahol is a jogosult a titokban tartástól remél biztonságosabb oltalmat [Szabadalmi Törvény 12. § (2) bek.-ben meghatározott elvont tényállás], aminek különösen a vegyiparban van gyakorlata - az oltalmat a legtöbb országban a tisztességtelen verseny joga biztosítja. Ez a helyzet a magyar jogban is (Gazda-Kövesdi-Vida, 7. kiadás, 1985. 155. oldal). Megjegyzendő, hogy a Ptk. 86. § (4) bek. alapján is igényelhető ilyen esetben az oltalom, ami párhuzamos oltalmi lehetőséget jelent. Kérdés, hogy ennek a párhuzamos oltalmi lehetőségnek a fenntartása megváltozott viszonyaink között, különösképpen korszerű versenyjog mellett célszerű-e még. A hatályos versenytörvény előkészítése alkalmával már felvetődött ez a kérdés, amely eldöntésre vár.
c) Ha az utánzat (LEGO építőkocka másolata) nem csak hasonló, de az eredetivel össze is építhető, összekapcsolható, s az alperes erre még hivatkozik is a reklámozás alkalmával, kézenfekvő, hogy célja, hogy az eredeti termék által megszerzett jó hírnevet a maga számára tisztességtelenül kihasználja (Bírósági Határozatok, 1995, 394 sz. jogeset, Bacher Jogtudományi Közlöny, 1996, 465. o.)

A nem lajstromozott védjegy versenyjogi oltalma

A védjegyjog és a versenyjog között mindig is szoros volt a kapcsolat: a harmincas évek vezető védjegyjogi kézikönyvének előszava azzal a gondolattal kezdődik, hogy "a védjegyjog része a versenyjognak" (Beck, 1934). De a szocialista időkben is számos olyan per indult, amelyben a kereset az alperesnek védjegybitorlás és tisztességtelen verseny miatti marasztalására irányult. Az ilyen perek száma azóta tovább nőtt. Szemléltetésül néhány olyan tényállást mutatunk be, amely ezt a szoros kapcsolatot szemlélteti.

a) A védjegyet a valódi tulajdonos Magyarországon nem jelenti be, versenytársa viszont a bejelentéssel megelőzi, miért is a valódi tulajdonos saját mulasztását orvosolni igyekszik. Szerencsés volt a felperes a GOLDEN LIGHTS cigaretta védjegy elleni védjegytörlési eljárásban, ahol is figyelemmel a KENT GOLDEN LIGHTS védjegy lajstromozás nélkül történt korábbi használatára védjegyjogi alapon, mint megtévesztőt törölte a bíróság a GOLDEN LIGHTS védjegyet (Pkf. IV. 20885/1984, csak angolul publikálva). A francia Laporte cég által ruhaneműkre bejelentett PLAYBOY védjegy használatától való eltiltásra irányuló versenyjogi kérelmet ezzel szemben a bíróság elutasította, mert alperes a védjegyet Magyarország területén még nem használta (3 P 22 710/1995, nem publikált ítélet). Valószínű, hogy az 1996. évi versenytörvénynek a korábbi törvénynél nagyvonalúbb 1. §-a alapján ma már talán más ítéletet hozna a bíróság. Ilyen tényállás alapján jelenleg is több per és peren kívüli eljárás van folyamatban. Különösen amerikai védjegytulajdonosok vonatkozásában gyakori ez a magatartás: az USA védjegyjoga szerint ugyanis a védjegyjogot a használat és nem a védjegy bejegyzése alapítja meg, ellentétben az európai országokkal.
b) A külföldi védjegy be van jelentve, de még nincs elbírálva. Tekintettel arra, hogy a védjegybejelentések elbírálási ideje 2-3 év, könnyen előfordulhat, hogy ilyen esetben már az elbírálási idő alatt is utánozzák a védjegyet, különösen ha az értékes. Elvileg fennáll ugyan a lehetősége, hogy ilyen esetben - figyelemmel a bitorlásra - a Magyar Szabadalmi Hivatal kérelemre elrendeli az eljárás soronkívüliségét, de könnyen előfordulhat, hogy a soron kívüli eljárás is eltart egy évig (pl. hozzájáruló nyilatkozat beszerzése szükséges stb.). Ilyen esetben, ha az utánzott védjegy közben ismertté vált (intenzív reklámozással ez egy-két hónap alatt is bekövetkezhet, példa erre az AFTER BITE gyógykészítmény), akkor a bitorlóval szemben a tisztességtelen verseny joga alapján is fel lehet lépni. Ez történt például a BARBIE baba esetén (Bírósági Határozatok, 1993, 25 sz. jogeset, Bacher Jogtudományi Közlöny, 1996, 466. o., továbbá Szamosi, Védjegyvilág, 1996). Hasonlóképpen sikerült peren kívül elérni az ALTECO jellegzetes csomagolású pillanatragasztó utánzásának abbahagyását.
c)Előfordul olyan tényállás is, hogy a védjegy nem abban az osztályban van bejegyezve, amelyikben utánozzák. Kézenfekvő, hogy ilyenkor a védjegyjogi oltalomra nincs lehetőség, de ha a védjegy kellőképpen ismert, akkor a tisztességtelen verseny joga alapján is fel lehet lépni ellene. Az 1969. évi védjegytörvény hatálya alatt ilyen módon sikerült peren kívül megakadályozni a GARFIELD védjegynek számítógépprogram keretében történő használatát, amire a védjegy nem volt bejegyezve. Az itt felsorolt háromféle tényállás esetén a Tpvt. 6. §-a értelmében az oltalomnak persze az is előfeltétele, hogy az árujelző Magyarországon kellőképpen ismert legyen, valamint hogy az utánzó piaci magatartás Magyarországon megvalósuljon.

