Published on Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (https://www.sztnh.gov.hu)

Címlap > Szemle - 1997. 08.

Szemle - 1997. 08.

102. ÉVFOLYAM 4. SZÁM
1997. AUGUSZTUS

DR. PALÁGYI TIVADAR

Hírek a külföldi szabadalmi, használati minta-, ipari minta- és védjegyjog területéről


  1. Amerikai Egyesült Államok

  2. Argentína

  3. Ausztrália

  4. Bhután

  5. Bosznia-Hercegovina

  6. Brazília

  7. Dél-afrikai Köztársaság

  8. Etiópia

  9. Európai Szabadalmi Hivatal

  10. Finnország

  11. Franciaország

  12. Görögország

  13. Hongkong

  14. Horvátország

  15. Indonézia

  1. Japán

  2. Jordánia

  3. Kolumbia

  4. Madagaszkár

  5. Nagy-Britannia

  6. Németország

  7. Olaszország

  8. Oroszország

  9. Qatar

  10. Spanyolország

  11. Szabadalmi Együttműködési Szerződés

  12. Szlovákia

  13. Tajvan

  14. Ukrajna

  15. Zaire


1. Amerikai Egyesült Államok

A) Az Amerikai Egyesült Államok Szenátusának jogi bizottsága törvénytervezetet készített a szabadalmi jogszabályok módosításáról. A tervezet fő pontjai a következők:
     a) A Szabadalmi és Védjegyhivatal kormánytestületté alakulna át, amely ezáltal fokozattabban függetlenné válna a kereskedelmi minisztériumtól.
     b) A külföldön is benyújtott amerikai szabadalmi bejelentéseket a legkorábbi benyújtás napjától számított 18 hónapot követően közre kell bocsátani.
     c) Az Egyesült Államok területén belüli előhasználat mentesít a szabadalombitorlás alól.
     d) Harmadik fél is részt vehet az újbóli vizsgálati (re-examination) eljárásban.
     A törvénytervezetről a Szenátus a közeljövőben fog szavazni.
     Itt jegyezzük meg, hogy a Képviselőház is készített egy hasonló törvénytervezetet, amely azonban a 18 hónap utáni közrebocsátást nem korlátozza a külföldön is benyújtott bejelentésekre.

B) A Szövetségi Kerületi Bíróság (Federal Circuit Court) megváltoztatta a Szabadalmi Fellebbezési és Interferencia Tanács egy olyan döntését (in Rowe v. Dror), amely újdonságrontónak találta Rowe igénypontjaira nézve Lemerson egy szabadalmát.
     Rowe Jepson-típusú, vagyis tárgyi körre és jellemző részre tagolt igénypontjának tárgyi körében egy "angio-plasztikus" típusú ballonkatéterre hivatkozik. Ezzel szemben Lemerson szabadalma csak egy általános katétert ismertet. Rowe fellebbezésében azt állította, hogy a Tanács tévedett, amikor az "angioplasztikus" jelzőt nem tekintette korlátozó tényezőnek, és így a Lemerson-féle szabadalmat újdonságrontónak nyilvánította.
     A Szövetségi Kerületi Bíróság megállapította, hogy a Jepson-típusú igénypontforma külön hangsúlyozza a tárgyi körben megadott szerkezeti jellemzők fontosságát. Emellett Rowe szabadalmi leírása és rajzai is kiemelik az angioplasztikus ballonkatéter szerkezeti sajátságait, amelyek révén a katéter képes sugárirányban tágulni és ezáltal nyomást kifejteni a körülötte levő véredény lerakódásokkal bevont falára. Ennek következtében a Lemerson-féle ballonkatéter nem minősíthető újdonságrontónak. Ezért a bíróság megváltoztatta a hivatali Fellebbezési Tanács döntését.


