Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 1997. 10.

Szemle - 1997. 10.

102. ÉVFOLYAM 5. SZÁM
1997. OKTÓBER

DR. BENDZSEL MIKLÓS

A hazai tudásipar iparjogvédelmi támogatása
- A Magyar Szabadalmi Hivatal az ezredfordulón -


    I. NEMZETI VÁLASZOK AZ IPARJOGVÉDELMI TRENDEK KIHÍVÁSAIRA

    • 1. A gazdaságfejlesztés iparjogvédelmi támogatása
    • 2. Magyarország csatlakozása az Európai Szabadalmi Szervezethez
    • 3. Az ezredforduló újabb kulcsfogalmai: tájékoztatás és jogérvényesítés

    II. A MAGYAR SZABADALMI HIVATAL FELADATAI ÉS MŰKÖDÉSE AZ EZREDFORDULÓN

    • 1. A hatósági közszolgálati alaptevékenységek szakmai jövőképének elemei
    • 2. Szervezetfejlesztési és gazdálkodási alapvetés

    III. VEZETŐI ÉRTÉKREND ÉS PROGRAM


Hazánk sikeres gazdasági felzárkózásának és európai integrációjának egyik meghatározó feltétele a technológiai tudás új módszerekkel történő gyarapításának megalapozása, az oktatási, informatikai, kutatási-fejlesztési infra-struktúra szellemi és technikai megújítása. A Társulási Szerződés végrehajtása során, az európai kérdőív megválaszolásakor és OECD-országtanulmányaink keretei között felmért előrelépésünkben, illetve a technológiai rés csökkentésében megkülönböztetett szerepet játszott a korszerű iparjogvédelmi rendszer kialakítása és működtetése. A nemzeti innovációs képességek ösztönzése és az egyenlő elbánást biztosító, harmonizált jogi keretek befektetői tőke- és technológiai transzfer vonzása nemzetközileg igazolt hatások. A szellemi tulajdon oltalma az ezredforduló gazdaságának hatékony serkentő és védő rend szere. Feladata kettős: a szellemi alkotóerő rejtett tartalékainak és új erőforrásainak mozgósítása mellett a megérdemelt kutatói-fejlesztői, kereskedelmi-szolgáltatói előnyök jogosulatlan kisajátítása elleni fellépés nélkülöz hetetlen eszköze. A világ mértékadó ipari államainak gyakorlata, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) TRIPS Egyezménye vagy az Európai Unió szabályozása egyaránt arról tanúskodik, hogy a klasszikus iparjogvédelmi hatósági engedélyezési tevékenységnek ötvöződnie kell a felvilágosító és támogató közszolgálatisággal. A Magyar Szabadalmi Hivatalnak - évszázados hagyományú iparjogvédelmi feladatai és korszerű hatósági működése mellett - koncentrált szellemi tőkéjével és ismeretvagyonával új módokon is támogatnia kell a gazdaságpolitikai döntéshozatalt, a tudományos kutatás és a műszaki fejlesztés tájékozódását csakúgy, mint az innovációs potenciáljukat kiaknázni törekvő alkotókat, kis- és középvállalkozásokat. Az Európai Szabadalmi Egyezményhez (EPC) történő csatlakozás előkészületi szakaszában sokoldalú hivatali modernizációs program valósult meg, törvényhozásunk jelentős adaptációs teljesítménnyel harmonizálta nemzeti szabadalmi és védjegyszabályozásunkat, a hatósági munka joggyakorlata és működési rendje kifinomultabbá és hatékonyabbá vált. Az ezredfordulóig a jogintézményi és szervezeti illesztés teendői párosulnak a gazdasági növekedés támogatásának speciális iparjogvédelmi feladataival. Az új évezred első éveiben pedig megalkotva az európai "zsilipelésű" technológiai tudásimport "árapályerőművét", nemzeti érdekeink és nemzetközi kötelezettségeink kiegyensúlyozott érvényesítésével szabályozott mederben kell tartanunk a külföldi jogérvényesítés "szökőárját". Az érvényesítendő elveket és elvégzendő feladatokat három síkon: a világtendenciák és kényszerek nemzetgazdasági folyamataiban, az MSZH közszolgálati hatósági működésében, valamint vezetői értékrendem és gyakor latom szintjén foglalom össze.

I. NEMZETI VÁLASZOK AZ IPARJOGVÉDELMI TRENDEK KIHÍVÁSAIRA

Az Európai Unió 1995/96. évi innovációs dokumentumai (Green Paper on Innovation, The First Action Plan) kontinensünk innovációs deficitjének okait gazdag statisztikai bázison elemezve, konkrét közösségi, regionális és nemzeti iparjogvédelmi intézkedéseket szorgalmaznak. Az Egyesült Államok innovációs és informatikai megaprogramjai révén megszerzett technológiai előnyét erőteljes beruházásvédelmi és kereskedelempolitikai intézkedésekkel érvényesíti, kiaknázva a WTO-ban és OECD-ben birtokolt pozícióit. A japán középtávú jövőképek a szellemi tulajdoni szabályozást nemzetgazdasági fegyverként, az "áttörés típusú" K+F serkentésének és érvényesítésének eszközeként veszik számba. Hazánk kül- és belgazdasági viszonyait is erőteljesen befolyásoló világtendenciákat tapasztalhatunk:

a) egyrészt a szellemi tulajdon oltalmi rendszereinek - döntő mértékben az ENSZ Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) keretében megvalósuló - globalizációja párosul a különféle oltalmi formák kombinált, "egész pályás" érvényesítési stratégiájával;
b) másrészt állandósulnak a találmányok, formatervek és árujelzők oltalmi formáinak (szabadalom, használati minta, ipari minta, védjegy stb.) együttes, érzékeny és tudatos alkalmaztatására, az ilyen készségek fejlesztésére irányuló állami erőfeszítések. E trendek gazdaságfejlesztési tanulságainak rövid áttekintését (IPAR) az európai szabadalmi integrációs forgatókönyvünkhöz kapcsolódó ütemterv (JOG) követi, és a növekvő jelentőségű professzionális tájékozódás és biztonságos hasznosítás kulcselemeinek felvillantása (VÉDELEM) zárja.