A jó hírnevű védjegy kiterjedt oltalma

A Vt. 4. § (1) bek. c) pontja, valamint 12. § (1) bek. c) pontja szerint a jó hírnevű védjegy oltalma kiterjed az olyan árukra és szolgáltatásokra is, amelyek tekintetében az utánzás a jó hírnevű védjegy megkülönböztető képességét vagy hírnevét sértené vagy tisztességtelenül kihasználná. Ez a rendelkezés nem csak a magyar védjegyjog számára jelent újdonságot, de a legtöbb EK ország tekintetében is, s azt az EK-nak a védjegyjog harmonizálásáról szóló irányelve vezette be. A magyar védjegytörvény indokolása ezzel kapcsolatosan azt mondja, hogy ezt a jogi megoldást a gazdasági élet igényei kényszerítették ki, s e versenyjogias védjegyszabály hazai bevezetését a gazdasági verseny tisztességének követelményei indokolták. Következetes bírósági gyakorlat ilyen tényállású ügyekben tulajdonképpen csak a Benelux államokban alakult ki. Minthogy azonban a védjegybitorlási perekben nem ritka a tisztességtelen verseny miatti marasztalási kérelem is, nem valószínű, hogy a magyar bíróságnak ez a különös tényállás jogalkalmazási problémát okozzon majd. Peren kívül eddig is nem egy ilyen ügyet sikerült rendezni, már az 1997. évi védjegytörvény hatálybalépése előtt.

Külalak, csomagolás védelme

Ha a külalak vagy a csomagolás ipari mintaként nem áll oltalom alatt, úgy a Tpvt. 6. §-ában meghatározott feltételek (ismertség) esetén fennáll a tisztességtelen verseny joga alapján való fellépés lehetősége. Az oltalomnak ilyen tényállástípus mellett ugyancsak nagy gyakorlati jelentősége lehet, mert egyrészt az ipari mintaoltalmi igény csak új megoldás esetén áll fenn, másrészt az oltalmi idő nem korlátlan. A versenyjogi oltalomnál ezek a megszorítások nem állnak fenn (persze egyéb megszorítások vannak): újdonság nem szükséges, s minél régebben használnak valamely jellegzetes külalakú vagy csomagolású terméket, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy az ismertség bizonyítható lesz. Tipikus tényállások:

a) REUSCH sporttáskák utánzása REMS felirattal és méret, külalak, emblémák utánzásával (Kaszainé-Miskolczi Bodnár "Club Line"-ként említik ezt az ügyet a versenyjogi kézikönyvben, 1997, 77. o.);
b) Magyar nemzeti színeknek szalámin zászlószerű alkalmazása a német versenytárs által (Kaszainé-Miskolczi-Bodnár, uo. 77. o.);
c) "Harmonia" iskolai füzetcsalád borítófedelének utánzása azonos méretben, azonos grafika, azonos szín alkalmazásával, illetve ilyen füzeteknek Ukrajnában történő gyártatása (Fővárosi Bíróság 25 G 76 238/1994 nem jogerős ítélete). Összefoglalás: A védett jogtárgyak oldaláról történt megközelítés alapján megállapítható, hogy a tisztességtelen verseny joga által lehetővé tett oltalom hasznos módon egészíti ki az iparjogvédelmi oltalmat, különös tekintettel a Vt. (4. §, 12. §), valamint a Tpvt. (6. §) egyes szakaszai között fennálló hasonló intézkedésekre, valamint a Ptk. (86. §) és a Tpvt. (4. §) között szinte alapvető tartalmi átfedések is kimutathatók, ez pedig egyes esetekben még a kumulatív oltalom lehetőségét is felveti.

II. FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELEM

A Vt. és a Tpvt. közös célkitűzése, hogy nem csak a versenytársak egymás közti viszonyát, hanem a fogyasztók érdekvédelmét szolgálja. A Vt. a feltétlen kizáró okok között szabályozza azt a fogyasztóvédelmi rendelkezést, hogy az áru, illetőleg a szolgáltatás fajtája, minősége, földrajzi származása, vagy egyéb tulajdonsága tekintetében a fogyasztók megtévesztésére alkalmas megjelölés védjegy-oltalomban nem részesülhet (3. § (1) bek. d) pontja). A viszonylagos kizáró okok között is található olyan rendelkezés, mely a fogyasztók biztonságát emeli törvényi szintre, mégpedig a Vt. 4. § (1) bek. b) pontjában, mely szerint nem részesülhet védjegyoltalomban az a megjelölés, amelyet a fogyasztók összetéveszthetnek a korábbi védjeggyel a megjelölés és a védjegy azonossága vagy hasonlósága, valamint az érintett áruk, illetőleg szolgáltatások azonossága vagy hasonlósága miatt. A Tpvt. önálló fejezetet szentel a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása tilalmának. A fogyasztói érdekeket kifejezésre juttató III. fejezet 8. §-ának (2) bek. a) pontja harmonizál legjobban a védjegyjogszabályokkal, hiszen előírása szerint a fogyasztók megtévesztésének minősül különösen, ha az áru lényeges tulajdonsága, így összetétele, használata egészségre és környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja tekintetében valótlan tényt, vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak.

A "fogyasztó" definíciója

Mielőtt a két jogszabály párhuzamosságával foglalkoznánk, először is tisztázni szükséges, mit lehet érteni a fogyasztók körén. A fogyasztó definíciója első rálátásra igen egyszerűnek tűnik, hiszen a köznyelv a fogyasztó alatt azt a természetes személyt érti, aki gazdasági tevékenységének körén kívül árut vagy szolgáltatást vesz. A jogszabályok alapos vizsgálata azonban azt bizonyítja, hogy ez a fogyasztói kör sokkal szélesebb, mint az a fenti meghatározásból következhetne. A Vt. nem pontosítja a személyi kört, mégis megállapítható, hogy az Európai Közösség irányelveivel összhangban fogyasztó alatt érti az áru és szolgáltatás vevőjén túl az áru és szolgáltatás közvetlen vagy közvetett használóit, a fogyasztói láncolatba tartozó valamennyi személyt (pl. valaki továbbajándékozza az árut), illetőleg mindazon személyeket, akik az árut bármilyen jogcímen használják. A Tpvt. ezt a fogyasztói kört még tovább szélesíti, mert a fogyasztóvédelem szempontjából már nem csak az áru, illetőleg a szolgáltatás végső felhasználóját, hanem a vállalkozóval gazdasági kapcsolatba kerülő versenytársakat is a védelme alá vonja. Versenyjogi alapon tehát nem csak a magánszemély, hanem a gazdasági tevékenységgel foglalkozó jogi személy is - ha megrendelője vagy felhasználója az árunak - ugyanolyan jogi oltalomra tarthat igényt, mint az a természetes személy, aki adott esetben csak végfelhasználónak minősülne.