2. Argentína

A) Az argentin kormány tervezi, hogy rövid időn belül csatlakoznak a Szabadalmi Együttműködési Szerződéshez (PCT-hez).
     B) Az argentin szabadalmi és védjegytörvény szerint a vélt bitorló garanciát adhat arra az esetre, ha a bíróság végül bitorlást állapít meg. Arra is lehetőség van, hogy a vélt bitorló a felperestől visszakapja a biztosítékot annak fejében, hogy megszünteti a bitorlónak vélt cselekményt.
     A Buenos Aires-i Szövetségi Fellebbezési Bíróság egy újabb döntésében megváltoztatta az alsó fokú bíróság egy olyan döntését, amelyben a helyi törvények alapján a szabadalmas javára ideiglenes intézkedést rendelt el .
     Egy argentin szakértő szerint ez a döntés az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezménynek (GATT) a szellemi tulajdonjogok kereskedelmi szempontjaira vonatkozó szabályozásába (TRIPS) ütközik, amely viszont erősebb a helyi törvényeknél, és azt írja elő, hogy ideiglenes intézkedést kell elrendelni, amikor

  • a bíró erősen meg van győződve arról, hogy valószínűleg bitorlás forog fenn,

  • a bitorlás kárt okozhat és

  • a felperes megfelelő biztosítékokat szolgáltat.


     Minthogy az argentin alkotmány értelmében a nemzetközi egyezmények erősebbek a helyi törvényeknél, utóbbiak nem módosíthatnak egy nemzetközi szerződést. Ezért a Fellebbezési Bíróság döntését az argentin szakértő szerint helytelennek kell minősíteni.
     C) Felháborodott argentin politikusok a Világkereskedelmi Szervezethez kívánnak fordulni az Amerikai Egyesült Államok által a nem kielégítőnek vélt argentínai iparjogvédelem miatt tervezett szankciók ellen. A Kongresszus Ipari Bizottsága 1997 áprilisában egyhangúan jóváhagyta ezt a tervet, és várható, hogy azt az Alsóház is el fogja fogadni. A Kongresszus Ipari Bizottságának elnöke kijelentette, hogy az Egyesült Államok kormánya által alkalmazott egyoldalú szankciók a nemzetközi jogba ütköznek, és az argentin kormány részéről világos választ igényelnek.
     Az argentin külügyminiszter az amerikai kereskedelmi megbízotthoz küldött levelében mélyen fájlalja az amerikai döntést, és javasolja, hogy a nézeteltéréseket a Világkereskedelmi Szervezetnél rendezzék. "Az amerikaiak telhetetlenek, és mindig panaszkodnak" - állítja a miniszter. Az argentinok azt is tervezik, hogy megtorlásként olyan törvényeket hoznak, amelyek a jövőben kizárnának amerikai cégeket argentin tendereken való részvételből. Egy másik törvénytervezet az üdítőitalokra, elsősorban a Coca Cola és a Pepsi italokra 30% beviteli vám kiszabását javasolja. Két további törvénytervezet szerint az argentin cégeknek csak 2000-től kezdve kellene külföldiek szabadalmai alapján licenciadíjat fizetniük.
     D) Argentin kormánytisztviselők bejelentették, hogy előkészületben van a védjegytörvény módosítása. A tervezet szerint a Szabadalmi Hivatal döntene a felszólalási ügyekben, és döntése ellen a Fővárosi Szövetségi Fellebbezési Bíróságnál lehetne jogorvoslatot kérni. A védjegyek megújításához fenntartják a használat követelményét, de nem lesz szükség a megújítási kérelemmel együtt a használatot igazoló eskü alatti nyilatkozat benyújtására; elegendő lesz egy egyszerű nyilatkozat arról, hogy a védjegyet Argentínában vagy valamelyik Mercosur országban használják.