1. A gazdaságfejlesztés iparjogvédelmi támogatása

1.1. Az iparpolitika egyes elemeit, illetve a gazdaság kutatási-fejlesztési érdekeltségű intézményi csoportjait támogatva a Magyar Szabadalmi Hivatalnak iparjogvédelmi szabályozási ajánlások, illetve alakra szabott (oktatási, információs) szolgáltatáscsomagok segítségével részt kell vállalnia az innovációbarát klíma megteremtésében és erősítésében. A legfontosabb "célközegek" és partnerek:

a) a közgazdasági szabályozás és a szektorsemleges állami eszközök (adó- és beruházáspolitika, amortizációs rendszer stb.), valamint a kis- és középvállalkozási programok és egyes kamarai funkciók, a kockázatitőke-társaságok és alapok létesítése és működése, az ipari parkok és a technológiai transzfer- és diffúziós rendszer kialakítása;
b) az újrastruktúrálódó K+F intézményháló körében az ipari kutatóintézeti reorganizáció és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány érdekelt tagintézményei, az MTA kutatóintézeti konszolidációs programjának részesei, a műszaki és agrár felsőoktatás kutatási műhelyei;
c) a társadalmi szakmai szervezetekkel folytatott együttműködés keretében szakmai téren a Szabadalmi Ügyvivői Kamara, a Magyar Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Egyesület, a Magyar Védjegy Egyesület; az alkotók körében a Magyar Feltalálók Egyesülete, a Magyar Mérnök Kamara, illetve Akadémia, továbbá a MTESZ; tevékenységi körük alapján a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Innovációs Szövetség.

1.2. Az iparjogvédelem funkcióinak (pl. monopoljoggal való versenyösztönzés, piacszerző, -megtartó és -védő eszköz, a kalózkodás és bitorlás elleni harc stb.) széles körű érvényesítése nem történhet "szigetszerűen". A Magyar Szabadalmi Hivatalnak hatósági eljárási gyakorlata, jogosítványai és konzultatív együttműködés révén

a) támogatást kell nyújtania az "iparjogvédelmi tudatosság" erősítése érdekében a szerzői jogi, versenyjogi, vámjogi, fogyasztóvédelmi, reklámjogi szabályozás és joggyakorlat korszerűsítéséhez;
b) figyelemmel kell kísérnie a szellemi termékkereskedelem WTO-, WIPO-, OECD- és Európai Unió-keretű szabályozási trendjeit, és közre kell működnie nemzeti érdekeink képviseletében;
c) érvényesítenie kell az iparjogvédelmi szakképzés megújítandó tartalmi, formai kereteit a graduális felsőoktatás, az át- és továbbképzési rendszerek, valamint a távoktatási programok körében;
d) kommunikációs és sajtótevékenysége révén offenzívebb iparjogvédelmi ismeretterjesztést kell megvalósítania, és építenie kell a rokon célokért dolgozó társintézmények tevékenységére és akcióira is.

1.3. A nemzetközi egyezményekben előírt, külföldre irányuló iparjogvédelmi hatósági intézkedések mellett a következő (vagy hasonló) tartós vagy eseti akciók megvalósítására, folytatására van szükség:

a) a magyar találmányok külföldi szabadalmaztatását támogató IKIM-célelőirányzat hivatali közreműködéssel való hatékony működtetése;
b) külképviseleteink TÉT-attaséi hálózatára is építve a magyar iparjogvédelmi rendszer korszerű licencadói és befektetői biztonságot nyújtó szolgáltatásainak a műszaki diplomácia eszközeivel való népszerűsítése, illetve a Feltalálók 1998. évi budapesti Világtalálkozójának és a "Hannover 2000" Világkiállítás magyar részvételének támogatása;
c) az EU 5. kutatási-fejlesztési keretprogramjában (1998-2002) való (teljes jogú) magyar részvétel iparjogvédelmi segítése, illetve az európai rendszerhez való csatlakozás után részleges finanszírozási támogatása.

2. Magyarország csatlakozása az Európai Szabadalmi Szervezethez

A 101 éve önálló magyar szabadalmi rendszer és hatóság jövőjére bizonnyal az az 1991. évi Társulási Szerződésben előirányzott, s 1996 decemberében az Európai Szabadalmi Szervezethez benyújtott csatlakozási kérelem gyakorolja a legnagyobb befolyást, amelynek júniusi elvi elfogadása révén 1997 második felétől abban megfigyelői státust kapva, lefolytathatjuk a konkrét csatlakozási egyeztető tárgyalásokat, s a legvalószínűbb módon az 1999. év folyamán teljes jogú tagjává válunk e Szervezetnek. A feltételek döntő többsége már teljesült a (találmányok szabadalmi oltalmáról szóló 1995. évi XXXIII. törvény összhangban áll az Európai Szabadalmi Egyezménnyel, a Közösségi Szabadalmi Egyezménnyel (CPC), valamint a TRIPS előírásaival a kétoldalú Modernizációs Együttműködési Program és a PHARE RIPP szellemi és infrastrukturális fejlesztési támogatásai révén); a csatlakozás közvetlen és közvetett következményei számosak. Meghatározó körülmény, hogy az Európai Unióhoz történő csatlakozást elősegítő jogharmonizációs, illetve a Fehér Könyv 19. fejezetét alkotó, belső piaci integrációs szellemi tulajdoni programok előirányozták védjegyjogunk korszerűsítését is (ezt teljesítette a július 1-jén hatályba lépett 1997. évi XI. törvény). Hasonló kötelezettséget hozhat 1998-ban az addig feltételesen elkészülő európai tanácsi irányelv az ipari minták jogi védelméről, továbbá a biotechnológiai találmányok oltalmáról elfogadandó hasonló európai szabályozás. Hazánk az Unióhoz való csatlakozás utánra halasztotta a gyógyszertermékek kiegészítő oltalmi tanúsítványa bevezetésének mérlegelését.