A megtévesztés jogi jellege

Különbség mutatkozik a két jogterületnek a fogyasztók védelmét szolgáló eszközrendszerében. Ennek oka, hogy a Tpvt. elsődlegesen a gazdasági versenyt, a piacot, és annak tisztaságát hivatott védeni és ezen közérdek védelmének zászlaja alatt biztosít érdekvédelmet az egyéni fogyasztónak is. A védjegyjog célja ugyanakkor az áruk és szolgáltatások megkülönböztethetősége, mely a versenytársak és a fogyasztók érdekeit szolgálja. A megtévesztés, illetőleg az összetéveszthetőség az a lényeges momentum, mely a védjegyjog, illetőleg verseny szempontjából szabályozásra szorul. A Vt. sajátos eszközeivel úgy próbálja megakadályozni a fogyasztók megtévesztését, hogy nem részesíti védjegyoltalomban azt a megjelölést ahol ez a veszélyhelyzet fennforoghat. A Tpvt. pedig már csak a bekövetkezett további visszásságokat, a piac tisztaságát veszélyeztető magatartást tudja meggátolni, illetőleg a jogszabály visszatartó erejénél fogva az ilyen versenyellenes magatartást megakadályozni. Eltérő továbbá a két jogszabály sajátosságánál fogva az összetéveszthetőség, illetőleg a megtévesztés jellege. A védjegyjogi szabályok objektív vizsgálatot írnak elő, azaz a Magyar Szabadalmi Hivatal dönt abban a kérdésben, hogy az összetéveszthetőség veszélye a fogyasztók szempontjából fennforog-e. Ebben a szakaszban nincs relevanciája a bejelentő szándékának vagy szándékos magatartásának. Nem kíván meg továbbá célzatot, illetőleg nem vizsgálja a bejelentő esetleges megtévesztésre irányuló szándékát, hanem kizárólag az objektív körülményeket veszi figyelembe. Ezzel szemben a Tpvt. aktív megtévesztési magatartást kér számon a gazdasági verseny szereplőjétől, méghozzá olyat, ahol a fogyasztói döntés befolyásolásával válik ezen magatartás tilossá. A régi versenytörvény (1990) vizsgálta a fogyasztó megtévesztésének konkrét célzatát, hiszen ott még tényállási elem volt az áru kelendőségének fokozása. A Tpvt. szélesebbre fogta a szabályozást, hiszen versenyjogi szempontból nem csak a forgalom növelése érdekében, hanem a gazdasági verseny egészének védelme érdekében határoz meg tiltott magatartásokat. Ugyanakkor nem feltétlenül szükséges a kelendőség fokozása mint célzat, a szándékos megtévesztés önmagában alkalmas a fogyasztói döntés tisztességtelen befolyásolására. A Tpvt. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának minősíti többek között az áru hamis, illetőleg megtévesztésre alkalmas árujelzővel való ellátását, illetőleg minden olyan tájékoztatást, amely az áru valamely lényeges tulajdonságával kapcsolatosan megtévesztésre alkalmas.

Az árujelző mint versenyjogi kategória értelmezése

A Vt. az árujelző kifejezést csak a földrajzi árujelzők vonatkozásában használja. A Vt. 103. §-a szerint földrajzi árujelzőként részesülhet oltalomban valamely termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés. A földrajzi árujelző tehát olyan jogi kategória, mely jellegzetes földrajzi származást vagy eredetet részesít nevesített törvényi oltalomban. Az árujelzőt a Tpvt. más értelemben, többféle jelölést átfogó kategóriaként említi. Az árujelzők tehát versenyjogi értelemben olyan megkülönböztető jellegzetességeket hordozó jelzések, melyeket az árun, a csomagoláson és a hirdetéseken használnak az áruk, illetőleg szolgáltatások megkülönböztetésére. Az árujelzők célja versenyjogi értelemben egyrészről a fogyasztók megbízható eligazítása a termékek származása, minősége, alkalmazhatósága stb. vonatkozásában, másrészről pedig megkülönböztető eszközök a versenytársak termékei között.