3. Ausztrália

A) A Kirin-Amgen (KA) cég 1983. december 16-án egy eritropoietin (EP) tárgyú szabadalmi bejelentést nyújtott be Ausztráliában. A Genetics Institute (GI) 1984. december 4-én nyújtott be hasonló tárgyú bejelentést. Miután KA a bejelentésére szabadalmat kapott, 1983. december 13-i elsőbbség igénylésével egy megosztott bejelentést nyújtott be a GI szabadalmi bejelentése tárgyának megfelelő igénypontokkal. Ez a két bejelentés tárgyának hasonlósága miatt volt lehetséges.
     Miután az Ausztrál Szabadalmi Hivatal GI bejelentésére is szabadalmat adott, a Johnson & Johnson cég, amely KA-tól használati engedélyt kapott EP-re vonatkozó szabadalmának használatára, felszólalást nyújtott be GI szabadalmi bejelentése ellen. A felszólalást elsősorban arra alapozták, hogy KA két szabadalmi bejelentésében korábban igényelte GI szabadalmi bejelentésének tárgyát, és így az utóbbi szabadalmi bejelentés érvénytelen.
     A Szabadalmi Hivatal megállapította, hogy a GI bejelentés igénypontjainak tárgyát már korábban igényelték, kivéve az első igénypontét. A GI bejelentés összes igénypontja a két KA bejelentés igénypontjainak oltalmi köre alá esik. Amennyiben pedig a megtámadott igénypontok egyes vonásai nincsenek teljes mértékben meghatározva a KA bejelentések igénypontjaiban, a különbség a technika állásához tartozó általános tudást igényel csupán, amelyet szakembertől el lehet várni. Ennek alapján a Szabadalmi Hivatal helyt adott a Johnson & Johnson cég felszólalásának.
     GI fellebbezett a döntés ellen.
     B) Az ausztrál kormány döntése szerint továbbra is csak bejegyzett szabadalmi ügyvivők jogosultak szabadalmi leírások és igénypontok készítésére, valamint szabadalmi bejelentések intézésére. Szabadalmak érvényességével és bitorlásával kapcsolatos ügyek intézésére szabadalmi ügyvivők és ügyvédek jogosultak.
     A kormány nem fogadta el azt a javaslatot, hogy a szabadalmi ügyvivői képesítéssel nem rendelkező személyek "szabadalmi ügynök" címet használhassanak. Bárki jogosult azonban védjegy- és mintabejelentések elkészítésére és benyújtására.
     Be fogják vezetni a "védjegyügyvéd" (trademark attorney) címet, amely alacsonyabb szintű képzettségnek felel meg, mint a szabadalmi ügyvivőé.
     Azt tervezik továbbá, hogy a szabadalmi ügyvivők képzéséért és begyakoroltatásáért a felelősséget a Szabadalmi Ügyvivői Kamarától az egyetemekre fogják átruházni. A szabadalmi ügyvivői cím elnyeréséhez továbbra is műszaki képzettségre lesz szükség.


4. Bhután

Bhutánban 1997. április 4-én lépett hatályba az új védjegytörvény, amely lehetővé teszi szolgáltatási védjegyek lajstromozását, valamint több védjegyosztály megjelölését is. A védjegybejelentéshez mellékletként csupán egyszerűen aláírt meghatalmazást kell csatolni.


5. Bosznia-Hercegovina

A korábbi Jugoszláviában 1992. március 1. előtt benyújtott szabadalmi és védjegybejelentések, valamint engedélyezett szabadalmak és lajstromozott védjegyek megújításának határidejét további egy évvel, vagyis 1998. május 31-ig meghosszabbították.