2.1. Jóllehet a Brüsszeli Bizottság eltökélten napirendre tűzte a közel húsz éve lerakott alapokkal rendelkező, s 1989-ben felülvizsgált, de továbbra sem hatályos közösségi szabadalom jogintézményének bevezetését, az Unión kívüli statutumú Európai Szabadalmi Hivatallal (EPO) (18 jelenlegi tagország, köztük van valamennyi EU-tag) folytatandó "illeszkedési" tárgyalásoknak jelentős tétjük van nemzeti érdekeink érvényesítési lehetőségei és az iparjogvédelmi szakma jövőbeli feladatstruktúrája, valamint a nyitott piacgazdaságú Magyarország iránti befektetői bizalom és sikeres "előcsatlakozási stratégiánk" szempontjából egyaránt. Az érvényesítendő elvek közül a legfontosabbbak:

a) szabad választás biztosítása az európai szabadalmi bejelentés benyújtására a nemzeti hivatal és az EPO között;
b) az európai bejelentés közzétételével keletkező ideiglenes oltalom hazánk vonatkozásában csak az igénypontok magyar nyelvű fordításának nyilvánosan hozzáférhetővé válásával vagy a találmányt hasznosító személlyel való közlésével váljék hatályossá;
c) a Magyarországon lakóhellyel vagy székhellyel nem rendelkező természetes vagy jogi személyeknek belföldi lakóhellyel rendelkező szabadalmi ügyvivőt vagy ügyvédet legyen szükséges igénybevenniük oltalmi igényük és szabadalmi leírásuk benyújtásához;
d) a szabadalmi leírás magyar nyelvű fordítását az európai szabadalom megadásának meghirdetésétől számított határidőn belül be kell nyújtani - a hazai szakismeret átlagos szintjét figyelembe véve ennek meghatározó szerepe van a leírásban foglalt műszaki információ, valamint a szabadalmi jogok tiszteletben tartása szempontjából - a hiteles szöveg a magyar nyelvű fordítás legyen, ha annak alapján az oltalmi kör szűkebb, mint az eljárás nyelvén megfogalmazott;
e) meghatározott keretek között az európai szabadalmi bejelentést át lehessen alakítani nemzeti szabadalmi vagy használati minta bejelentéssé, a párhuzamos európai és nemzeti oltalom lehetősége ne legyen kizárva.

2.2. Az európai szabadalmi rendszer hazánkra való kiterjesztésének legjelentősebb szerkezeti következményei és a szükséges válaszintézkedések vázlatosan az alábbiak.

a) A hivatalban közvetlenül érzékelhető változások: az európai szabadalmi kérelmekben érvényesíthető megjelölésünk radikálisan csökkenteni fogja az eddig nemzeti úton tett külföldi szabadalmi bejelentések számát, összességében harmadára-felére (2000-2500) zsugorodik majd a Hivatal által fogadott éves bejelentési volumen; átmenetileg csökkenni fog a belföldi képviselők megbízásállománya; az európai átlagnak megfelelően jelenleg 3,5 évnyi folyamatban lévő teljes vizsgálatú szabadalmi ügyállomány (14 ezer db) 1999-2001 között gyorsuló ütemben nyer befejezést, s legkésőbb 2002-re mintegy 40%-ára csökken élénkülő belföldi aktivitás esetén is.
b) Az Európai Szabadalmi Hivatalnál folyó tevékenység terén és következtében a mértékadó finn, dán, ír, görög és osztrák gyakorlatnak megfelelően ezalatt a hazánkat is megjelölő európai bejelentések részaránya 10%-ról 30%-ra növekedve, a mai bázison számolva 15-20 ezres nagyságrendet érhet el; az ekkorra befejeződő eljárású, első magyar relevanciájú európai szabadalomtermés a 2001-2002. évi 4-5 ezerről 2005-re felfut az évi 12-15 ezres volumenre (a ma érvényes teljes magyar szabadalomállomány nem éri el a 12 ezret), ezért 1999-2001 között erőteljes ügyviteli és hatósági publikációs, szervezési és infrastrukturális felkészítésre, továbbá a gyorsuló ütemben gazdagodó európai szabadalmi joggyakorlattal történő lépéstartásra lesz szükség.
c) Mindezek mellett jelentős felkészítési tevékenység hárul a Hivatalra a következő hatásterületeken: a magyar piacra tömegesen belépő oltalmazott műszaki ismeretvagyonra vonatkozó ipari és mezőgazdasági adaptációs képesség oktatási eszközökkel való fejlesztése; a megélénkülő licenctevékenység folytatásának és a megugró bitorlásveszély elkerülésének módszertani és információs támogatása; a magyar kutatási-fejlesztési szféra - a folyamatos, világviszonylatban vett újdonsági követelmény érvényesülése miatt e piaci nyitással sem gátolt - alkotómunkájában a nemzetközi együttműködések iparjogvédelmi segítése.

3. Az ezredforduló újabb kulcsfogalmai: tájékoztatás és jogérvényesítés

Az előzőekben érintett trendek: az európai regionalizációs folyamat és a műszaki szellemi alkotások állandóan gazdagodó választékának sui generis oltalmi szabályozására törekvő specializáció mellett az "ipar-jog-védelem" harmadik pillére kettős értelmezést nyer napjainkban: a tudásipar szabályozott működése, a sikeres gazdasági tevékenység, a vonzó, de még ismeretlen üzleti lehetőségek kiakná zása döntően a tájékozódás pontosságán és a szellemi közbiztonságon múlik.