A fogyasztók megtévesztése védjegybitorlással

A fogyasztók megtévesztése több módon is megvalósulhat. Gyakori tényállási elem, amikor a gazdasági élet szereplője az áru lényeges tulajdonsága és minősége vonatkozásában téveszti meg a fogyasztókat. A megtévesztő magatartás ilyenkor akként valósul meg, hogy saját termékét vagy szolgáltatását egy-egy elismert védjegyhez köti. Önmagában a védjegy természetesen nem ad minőségi garanciát, de tény hogy a piacon olyan pozitív értékítélet kapcsolódhat egy-egy védjegyhez, mely a fogyasztók számára a megbízhatóságot, a jó minőséget jelenti. A Vt. bevezette a jó hírű védjegy fogalmát, mely azon védjegyeknek kíván az átlagosnál erősebb oltalmat biztosítani, melyek nem csak hosszú jelenlétükkel, hanem a piacon a fogyasztóközönség értékítélete alapján elért magas minőségi színvonalukkal garanciát jelentenek a terméket megvásárlók számára. A versenyjogi sérelem ott állhat elő, ha a védjegy használatára nem jogosult személy a védjegyet arra használja fel, hogy saját termékét hozzákapcsolja az egyébként jó hírű védjegyhez. Különösen az autógyártás és az autók szervizelése vonatkozásában lehet találkozni ilyen, a fogyasztót megtévesztő magatartással, amikor pl. egy Ford vagy Fiat emblémát tesz ki az autószerelő a védjegyjogosultak hozzájárulása nélkül, azt a látszatot keltve, hogy a szervizben a védjegyjogosult védjegyéhez kapcsolódó kiváló minőségben végzik a szolgáltatásokat. A védjegybitorlás és a fogyasztók megtévesztése tehát párhuzamos tényállásként is fennáll, a jogosult fellépése esetén mindkét jogszabály, azaz a Vt. és a Tpvt. alapján is jogi következmények alkalmazásának van helye. Ilyen esetekben a védjegybitorlás eszköze a fogyasztók megtévesztésének, de mivel a védjegybitorlási ügyek álláspontunk szerint nagy bírósági múlttal és az ügyek számára is figyelemmel kialakult gyakorlattal rendelkezik, a Vt. hathatósabb védelmet nyújt a versenytárssal szemben, mint a versenyjog. Azoknál a tényállásoknál azonban, ahol a versenyjogi sérelem nem illeszthető be a védjegyjog keretei közé, ott is támaszkodhatnak a versenyjoggal foglalkozó bíróságok a védjegyeljárásokban kialakult gyakorlatra. Más a helyzet akkor, ha olyan védjegy felhasználásával tévesztik meg a fogyasztókat, melynek magyarországi oltalma még nincs. Ebben az esetben természetesen csak a Tpvt. rendelkezései állnak nyitva a lajstromozni kért védjegy jogosultja számára. Megállapítható tehát, hogy bár a védjegy elsősorban a megkülönböztetést szolgálja, közvetetten mégis az áru minőségére is kihat, tehát a védjegy jogosulatlan használata a fogyasztók megtévesztésére alkalmasságát is eredményezheti.

Bizonyítási eszközök a fogyasztók megtévesztése esetén

A Vt. a lajstromozási eljárásnál a Magyar Szabadalmi Hivatalra bízza annak vizsgálatát, hogy az abszolút vagy relatív lajstromozási akadályokra figyelemmel egy megjelölés oltalmát elismeri vagy megtagadja-e. Ez utóbbi ellen természetesen a Fővárosi Bírósághoz lehet fordulni, a Magyar Szabadalmi Hivatal határozatának megváltoztatását kérve. A bírósági eljárásban már lehetőség nyílik bizonyításra, mellyel azonban a bejelentők nem túl gyakorta élnek. Megítélésünk szerint az összetéveszthetőség vonatkozásában a bizonyítás egyik leghatásosabb eszköze a közvéleménykutatás lehet. Abban a kérdésben ugyanis, hogy az összetéveszthetőség a fogyasztóknál miként jelentkezik, döntően csak a fogyasztók állásfoglalása adhat kielégítő választ. Ugyanígy a közvéleménykutatást tartjuk a bizonyítás egyik legfontosabb eszközének a versenyeljárásokban ott, ahol kétely merülhet fel a fogyasztók megtévesztésére vonatkozó alkalmasság tekintetében. (Ennek célszerűségét már több tanulmány is bizonyította. Legutóbb: Vida: Versenyismeret, 1997. január, 93. o.) A gyakorlatra vár annak kidolgozása, hogy a bírák mely ügyekben döntik és dönthetik el saját tapasztalatuk és gyakorlatuk alapján az összetéveszthetőség és a megtévesztés nehéz kérdését, és mely ügyekben vesznek igénybe olyan szakértői és közvéleménykutatói szervezeteket, melyeknek szakvéleménye a sérelmet szenvedő fél állítását alátámasztják vagy megcáfolják. A közvéleménykutatások metodikájának és eredményének peres ügyekben történő elfogadhatósága még számos vitát válthat ki. A fogyasztók megkérdezése azonban a fogyasztói érdekek érvényesítése körében álláspontunk szerint elengedhetetlen.