6. Brazília

A) Az új brazil iparjogvédelmi törvény 1997. május 15-én lépett hatályba. Fontosabb rendelkezéseiről már beszámoltunk 1997. júniusi tájékoztatónkban. Nem írtunk azonban arról, hogy a meghatalmazást a szabadalmi bejelentés benyújtásának időpontjától számított 60 napon belül be kell nyújtani, mert e határidő elmulasztása a bejelentés megszűnését vonja maga után.
     Az átruházási iratot a bejelentés napjától számított 180 napon belül kell benyújtani, kivéve a nemzetközi bejelentéseket, amelyeknél ez a határidő csak 60 nap.
     B) 1997. április 28-án új törvény lépett hatályba, amely lehetővé teszi növényfajták oltalmát, összhangban az új növényfajták oltalmára vonatkozó nemzetközi egyezmény (UPOV) rendelkezéseivel. Ennek megfelelően az oltalmi idő az oltalom engedélyezésétől számított 15 év, kivéve a gyümölcsfák, erdei fák, díszfák és szőlők oltalmi idejét, amely 18 év.


7. Dél-afrikai Köztársaság

Dél-afrikai Köztársaság 1997. április 14-én letétbe helyezte a Budapesti Szerződéshez való csatlakozás okmányait. Így ez a szerződés Dél-afrikai Köztársaságra nézve 1997. július 14-én lép hatályba.


8. Etiópia

Az 1995. május 10-én nyilvánosságra hozott iparjogvédelmi törvény 1997. áprilisában lépett hatályba. Ennek alapján szabadalmak és beviteli szabadalmak is lajstromoztathatók. Elsőbbséget kölcsönösség alapján lehet igényelni.
     A szabadalmak oltalmi ideje a bejelentés napjától számított 15 év, amely a gyakorlatbavétel bizonyításának feltételével további 5 évre meghosszabbítható. Évi illeté-keket a bejelentés napjának évfordulóján kell fizetni, 6 hónap türelmi idővel.
     A szabadalmazhatóság feltétele az újdonság, a feltalálói tevékenység és az ipari alkalmazhatóság. A szabadalmazható találmányoktól abszolút újdonságot kívánnak meg.
     A szabadalmi bejelentéseket alaki és érdemi vizsgálatnak vetik alá. Az engedélyezést meghirdetik a hivatalos közlönyben.
     Külföldieknek helyi képviselőt kell igénybe venniük.
     Beviteli szabadalmat olyan külföldi lajstromozás alapján lehet kérni, amely még érvényben van és olyan találmányra vonatkozik, amelyet korábban nem szabadalmaztattak Etiópiában. Az ilyen szabadalmak oltalmi ideje legfeljebb 10 év, de az engedélyezés utáni 3. évtől kezdve évenként kell bizonyítani a gyakorlatbavételt, és évi illetéket kell leróni.
     Az új törvény hatályba lépése előtt Etiópiában találmányokra csak "cautionary notice" meghirdetése útján lehetett oltalmat kapni.
     Használati minták és ipari minták is lajstromoztathatók.


9. Európai Szabadalmi Hivatal

1997. július 1-jétől kezdve az Európai Szabadalmi Hivatalnál a közrebocsátásnak a hivatali közlönyben való meghirdetésétől számított 6 hónapon belül kell a megjelölési illetéket befizetni. Ez a rendelkezés azonban nem vonatkozik az euro-PCT-bejelentésekre, amelyeknél a megjelölési illetéket az elsőbbség napjától (vagy - elsőbbség nélküli bejelentések esetén - a nemzetközi bejelentési naptól) számított 21, ill. 31 hónapon belül kell megfizetni.


10. Finnország

1997. februári tájékoztatónkban már hírt adtunk a szabadalmi törvény módosítására vonatkozó javaslatról. A módosított törvény 1997. április 1-jén lépett hatályba. Ennek alapján az engedélyezés előtti felszólalás helyett az engedélyezést követő 9 hónapon belül lehet felszólalni a szabadalom megadása ellen. A megosztott bejelentéseket korábban az alapbejelentés korlátozásától számított 4 hónapon belül kellett benyújtani. Az új törvény szerint megosztott bejelentés az engedélyezésre vonatkozó értesítés kiadásáig nyújtható be.