3.1. A Magyar Szabadalmi Hivatal az elmúlt évtizedekben jól mérte fel az iparjogvédelmi információk meghatározó jelentőségét, erről tanúskodik közel 20 milliós szabadalmi leírásgyűjteményének folyamatos modernizálása, publikációs technológiája (a 102. évfolyamában járó Szabadalmi Közlöny és Védjegyértesítő, valamint az Iparjogvédelmi Szemle elektronizálása és a hatósági ügyviteli adatbá zisokból való szerkesztése, teljes szövegű és képanyagú szabadalmi és védjegy CD-k EPO-platformon való kiadása), az újdonságvizsgálatok élenjáró technikai és módszertani alapokra helyezése, új közhasznú adatbázisok (HUNPATÉKA) létrehozása és a világon elsők között mindezen információk Interneten történő terjesztése. A közszolgálatiság követelményei e téren abban öltenek testet, hogy a Hivatal hatékonyan közvetítse a világ működő iparjogvédelmi információforrásait a hazai felhasználókhoz, s a legjobb költség-haszon arányok mellett tegye világszerte hozzáférhetővé az oltalmazott magyar műszaki szellemi alkotásokat. E törekvés főbb programpontjai:

a) az Egyesült Államok erőteljes szorgalmazására a WIPO keretében létesítendő Global Intellectual Property Office Network kialakításában és az ún. kis országok érdekeinek is megfelelő működtetésében való kezdeményező hazai részvétel alapján a közhasznú iparjogvédelmi tájékozódást szolgáló, magyar-angol nyelvű Internet- jelenlét teljes körű biztosítása;
b) az MSZH kizárólagos felelőséggel gondozott nemzeti gyűjteménye és nemzetközi kapcsolati tőkéje révén nyújtson önköltséges iparjogvédelmi információs szolgáltatásokat és erősítse ezek regionális jellegét;
c) körültekintő és megalapozott intézményi és rendezvénypolitikával erősítse és fűzze szorosabbra a nemzetközi iparjogvédelmi információs "közművekkel" való kapcsolatát (pl. Nemzetközi Ipari Minta Információs Központ létesítése Budapesten a WIPO-val együttműködve, az 1999. évi Európai PATLIB vagy EPIDOS konferencia budapesti megszervezése).

3.2. Az iparjogvédelmi jogok tényleges erejét kikényszeríthetőségük, az e jogok érvényesítésének szolgálatába állított eszközök készlete és működésük hatékonysága határozza meg. Valamennyi sokoldalú nemzetközi gazdasági egyezmény, amelynek hazánk is tagja, megkülönböztetett figyelmet szentel e kérdéseknek: egyes nagyhatalmak intézményesített minősítőrendszerek és szankciók segítségével gyakorolnak nyomást a kifogásolt gyakorlatú országok kormányzatára. A jogsértések intézményes jogorvoslati lehetőségeit illetően az új szabadalmi és védjegytörvény a Polgári Perrendtartás rendelkezéseivel kiegészülve megfelelő intézkedéseket tartalmaznak a TRIPS Megállapodással és a Társulási Szerződésben vállalt kötelezettségeinkkel összhangban. Az I. fejezet 1.2. pontjában körvonalazott, a szomszédos jogok gyakorlatával való összhang iránti igények kielégítésén túlmenően

a) az MSZH és a bíróságok hatáskörének és függetlenségének kölcsönös tiszteletben tartása mellett konzultatív, illetve európai továbbképzési program szükséges a joggyakorlat közelítése érdekében;
b) szélesítendő a Találmányi Szakértői Testület permeg-előző célú igénybevételének gyakorlata és a hivatali tanácsi eljárások szakmai nyilvánossága. A társhatóságok gyakorlatában kiemelt figyelmet érdemelnek a szabadalom- és védjegybitorlással összefüggő szankciók teljes körű alkalmazásának szempontjai, az ideiglenes intézkedés és az előzetes bizonyítás megalapozott gyakorlattá tétele, továbbá a vámszervek többletjogosítványainak érvényesítési feltételei (átvizsgálás, lefoglalás, feltartóztatás, vámkezelés felfüggesztése, vámfelügyelet elrendelése) a szellemi tulajdonjogot sértő áruk behozatalának, kereskedelmi forgalomba kerülésének megakadályozása érdekében.

II. A MAGYAR SZABADALMI HIVATAL FELADATAI ÉS MŰKÖDÉSE AZ EZREDFORDULÓN

A Magyar Szabadalmi Hivatal az iparjogvédelem országos hatáskörű államigazgatási szerve (1995. évi XXXIII. tv. 44. §), amely a Kormány irányítása alatt áll; felügyeletét az 1060/1994. (VII. 21.) Korm. határozat értelmében az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter látja el. A Hivatal az államháztartás központi költségvetési fejezetrendjében önálló címként működő, teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó központi költségvetési szerv. Önfinanszírozó módon gazdálkodik, feladatai ellátásához állami támogatást nem igényel; a felügyelő miniszter rendeleteivel szabályozott iparjogvédelmi igazgatási szolgáltatási díjakból és az őt megillető hasonló nemzetközi eljárási díjakból származó bevételek szolgálnak a költségvetési törvényben jóváhagyott működési kiadásainak és felhalmozásainak forrásául. A Hivatal feladatait és hatáskörét a 136/1989. (XII. 22.) MT rendelet, illetve a vonatkozó törvények és rendeletek határozzák meg. Ezek együttese rendezett keretet alkot ugyan, azonban az újabb jogintézmények és nemzetközi kötelezettségek miatt a Hivatal statutumának megújítása szükséges legkésőbb az Európai Szabadalmi Egyezményhez való csatlakozáskor. A Hivatal hatáskörébe tartozó feladatok (iparjogvédelmi jogszabályok előkészítése, iparjogvédelmi hatósági vizsgálatok és eljárások, központi állami iparjogvédelmi dokumentációs és információs tevékenységek, az iparjogvédelmi tevékenység előmozdítására irányuló állami intézkedések) ellátásának rendjét, a felügyelő miniszteri jóváhagyású, egy éve hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatát a 4/1996. (SZKV 8.) MSZH elnöki utasítás tartalmazza. A Magyar Szabadalmi Hivatal nemzetközi és nemzetgazdasági folyamatokkal kölcsönhatásban lévő iparjogvédelmi hatósági szerepének legfontosabb elemeit az előző fejezet mutatta be, az alábbiakban az intézményi működéssel szorosabban összefüggő alaptevékenységi és szervezeti súlypontok fejlesztési irányait foglalom össze.