III. A VERSENYKORLÁTOZÁSOK JOGA

Alapelvek

Az áruk szabad mozgása a gazdasági verseny alapvető feltétele. Gazdasági verseny nélkül pedig a társadalom alkotó erői kellően nem mozgósíthatók. Ezért a versenyjog tilalmaz minden olyan piaci magatartást, mely az áruk szabad mozgását akadályozza, torzítja vagy veszélyezteti, illetve arra alkalmas. A Tpvt-ben ez a versenykorlátozó megállapodások (kartellek) és az erőfölénnyel való visszaélések tilalmáról szóló rendelkezésekben, valamint a versenyellenes vállalati összefonódások esetén alkalmazható állami jogosultságokban jut kifejezésre. E három szabályrendszer - melyet tágabb értelemben a versenykorlátozások jogának is nevezhetünk - logikus összhangban határozza meg azt a határvonalat, melyen belül az állami szerveknek joga és kötelessége a piaci folyamatokba való beavatkozás. A társadalmi-gazdasági folyamatokba való állami beavatkozás soha nincs veszteség nélkül. A versenykorlátozásokat kiküszöbölni vagy megelőzni hivatott szabályok rendszerében a legnagyobb potenciális veszteségfaktor a technikai-műszaki fejlődés akadályozása lehet, pont az, aminek kiküszöbölését a versenykorlátozás elleni tilalmak célozzák. Ha a vállalkozók bizonytalanságba kerülnek a tekintetben, hogy találmányaik, újításaik, gyártási és egyéb ötleteik hasznát tisztes, rendezett körülmények között élvezhetik, ha nem látják elég szilárdnak ennek jogi biztosí- tékait, eljárási szabályait, akkor lefékeződik a technikai haladás és a befektetés. Ez indokolja, hogy a megszerzett ipari jogokkal való élés lehetősége a versenykorlátozások tilalmának rendszerében ne csak általános elvi megfogalmazásban, hanem konkrétan, a gyakorlatban alkalmazható módon is biztosítva legyen.

Csoportmentesítés

Az iparjogvédelmi jogok érvényesíthetősége, illetve annak esetleges korlátai a versenyszabályok rendszerében legnyíltabban és legkonkrétabban a kartell-csoportmentességek szabályozásán keresztül mutatkozik meg. A kartellszabályok között elhelyezkedő csoportmentesítés lehetőségét nálunk a Tpvt. teremtette meg. E törvény vezette be ugyanis a teljes és általános kartelltilalmat, ami - az előbb említett okokból - szükségszerűvé tette a társadalmi-gazdasági szempontból egyértelműen hasznos megállapodások kivételét a tilalom alól. (A törvény más kivételeket is tesz - pl. a kisvolumenű, vagy a nem független vállalatok közötti megállapodásokat is kiveszi a tilalom alól -, de ezek témánkon kívül esnek.) Ezzel a törvény egyik fő célja éppen az volt, hogy a versenyjog oldaláról is egyértelművé tegye: az ipari és szellemi tulajdonjogok törvényes keretek között való gyakorlása nem minősülhet tiltott versenykorlátozásnak. A Tpvt. ezt oly módon oldja meg, hogy

  • első lépésben megtilt minden versenyellenes megállapodást;

  • második lépésben kiveszi a tilalom alól azokat a megállapodásfajtákat (csoportokat), amelyek versenykorlátozó hatása - a törvény indokolása szerint - az ésszerű, harmonikus gazdasági fejlődést segíti elő (e megállapodások körében a szabadalmi, know-how, védjegy és más ipari vagy szellemi tulajdonjogok hasznosításával kapcsolatos versenykorlátozások mentesítése jelentős súllyal szerepel);

  • harmadik lépésként azzal a joggal ruházza fel a Gazdasági Versenyhivatalt, hogy az előzőn túlmenően egyedi vizsgálat és eljárás során mentesítheti azt a megállapodást a kartelltilalom alól, amelynek versenykorlátozó hatásánál jelentősen nagyobbak a megállapodás műszaki-gazdasági előnyei és amely a fogyasztók számára is előnyösnek bizonyul. A törvény előírásainak megfelelően kormányrendeletnek kell kijelölnie azokat a megállapodásfajtákat (csoportokat) és azokat a feltételeket, előírásokat, melyekre a kartelltilalom alóli mentesülés érvényes. Eddig három rendelet már megjelent (a biztosítási megállapodásokról, valamint a kizárólagos forgalmazási és a kizárólagos beszerzési megállapodásokról), előkészítés alatt áll néhány további rendelet, így az iparjogvédelmet közelebbről érintő - a franchise, a technológiatranszfer, továbbá a kutatási-fejlesztési megállapodásokról szóló - rendeletek kiadása. A készülő rendeletek teljes körű, részletes bemutatása és elemzése ezért még nem lehetséges, de koncepciós elemei már kialakultak, azokat az alábbiakban jellemezzük.