11. Franciaország

1996. december 19-én módosították a szellemi tulajdonra vonatkozó törvényt, hogy az összhangban legyen az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezménynek (GATT) a szellemi tulajdonjogok kereskedelmi szempontjaira vonatkozó előírásaival (TRIPS). Ennek megfelelően a szabadalom gyakorlatbavételének minősül, ha egy olyan terméket, amelyet a Világkereskedelmi Egyezmény bármelyik tagországában a szabadalom szerint gyártottak, importálnak a szabadalmat engedélyező országba.
     A bizonyítási teher megfordul, vagyis a bitorlónak kell bizonyítania, hogy más eljárást alkalmazott, ha a szabadalom új termék előállítására vonatkozik és/vagy nagy a valószínűsége annak, hogy a terméket a szabadalmazott eljárással készítették, és a szabadalmas kellő erőfeszítés ellenére sem képes meghatározni a termék gyártási eljárását. Ennek megfelelően a francia bíróságok a jövőben bitorlást állapíthatnak meg olyan esetekben is, amikor egy szabadalmazott eljárás termékével kapcsolatban a szabadalmas nem tudja bizonyítani, hogy a szabadalmazott eljárást alkalmazták a termék előállítására.


12. Görögország

Görögország 1997. április 8-án csatlakozott az ipari minták nemzetközi letétbehelyezésére vonatkozó Hágai Megállapodáshoz.


13. Hongkong

Hongkongban 1997. június 27-én új szabadalmi törvény lépett hatályba, amelynek főbb vonásait 1996. novemberi tájékoztatónkban már ismertettük. Az új törvény értelmében rendes szabadalmakat és rövid oltalmi idejű szabadalmakat engedélyeznek.
     A már lajstromozott szabadalmakat meg kell újítani.
     A rendes szabadalmak engedélyezése kétlépcsős rendszerben történik. Először egy szabadalmi bejelentést kell publikáltatni a kínai, az angol vagy az Európai Szabadalmi Hivatalban (az utóbbi esetben Nagy-Britannia megjelölésével). A második lépésben kérelmezni kell a hongkongi szabadalmi hatóságnál a megjelölt szabadalmi hivatal által engedélyezett szabadalom bejegyzését és publikálását.
     A megjelölt szabadalom engedélyezését vagy a bejegyzési kérelem publikálását követő 6 hónapon belül (a későbbi időpont érvényes) kérni kell a lajstromozást és az engedélyezést, be kell nyújtani a megjelölt országban engedélyezett szabadalom publikált leírását, és be kell fizetni a bejelentési és meghirdetési illetéket.
     A rövid oltalmi idejű szabadalmat (short-term patent) közvetlenül a hongkongi szabadalmi hatóságnál kell benyújtani. Ilyen szabadalmat termékre vagy eljárásra vonatkozó találmányokra lehet kapni. A bejelentést csak alaki vizsgálatnak vetik alá. A szabadalom oltalmi ideje nyolc év.
     Az olyan nemzetközi bejelentés esetén, amelyben Kínát megjelölték mind rendes, mind rövid oltalmi idejű szabadalmat lehet kapni. Ha Kínában használati minta oltalmat kérnek, ennek alapján Hongkongban rövid oltalmi idejű szabadalom kérhető. Kína kormánya értesítette a Szellemi Tulajdon Világszervezetének vezérigazgatóját, hogy 1997. július 1-jétől kezdve Kína megjelölése egy nemzetközi bejelentésben Hongkongra is vonatkozik.
     B) 1997. június 27-én Hongkongban új mintatörvény lépett hatályba. A korábbi törvény szerint a Nagy-Britanniában lajstromozott minták önműködően Hongkongban is érvényesek. Ez a rendszer úgy változott meg, hogy mintaoltalmat csak a hongkongi mintahivatalnál benyújtott lajstromozási kérelmek alapján engedélyeznek. A Hongkongban lajstromozott minták függetlenek lesznek a Nagy-Britanniában vagy Kínában szerzett megfelelő jogoktól.
     A mintaoltalom feltétele, hogy tárgya új legyen, tulajdonságai szemmel láthatók legyenek, de ne következzenek csupán a tárgy funkciójából. Az oltalmi idő 5 év, amely ötévenként legfeljebb 25 évre meghosszabbítható.
     A mintaoltalmi bejelentéseket csak alaki vizsgálatnak vetik alá. Egy bejelentésben több mintára is lehet oltalmat kérni, feltéve, hogy a minták ugyanabba az osztályba tartoznak.