1. A hatósági közszolgálati alaptevékenységek szakmai jövőképének elemei

1.1. A szabadalmi hatósági vizsgálatok és eljárások új, hatályos szabályozáson nyugvó, érdemi és harmonizált folytatása a záloga továbbra is a Magyar Szabadalmi Hivatal, a hivatásos képviselők és a jogkereső természetes és jogi személyek éltette hazai iparjogvédelmi szakmai kultúra jövőjének. Zsinórmértékül szolgáló joggyakorlat csak közel évtizedes időszak alatt alakulhat ki (az elmúlt évszázadban alkalmazott két szabadalmi szabályozásunkat 1996-ban felváltó törvényünk másfél éve hatályos). Jelenleg az évi mintegy 4000 teljes vizsgálatú szabadalmi bejelentés több mint fele PCT-keretek között indult külföldi eredetű, s csak egyötöde magyar találmány, az évtizedünkben megharmadolódott hazai akti vitáson belül a vállalati-intézményi bejelentésűek száma ötödére esett vissza. A külföldi érdeklődés a további növekedéssel együtt (tavaly 23 ezer előzetes PCT-megjelölés) át fog terelődni az EPO irányába, az elbírálói kapacitás felét az I. fejezet 1.1., 1.2., 2.2. pontjában elemzett új feladatok szolgálatába kell állítani. Az európai joggyakorlatot szem előtt tartó s azzal azonos színvonalú szabadalmi engedélyezést eredményező hatósági munkát (amelyet az ezredfordulóig szükségképpen kettős - a korábbi és a hatályos - előírások párhuzamos érvényesítése súlyosbít) és a hazai bejelentői aktivitást serkentő felvilágosító tevékenységet a megbecsült szakmai hivatástudatra építve csak az eddigiekhez hasonlóan jól szervezett, folyamatosan fejlesztett infrastruktúrával lehet biztosítani.

1.2. Az öt éve bevezetett használati mintaoltalom iránti érdeklődés az évenkénti félezres bejelentésállományt sem érte el. Ugyanakkor a kicsiszolt joggyakorlat és ügymenet igazolta számottevő előnyeit: gyors és költségkímélő jellegét. A hazai kis- és középvállalkozások körében történő népszerűsítésének és a köztudatba való bevezetésének sokoldalú, "sikerre ítélt" progamnak kell lennie. Kiemelkedő szerepet játszhat a műszaki alkotókészség és innovációs érzék kifejlesztésében, a "kézműves ezermesterség" hagyományainak megőrzésében, illetve újraélesztésében.

1.3. Az ipari mintaoltalmi bejelentési és engedélyezési viszonyok hasonló nagyságrendi és ellentétes - meghaladottá váló - szabályozási állapotokkal jellemezhetőek. Az értéktervezés, a hasonló műszaki színvonalú áruk kereske delmi értékesítési kényszere és a divat társadalmi jelenségei az ipari formatervezés expanzióját eredményezik a világban. A harmonizációs újraszabályozás és az elkülönült kormányzati, felsőoktatási és társadalmi törekvéseknek az ipari minták oltalmi és fejlesztés alatt álló nemzetközi információs rendszere alkotta (egyik lehetséges) fókuszba terelése többéves program és eddig kiaknázatlan nemzeti esély lehet.

1.4. A nemzeti védjegyhatósági tevékenységben 1996, 1997 korszakhatár. A nyitott piacgazdaság és a hazai vállalkozási struktúra következtében több mint 10 ezres nagyságrendű évenkénti nemzeti és nemzetközi bejelentés- tömeg állandósulása az évtized közepére önálló főosztályi kereteket, ügyviteli infrastruktúrát, fejlett szakértelmi, kapacitásbeli és irányítási viszonyokat követelt. E feltételek biztosítása a védjegyjogi harmonizáció sikeres megvalósításával, a földrajzi árujelzők új nemzeti oltalmi lehetőségének megteremtésével (1997. évi XI. tv.) párhuzamosan kezdődött meg. Az alanyi és tárgyi körben egyaránt bővülő védjegylajstromozási lehetőségek bizonnyal nagy kihívás elé állítják a Hivatalt: kiemelt létszám- és erőltetett ütemű infrastrukturális fejlesztések útján lehetséges a Madridi Unióhoz csatolt Jegyzőkönyv és a Védjegyjogi Szerződés megerősítése révén is megugró hatósági igénybevétellel való lépéstartás. Az árujelzőkkel kapcsolatos hatósági engedélyezési munka, az oltalomképesség vizsgálata a találmányok abszolút újdonságkövetelményének racionális érvényesítésével szemben másirányú, a megkülönböztető képességet ugyancsak objektíven megítélő, de társadalmi, szociológiai, művelődéstörténeti, vizuális kultúrával összefüggő szempontokat is mérlegelő minősítést követel meg. A két hatósági tevékenység viszonya mintegy az emberi agy két féltekéjében tapasztalható dominanciákkal jellemezhető. Ez a kissé sarkított analógia bizonyos támpontot ad az eltérő szükségletek értelmezéséhez.