    a) Elsőként említhető a kutatási és fejlesztési megállapodások csoportmentesítése. Ennek az iparjogvédelem szempontjából hangsúlyos eleme, hogy azok a vállalkozások, amelyek más vállalkozásokkal végzett közös kutató-fejlesztő tevékenység révén jutottak szabadalomhoz, know-how-hoz vagy más ipari tulajdonjoghoz, azok e jogok hasznosítása érdekében harmadik vállalkozásokkal szabadon köthetnek olyan megállapodást, amelyben a másik félnek a szellemi tulajdonjog termelési célú felhasználásával kapcsolatos tevékenységét meghatározott műszaki (termék- vagy technológiai körre) és földrajzi területre korlátozzák, és a szellemi tulajdonjogot közösen szerző felek a piacot egymás közt felosztják. (A szabályozás a közös kutatás-fejlesztés kapcsán mentesülő versenykorlátozásokra is kiterjed, de erre most nem térünk ki, mivel ezek nem a megszerzett ipari tulajdonjogokkal kapcsolatosak.)
    b) Csoportmentesség illeti meg a tervezet szerint a franchise-megállapodásokat. Ha a védjegy, kereskedelmi név, használati minta, szerzői jog, know-how vagy szabadalom alapján fennálló ipari vagy szellemi tulajdonjogok hasznosítását a szellemi tulajdonjogokkal rendelkező vállalkozás franchise-megállapodás formájában kiskereskedelmi vállalatoknak átengedi, akkor ennek kapcsán a forgalmazási területet feloszthatja partnerei között (kijelölheti azoknak azt a területet, sőt azt az üzletet is, ahol ezek a kiskereskedők a franchise tárgyát képező árut forgalomba hozhatják, vagy az azzal kapcsolatos tevékenységet folytathatják); a franchise vevőit kizárhatja a franchise tárgyát képező áruval versenyző áruk forgalmazásából, más (harmadik) vállalatokat kizárhat az adott áru forgalmazásából; kötelezheti a kiskereskedőt cégnevének (cégtáblájának) alkalmazására, üzlethelyiségének, üzleti módszereinek meghatározott módon történő üzemeltetésére és azok ellenőrzésére, illetve más pozitív együttműködésre. Ez a védelem a szabadalommal és más szellemi vagy ipari tulajdonjoggal bíró vállalkozás számára automatikusan csak a kiskereskedelmi forgalomban (kereskedőkkel folytatott megállapodások során) érvényesül, de az e jogokkal bíró vállalkozások más - pl. ipari vagy nagykereskedelmi - kapcsolatokban is érvényre juttathatják azokat, ha az e tárgyú megállapodásaik a Tpvt-be ütköző valamilyen jelentősebb kötelezettséget nem tartalmaznak, és a megállapodás mentesülését a kartelltilalom alól műszaki- gazdasági előnyei alapján a Gazdasági Versenyhivataltól kérik, s azt megkapják.
    c) Technológiatranszfer esetén a jogszabályalkotó a szabadalmi licencia megállapodásokra és a know-how közlésére vonatkozólag széles körben tervezi biztosítani a kartelltilalom alóli mentességet. Az e jogokkal bíró vállalkozás meghatározhatja a licencia átvevőjének az adott tárgyban alkalmazható működési (gyártási, forgalmazási és üzleti propaganda) területét, bizonyos feltételek mellett a licencia tárgyát képező termék termelésének - szűkebb körben értékesítésének - mennyiségét, a licencia tárgyát képező technológia műszaki alkalmazási területét, előírhatja a licencia tárgyát képező árukon saját védjegyének alkalmazását, az áruk minőségi minimum követelményeit, sőt azt is, hogy a minőségi követelmények betartásához szükséges fontosabb árukat mely vállalatoktól vásárolhat a licenciavevő; a licenciaadó vállalhatja, hogy a licenciavevőnek kedvezőbb feltételeket biztosít, mint amilyeneket a megállapodás hatálybalépését követően más vállalatnak biztosítana. A versenykorlátozás alóli mentesülés szempontjából a szabadalom fogalmát kiterjesztően kell értelmezni: a használati minták, gyógyszertanúsítványok stb. is e fogalom alá tartoznak.
  • A csoportmentesítés egyéb feltételei