14. Horvátország

A horvát gazdasági miniszter a külkereskedelmi miniszter és a fejlesztési és újjáépítési miniszter társaságában látogatást tett az Egyesült Államokban, ahol május 15-én tárgyalásokat kezdtek egy szellemi tulajdonra vonatkozó megállapodásról. A végleges megállapodást 1997. nyarán tervezik aláírni.


15. Indonézia

A) Indonézia kormánya 1997. június 5-én letétbe helyezte a Szabadalmi Együttműködési Szerződéshez (PCT) való csatlakozás okmányait. Ennek megfelelően ez az egyezmény Indonéziára nézve 1997. szeptember 5-én fog hatályba lépni, és ettől az időponttól kezdve Indonézia nemzetközi bejelentésben megjelölhető vagy kiválasztható lesz.
     B) A Védjegyhivatal igazgatója bejelentette, hogy a védjegybejelentések megújításához a korábban szükséges iratokon kívül be kell nyújtani egy nyilatkozatot arról is, hogy a védjegy még használatban van. Ezt a nyilatkozatot a védjegytulajdonosnak kell elkészítenie, és indonéz követség vagy konzul által felül kell hitelesíttetnie.


16. Japán

A) A szabadalmi bejelentések költségeinek és vizsgálati idejének csökkentésére irányuló erőfeszítések eredményeként az amerikai, az európai és a japán szabadalmi hivatalok elnökei tervbe vették, hogy a három hivatal 2010-től kezdve olyan szabadalmakat fog engedélyezni, amelyeket a másik két hivatal önműködően érvényesnek fog tekinteni.
     A Japán Szabadalmi Hivataltól származó források szerint ezt a rendszert tanulmányozzák és véglegesíteni fogják a három hivatal elnökeinek ez év novemberében Kiotóban tartandó találkozóján.
     Az új rendszert két lépésben tervezik megvalósítani. Először a hivatalok az adatrendszereket szabványosítanák hatékonyabb szabadalomkutatás érdekében, majd a második lépésben szabadalmi kutatásaik vagy vizsgálataik eredményeit kölcsönösen kicserélnék a vizsgálati követelmények egységesítése érdekében.
     Az új rendszertől azt várják, hogy nem csak a hivatali munkát fogja hatásosabbá tenni és a szabadalmaztatási költségeket csökkenteni, hanem a szabadalmi bejelentések vizsgálatához szükséges időt is rövidíteni fogja.
     B) A Japán Szabadalmi Hivatal 1998-tól kezdve lehetővé fogja tenni a bejelentők számára, hogy irataikat E-mail-en továbbítsák a hivatalba. Ehhez 1997 végéig megfelelő szoftvert fognak kifejleszteni, amelynek másolatait a bejelentők rendelkezésére fogják bocsátani. A tervek szerint az új rendszert mintegy három év elteltével fogják gyakorlatba venni.
     C) A japán Taisho cég bejelentette, hogy megállapodást kötött az amerikai Eli Lilly céggel, amelynek alapján alkalmazni fogja Japánban az amerikai cég által kifejlesztett kombinatorikus kémiai módszert. A japán cég azt várja, hogy az új technológia segítségével a korábbinál háromszor gyorsabban tudja majd gyógyhatás szempontjából minősíteni az új vegyületeket.
     A megállapodás alapján a japán cég nemcsak arra jogosult, hogy az amerikai cégtől megfelelő berendezést vásároljon, hanem arra is, hogy betanulásra kutatókat küldjön az amerikai céghez.