1.5. A jogi és nemzetközi területen egyaránt meghatározó újraszabályozásnak az európai jogharmonizáció és a WIPO, valamint a WTO keretében megvalósuló jogegységesítés szabtak keretet. Az 1996-ban hatályba lépett szabadalmi és szabadalmi ügyvivői törvény, a kapcsolódó miniszteri rendeletek az ezredfordulón túlra nyúló alapvetést testesítenek meg. A védjegytörvény ez év elején való megalkotása hasonló jelentőségű kodifikációs teljesítményt, illetve hatósági megújulási kényszert hordoz. Az előttünk álló, nemzetgazdasági és szakmapolitikai szempontból egyaránt átmeneti időszakban az iparjogvédelem közszolgálati és közigazgatási szempontból kettős kihívás elé néz:
a) emelkedő intenzitású jogértelmezési, joggyakorlat-alakító munkateher vállalását, illetve
b) a gazdaságfejlesztési, európai integrációs és műszaki fejlesztési kormányzati döntés-előkészítés szakmai támogatását kell hatékonyan megvalósítani. A Hivatal nemzetközi kapcsolatrendszerében a jövőben is központi szerepet játszik a WIPO-ban folyó sokoldalú együttműködés, amely felöleli a közel 30 iparjogvédelmi (illetve szerzői jogi) nemzetközi Unió és Megállapodás keretében folyó elvi, gyakorlati bejelentési (jogalapító) és információs (kutatási és publikációs) tevékenységet csakúgy mint a jogegységesítésnek a GATT Uruguayi Fordulójában létrehozott TRIPS-Egyezmény, illetve a WTO keretében gondozott egyes hasonló programjait. A magyar érdekek megalapozott és hatékony képviselete a társszervekkel egyeztetve a Magyar Szabadadalmi Hivatal feladata. Mind jelentősebbek azok a képviseleti és együttműködési feladatok, amelyeket hazánk OECD-tagsága ró a nemzeti iparjogvédelmi hatóságra. A Müncheni Megállapodáshoz való csatlakozás következő szakaszában a sokoldalú továbbképzés, technikai segítségnyújtás eredményeire is támaszkodva a jövendő EPC/EPO tagországi (taghivatali) státusz kötelezettségeit és jogosultságait illetően körültekintő egyeztetésekre és érdekeinket érvényesítő tárgyalásvezetésre kell törekednünk. A célzatosabb, aktívan kezdeményező kétoldalú hivatalközi kapcsolatépítés alapjául szolgálhat a konkrét fejlesztési célkitűzések rendszerén (a külkereskedelmi, befektetői és privatizációs szempontok orientáló szerepe) kívül a tavalyi centenáriumi év nemzetközi elismerést keltő rendezvénysorozata is.

1.6. Az iparjogvédelmi tájékoztatás és hatósági ügyviteli tevékenység folyamatosan változó, fejlődő létesítményi, technikai és nemzetközi együttműködési körülmények között történik. A módszertani fejlesztés és a dokumentációbázis szervezetileg szorosabb kapcsolatba került; az online kutatási szolgálat nyilvánossá tétele, a kiadványszerkesztési és publikációs feladatok csakúgy, mint a nyitottabb és célhoz kötöttebb tájékoztató rendezvénypolitika új kihívásokat jelentenek. A számítástechnikai üzemeltetési és fejlesztési környezet részben gyökeresen megújult, részben döntő átalakuláshoz érkezett (központi egységek, hálózati operációs rendszer, végpontok egységesítése, tári összeköttetés létesítése). A levelezési, egységes nyilvántartási, ügyviteli, illetve a helyi és távoli újdonságvizsgálati szolgáltatások üzembiztonságának és sebességi viszonyainak javítása, illetve az intranetes fejlesztések 1997/98-ban hálózati rekonstrukciót igényelnek. A hivatali informatikai és kommunikációs rendszer ez évben kidolgozandó középtávú fejlesztési koncepciójában a kormányzati és az európai integrácós, illetve EPO-adottságok és paraméterek lesznek meghatározó szerepűek. Az iparjogvédelmi hatósági ügyviteli tevékenység volumenét az elmúlt évben beérkezett közel 45 ezer nemzeti és nemzetközi bejelentési kérelem, csaknem 25 ezer egyéb beadvány, s a válaszképpen kipostázott 75 ezer hivatali válasz jellemzi (közöttük mintegy 41 ezer az egységes nyilvántartási rendszeren keresztül készített számítástechnikai támogatású intézkedés levele). Ez azt jelenti, hogy a Hivatal minden munkatársára évi 300 levélváltás esik. Az aktív ügyállomány és a közhitelű nemzeti lajstromok gondozása, a különféle ügyviteli és bizonylati támogatások együttese csak az integrált iratkezelési és ügyviteli rendszer továbbfejlesztésével kezelhető pontosan és hatékonyan. A hatósági iparjogvédelmi statisztika hatókörének és funkciójának fejlesztése, a díjnyilvántartások finomítása, a lajstromok elektronikus vezetése az új jogszabályok fényében összetett kihívás elé állítja belső ügyvitelfejlesztésünket valamennyi jogintézmény területén. Az elmúlt öt év alatt a Hivatal önerőből kidolgozott egységes ügyviteli nyilvántartási rendszere távlatilag is érvényes munkamegosztási elveket kristályosított ki a különféle hatósági osztályok között. Az ügyfélszolgálat és az ellenőrzés funkcióit összekapcsoló reform első tapasztalatai a közvetlen visszacsatolás minőségi hasznáról tanúskodnak; az érdemi engedélyezési szakértelem közreműködése elengedhetetlen lesz e feladatok célratörő és alapos ellátásakor.