    A Tpvt. nem biztosít abszolút mentességet a fenti a)-c) alatt említett versenykorlátozások alól. A Tpvt. előírásai alapján a rendeleteknek különböző jogi "biztosítékokat" is tartalmazniuk kell: olyan feltételekhez és tiltó előírások betartásához kell kötni a mentesülést, melyek kellő biztosítékot nyújtnak ahhoz, hogy az említett lényeges versenykorlátozások mentesülése valós iparpolitikai célokat szolgáljon és ne adjon alkalmat az ipari jogokkal való vissza élésre. Fel kell sorolni továbbá azokat a versenykorlátozó kötelezettségeket, melyekre semmilyen jogcímen - iparjogvédelem címén se - lehet automatikus mentességet kapni. (Ez utóbbiakra csak egész kivételesen, különösen kedvező műszaki-gazdasági hatások esetén kapható egyedi mentesség.) Ilyen körülmények lehetnek különösen az alább tárgyaltak. A licenciatípusú szabályozások mindenekelőtt csak az ipari-szellemi tulajdonjogok által ténylegesen védett, és a megállapodás teljesülése szempontjából meghatározó jelentőségű eredmények hasznosítása esetén biztosítják a szóban forgó versenykorlátozások mentesülését. (Az iparjogvédelem nem "falazhat" a versenykorlátozásnak.) A csoportmentesség nem érvényes akkor, ha a felek versenytársak a megállapodás tárgyát képező termék piacán. Még nem látni annak a problémának a kimenetelét a szabályozásban, mely a mentesülést bizonyos piaci részesedéstől teszi függővé. Feltehetőleg olyan megoldásra kerül sor, hogy valamely előre meghatározott - erőfölényre utaló - piaci részesedés (pl. 30-40%) fölött a mentesülés nem automatikus, hanem kérni kell majd a Gazdasági Versenyhivataltól, amely a megállapodás előnyös hatásai alapján egyedileg engedélyezheti azt. Nem mentesülnek az olyan - egyébként a megállapodáscsoport fogalmi körébe tartozó - megállapodások, amelyekben az egyik fél a másikkal szemben méltánytalan, egyoldalú előnyöket kényszerít ki, valamint az olyanok, melyekkel a szállító (a licenciaadó) a vevőt a megállapodásból adódó érdekeken túlmenően korlátozza ügy felei kiválasztásában, vagy amelyekkel meghatározza a vevő továbbadási árait, illetve alapvetően befolyásolja árpolitikáját. Ha a megállapodás szerinti termék harmadik személytől is beszerezhető, a felek nem vállalhatnak olyan kötelezettséget, hogy a beszerzést a másik fél vagy a vevők számára megnehezítik. A szabadalmi licencia adása és a know-how közlése tárgyában kötött megállapodásnak nem lehet célja, hogy az ipari és szellemi tulajdonjogokkal visszaélve a harmadik személyektől való beszerzést nehezítsék. A harmadik féltől történő beszerzés lehetősége a hálózati megállapodások esetén (pl. a franchise-nél) a hálózaton belül mindenképpen biztosítandó.

    A csoportmentesítés hatálya

    Mint említettük, a kartell-csoportmentességek intézményét és szabályozásának elveit az Európai Közösség jogrendszeréből vettük át. Az EK-ban a csoportmentesítő rendeletek - az elsődleges versenyszabályokkal azonosan - a közösségi szintű megállapodások esetén hatályosak. Az Európai Megállapodás e rendeletek elveinek alkalmazását kiterjesztette a Közösség és Magyarország közötti kereskedelmet érintő megállapodásokra. Az Európai Megállapodás alapján a magyar kormány vállalta, hogy biztosítja a csoportmentességi rendeletekben foglalt elvek alkalmazását [230/1996. (XII. 26.) Korm. rendelet]. A Tpvt. és a kiadásra került (illetve kerülő) kormányrendeletek alapján azonban ezek az elvek, sőt konkrét szabályok a magyar jogrendszer szerves részévé válnak, tehát nemcsak a Magyarország és az Európai Közösség közötti kereskedelmet érintő megállapodások esetén alkalmazandók, hanem minden olyan megállapodás esetén is, amelynek hatása a magyar piacon érvényesülhet, mégpedig akkor is, ha csak magyar vállalkozások egymás közti, vagy azoknak nem közös piaci vállalkozással kötött megállapodásáról van szó. A mentesülések feltehetőleg mégis nagyobb jelentőségét fognak nyerni az EK licenciaadók és a hazai licenciavevők közötti megállapodásokban.



    Felhasznált irodalom

    Beck Salamon: Magyar versenyjog, Budapest, 1934 (Polgári jog könyvtára sor.) 1934. Bp.

    Gazda István - Kövesdi Dezső - Vida Sándor: Találmányok, szabadalmak - Műszaki alkotások jogvédelmi és értékesítése, Budapest, 1985

    Kaszainé Mezei Katalin - Miskolczi Bodnár Péter: Kézikönyv a versenyjogról, Budapest, 1997

    Szamosi Katalin: A védjegyhasználat kérdésének gyakorlati problémái, Védjegyvilág, 1996. szeptember