17. Jordánia

A jordániai Legfelsőbb Bíróság egy védjegyügyben érdekes döntést hozott.
     Egy jordániai társaság 1992-ben védjegyoltalmat kért a 25. áruosztályban a "CON'S" védjegyre. Egy török társaság egy 1989-es törökországi lajstromozás alapján felszólalást nyújtott be arra hivatkozva, hogy a Törökországban lajstromozott védjeggyel ellátott termékeket számos országba exportálta, ill. használta, így Jordániában is. Ennek alapján a bíróság a török cég javára döntött.
     A döntés többek között arra hivatkozik, hogy a védjegyekkel ellátott termékek hasonlók, ami a közönség megtévesztéséhez vezethet; ez viszont tisztességtelen versenyt eredményez. A fogyasztók általában nem vizsgálják gondosan a védjegyet, amikor egy terméket vásárolnak; a védjegytörvény viszont épp az ilyen vásárlókat hivatott védeni.


18. Kolumbia

1997. január 1-jén olyan rendelet lépett hatályba, amely a szabadalmak érvényességének feltételeként az ötévenkénti évdíjfizetést írja elő.
     1991. december végéig a szabadalmak oltalmi ideje az engedélyezés napjától számított 5 év volt. Ezután 1994. január 1-jéig az oltalmi idő a bejelentés napjától számított 15 évre emelkedett. Az oltalmi idő 1994. január 1-től kezdve a bejelentés napjától számított 20 év.
     A használati minták oltalmi ideje a bejelentés napjától számított 10 év, de nem kell ötévenként fenntartási díjat fizetni.
     Az ipari minták oltalmi ideje a bejelentés napjától számított 8 év, szintén öt év utáni díjfizetés nélkül.
     A védjegyek és a szolgáltatási védjegyek oltalmi ideje az engedélyezés napjától számított 10 év, amely megújítási illeték befizetése ellenében további tízéves időszakokra megújítható.


19. Madagaszkár

A madagaszkári Védjegyhivatal 1994-ben kezdte meg működését, amit azonban akadályoz a szakemberhiány és az anyagi fedezet hiánya. Ennek eredményeként 18-24 hónapig tart a lajstromozási bizonylat kiadása, bár az átvételi elismervényeket rövid időn belül kiadják.


20. Nagy-Britannia

Az Európai Bizottság 1610/96. sz. szabályozása alapján 1997. február 8-tól kezdve Nagy-Britanniában is lehet növényvédelmi termékekre kiegészítő oltalmi bizonylatot kapni.


21. Németország

A) A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság egy újabb döntése a szabadalmi törvény 11. szakaszának 2. bekezdésével kapcsolatos, amely kimondja, hogy nem esnek a szabadalmi oltalom hatálya alá a szabadalmazott találmány tárgyára vonatkozó, kísérleti célú cselekmények. A döntés az alábbi feltételek fennforgása esetén minősíti megengedhetőnek az ilyen cselekményeket:
     a) ha módszeres eljárást folytatnak annak érdekében, hogy kiküszöböljenek egy gyógyszer hatóanyagának hatásaival és toleranciájával kapcsolatban fennálló bizonytalanságot;
     b) ha klinikai kísérletekkel egy védett hatóanyagot tartalmazó gyógyszer hatékonyságát és toleranciáját embereken vizsgálják annak érdekében, hogy egy gyógyászati kompozíció regisztráltatásához kapjanak adatokat. (A vizsgálatok kereskedelmi irányultsága és az a szándék, hogy a kapott eredményeket kereskedelmi célra hasznosítsák, önmagában nem teszi a vizsgálatokat szabadalombitorlássá.)
     Ha maga a vizsgálat nincs összefüggésben a műszaki tanítással, vagy ha azt nagyüzemi méretekben végzik, amit azonban nem indokolnak a vizsgálati célok, vagy ha a vizsgálatokat azzal a céllal végzik, hogy a feltaláló termékének forgalmazását megzavarják vagy gátolják, az ilyen cselekedetek már nem vonhatók a törvény 11. szakasza 2. pontjának hatálya alá.