2. Szervezetfejlesztési és gazdálkodási alapvetés

A Magyar Szabadalmi Hivatal korábban összefoglalt szervezeti viszonyait illetően a meghatározó tények a következők. A Hivatal egyszemélyi felelős vezetője az elnök, akit hivatali irányító és ellenőrző hatáskörének gyakorlásában az ügyvezető és a jogi elnökhelyettes segített. A munkafeladatokat 7 főosztály keretében 23 osztály látta el, egyéb, felső vezetői felügyelet alá vont szervezeti egységek, illetve funkciók támogatásával. A Hivatal engedélyezett 1997. évi létszáma 250 fő. Besorolási megoszlásuk: felsőfokú diplomás köztisztviselő (I) 142 fő - 57%; középfokú végzettségű köztisztviselő (II): 70 fő - 28%; ügyviteli alkalmazott (III): 26 fő - 10%; fizikai alkalmazott (IV): 12 fő - 5%; kétharmaduk nő, a hivatali átlagéletkor 42 év.

2.1. Többéves modernizációs folyamat eredményeképpen a Hivatal centenáriumi, 1996. évi időszakában alakult ki a jelenlegi statutumban foglalt, és az eddig előírt feladatok korszerű ellátására alkalmas szervezeti és működési rendszer. 1995-ben stratégiai szervezetfejlesztő programot indítottunk: a hivatali küldetés, értékrend, alapelvek vezetői kar által kidolgozott tartalma alapján "szakmai nyitott napokon" közös jövőkép, stratégiai terv és cselekvési program megalkotására került sor. Az elmúlt másfél évben a vezetői funkciókra, képességekre irányuló tréningsorozat támogatta az új szervezeti kultúra megalapozását. Az eddigiekben bemutatott szakmai kihívások szolgálata a következő, döntően tartalmi változtatásokat igényli:

a) növelni kell a belső mobilizációt, elő kell segíteni a munkakörváltásokat a jól teljesítő és költséges alapkiképzést kapott munkatársak biztonsága és megőrzése, valamint kreativitásuk és motivációjuk serkentése érdekében;
b) konkrét feladatokra a hierarchiát átmetsző, "vegyes" csoportok felállítása célszerű, a formális vezetői testületek mellett intenzívebben kell támaszkodni a szakmai kabinetekre;
c) a vezető posztok hatékonyságát betöltőik delegálási hajlandóságával és saját prioritásaik tisztázásával kell növelni. A szervezet méreteit, struktúráját és közszolgálati minőségét tekintve, a következő megfontolásokat tartom érvényesítendőnek:
a) az 1995. évi 12%-os - a gazdasági stabilizációval összefüggő - létszámleépítés után a statutumban foglalt feladatok valóságos veszélyeztetése nélkül semmiféle redukció nem valósítható meg (a foglalkoztatás fedezete az önfenntartó jellegből fakadóan biztosított), az iparjogvédelmi hatósági bejelentési terhelés 10%-nál nagyobb növekedése esetén pedig csak kapacitásbővítéssel (előbb belső átcsoportosítás, majd felvétel révén) biztosítható a teljesítményszint tartása;
b) főosztályi szintű szerkezetmódosítást az infrastrukturális fejlődés - a hivatali informatizálás foka -, illetve az európai csatlakozási folyamat tehet indokolttá;
c) az ezredfordulóig kialakítandó a hatósági működés vonatkozásában a Magyar Szabadalmi Hivatal ISO 9004 szerinti minőségbiztosítási követelményrendszere és szabályzata, amely hathatósan támogathatja az Európai Szabadalmi Hivatallal kompatíbilis együttműködést és a hazai közszolgálati követelmények teljesítését. A kormányzat közép- és hosszú távú célkitűzéseinek teljesítése érdekében meg kell őrizni a hivatali tudásbázist - az előzőekben jelzett intézkedések és minden lehetséges köztisztviselői ösztönzés és szociális juttatás mozgósításával.

2.2. Az itt összefoglalt elvek érvényesítésével az irányítási struktúra egyszerűsödött: korábban a jogi területet felügyelő dr. Vékás Gusztáv elnökhelyettes úr kiváló szakember volta és nagy tapasztalatú helyismerete révén általános elnökhelyettesként működik. A kétfős hivatalvezetés eddigi tapasztalataink alapján hatékonyan ellátja az önállóságában erősítendő főosztályvezetői karra támaszkodva az irányítási feladatokat.

2.3. A Magyar Szabadalmi Hivatal gazdálkodási folyamatai - költségvetési fejezeti és szakhatósági ellenőrzések által is igazolt módon - tartósan kielégítően és szabályszerűen biztosították feladatköreinek eredményes ellátását. Teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó központi közigazgatási szervként a teljes egészében saját iparjogvédelmi igazgatási szolgáltatási díjbevételekből való (így az igénybevétellel korreláló) működés elengedhetetlen forrásoldali feltétele a világszínvonalú iparjogvédelmi hatósági tevékenységnek. Magyarországnak - mint szükségszerűen a szellemi értékek hasznosítására támaszkodó nemzetgazdaságnak - nem szabad kevesebbel beérnie. A Hivatal gyakorlata zökkenőmentes együttműködést és célirányos megtakarításokat eredményezett a Magyar Államkincstár rendszerével kapcsolatban csakúgy, mint a közbeszerzési eljárások területén. Az 1996-ban felülvizsgált és újraszabályozott gazdasági szervezeti ügyrend biztosítja a felelős gazdálkodás világos döntéshozatali, rugalmas reagálási és tájékozott végrehajtási feltételeit. A vizsgált jövőbeli időszak legfontosabb érvényesítendő elvei a következők.

a) A Hivatal önálló gazdálkodását az inflációs hatások nagymértékben befolyásolják, a kiadási oldalon évente jelentkező, a működési költségeket megnövelő áremelkedések ellensúlyozására a jövőben is fenn kell tartani a visszafogottan inflációkövető díjpolitikát. b) A bevételi struktúra fő arányaiban 75%-kal a szabadalmi, 20%-kal a védjegyterület díjbevételei szerepelnek. Az egyéni feltalálói díjkedvezmények (a bejelentési és kutatási díjtételek, illetve az 1-5. évi fenntartási díjak háromnegyedének, az 5-10. éviek felének elengedése, mentességi és halasztási lehetőség) tradicionális rendszere megőrzendő, a kis- és középvállalkozások nemzetközi támogatási tapasztalatai pedig e téren is mérlegelendők.
c) Az európai szabadalmak hazai fenntartása után kapott díjbevételek célszerűen 50%-át kitevő magyar "taghivatali" hozzájárulásnak igazodnia kell az Európai Szabadalmi Hivatal Igazgató Tanácsa által meghatározott, szabadalmankénti minimumösszeghez (ez az előírás jelenleg is kielégíthető lenne). Összességében meghatározó jelentőségű az az összefüggés, hogy a Hivatal díjbevételeinek több mint háromnegyedét a külföldi jogszerzők fedezik, s ez az arány folyamatosan növekszik. A Hivatal felelős működtetésének és fejlesztésének egyebek mellett az a tétje, hogy ezt a külföldi eredetű piacszerző befektetést a lehető leghatékonyabban használjuk fel a hazai iparjogvédelem és innováció nemzetközi színvonalú közszolgálati támogatására.

III. VEZETŐI ÉRTÉKREND ÉS PROGRAM

Hazánk az ipari tulajdon oltalmára 1883-ban létesült Párizsi Uniós Egyezménynek 1909-től részes tagjaként olyan külön iparjogvédelmi hatóság szervezésére kötelezett, amely az ide sorolt szellemi tulajdonjogokkal kapcsolatban közhatalmi jellegű, bel- és külföldi viszonylatban egyaránt versenysemleges és pártatlan módon látja el feladatát. A magyar iparjogvédelem és annak országos hatáskörű államigazgatási szerve előtt álló feladatok nagyobb részének megítélésében nem lehetséges érdemi nézetkülönbség a felelős szakemberek között. A hangsúlyok, az ütemezés, a kormányzati gazdaságpolitika célkitűzéseit koherens módon megvalósító iparjogvédelmi politika kialakítása és különösen hivatali megjelenítési módja már jellegzetes különbségeket mutathat. Felelősséggel végzett vezetői feladatom, az 1993. szeptember 1-jétől végzett hivatali ügyvezető elnökhelyettesi munkám és itt vázolt programom meghatározó alapja az így összegyűjtött tapasztalatom. A Magyar Szabadalmi Hivatal klasszikus hatósági feladatkörének a kihívásokat megválaszoló, modern betöltését, a hazai műszaki szellemi alkotások létrejöttének és hatékony jogvédelmének szolgálatát, valamint műszaki-tudományos szellemi kultúránk és potenciálunk nemzetközi érvényesítését tartottam s tartom legfontosabb vezetői célkitűzésemnek. E céltudatos iparjogvédelmi politika hivatali megvalósítását három, egymással erkölcsi kohézióban lévő, alapvető testületi értékre alapozom; ezek a minőség, a felelősség, valamint a teljesítmény és hatékonyság. A minőség belső biztosítékai között meghatározó szereppel bír a tradicionális igényesség, a létező ellenőrzési gyakorlat, továbbá a kialakítandó minőségbiztosítási rendszer, amelynek egyes külföldi közszolgálati példái jó referenciát jelentenek. A külső biztosítékok legerősebb tényezője a szakmai nyilvánosság és a gazdasági érdekek által is mozgatott jogorvoslati rendszer. A felelősség belső motívuma a Hivatal testületének szakmai hivatástudata, amelynek megőrzése és fejlesztése kiemelt vezetői feladat. A köztisztviselői jogviszony szabályozása ugyanakkor objektív erkölcsi és munkajogi eszközt biztosít. A teljesítmény és hatékonyság együttesének folyamatos mérése hivatali területenként más és más megfontolásokat és objektív, időtálló elveket igényel. Ezek világos megfogalmazását, közmegegyezéses értékrend fenntartását és a követelményrendszer érvényesítését tartom vezetői feladatomnak. A vezetés pilléreit: a tervezés-szervezés-irányítás-ellenőrzés láncot a következő intézkedésekkel kívánom erősíteni:

a) a Hivatalnak a szaktárcákkal együttműködő stratégiai tervezési munkája kiegészítendő az I. fejezetben bemutatott, együttműködő államigazgatási, gazdasági és társadal mi partnerek mértékadó képviselői sorából felkért, elnöki iparjogvédelmi konzultatív testület elvi, tanácsadó tevékenységével;
b) a II. fejezet 2.1. pontjában tárgyalt szervezetfejlesztési eszközökkel az egyedi feladatok rugalmasabb és gyorsabb végrehajtását kell biztosítani;
c) az egyszemélyi vezetői felelősség konkrét és nyílt vállalása mellett vissza kell állítani az elnöki irányítású vezetői fórumok érdemi és döntéshozó jellegét;
d) a teljesítménymérés és hatékonyságértékelés minőségi dimenziója felzárkóztatandó a mennyiségi ellenőrzés gyakorlata mellé. Összegezve törekvéseimet, az önállóság és felelősség érvényesítésével a képzettség és a tapasztalat hatékony hivatali hasznosítását, a motivált szellemi vállalkozókészséget kívánom határozott szervezőerővel a modern arculatú nemzeti iparjogvédelmi hatóság, a Magyar Szabadalmi Hivatal közösségének szolgálatába állítani.