22. Olaszország

Egy transzgenikus emlősre vonatkozó első olasz szabadalmat 1996. december 3-án engedélyeztek. Ezt megelőzően az Olasz Szabadalmi Hivatal a Fellebbezési Tanácstól kért véleményt arról, hogy a szabadalom engedélyezése közrendbe vagy közerkölcsbe ütközik-e.
     A Tanács 1996. szeptember 30-án kelt véleményében csupán a kérdés erkölcsi oldalát vizsgálta, és annak előrebocsátása után, hogy az állatnak okozott szenvedést és az esetleges környezeti ártalmakat az emberi egészségügy terén várható előnyökkel kell összevetni, arra a következtetésre jutott, hogy nem található abszolút ok a transzgenikus állat szabadalmazásának tiltására. A Tanács arra is rámutatott azonban, hogy hasonló kérdésekben a döntést mindig külön vizsgálat alapján kell meghozni.


23. Oroszország

Oroszország 1997. március 10-én letétbe helyezte a védjegyek nemzetközi lajstromozására vonatkozó Madridi Megállapodáshoz kapcsolódó Jegyzőkönyvhöz való csatlakozás okmányait. Úgy ez a jegyzőkönyv Oroszországra nézve 1997. június 10-én lépett hatályba.


24. Qatar

Qatar kormánya megerősítette csatlakozását az öbölbeli országok együttműködési tanácsa (Gulf Cooperation Council) által létrehozott szabadalmi törvényhez és a közös szabadalmi hivatal alapszabályaihoz. Quatar 1995-ben már csatlakozott az egyezményhez, de bizonyos fenntartásokkal, amelyeket most megszüntetett. Ennek folytán az összes öbölbeli ország csatlakozott az egyezményhez. Úgy néhány hónapon belül várható ezen országok közös szabadalmi hivatalának (Gulf Patent Office) a megnyitása Riyadh-ban.


25. Spanyolország

Spanyolország 1997. június 6-án visszavonta a Szabadalmi Együttműködési Szerződés (PCT) 64(1)(a) szakaszán alapuló fenntartását. Úgy 1997. szeptember 6-tól kezdve Spanyolországot is köti a PCT II. fejezete. Ennek megfelelően - függetlenül attól, hogy a nemzetközi bejelentést 1997. szeptember 6. előtt vagy után nyújtották-e be - Spanyolországot ki lehet választani nemzetközi elővizsgálatra vonatkozó kérelemben olyan nemzetközi bejelentés kapcsán, amelyben megjelölték.


26. Szabadalmi Együttműködési Szerződés

1997. első három hónapjában a Szellemi Tulajdon Világszervezetének nemzetközi irodája 12 042 nemzetközi bejelentést kapott az átvevő hivataloktól, ami az előző év hasonló időszakához képest 15,9%-os növekedést jelent.
     1997 áprilisában az Iroda 5339 nemzetközi bejelentést kapott, ami 1398-cal meghaladja az egy hónap alatt eddig bármikor beérkezett bejelentések számát.


27. Szlovákia

A) 1997. március 1-jén Szlovákiában új védjegytörvény lépett hatályba. Részletekről nem kaptunk tájékoztatást, így erre a kérdésre még vissza fogunk térni.
     B) A Szellemi Tulajdon Világszervezete bejelentette, hogy Szlovákia kormánya 1997. április 9-én letétbe helyezte a Védjegyjogi Szerződés ratifikációs okmányát. Ennek megfelelően e szerződés Szlovákiára nézve 1997. július 9-én lépett hatályba.


28. Tajvan

Tajvanon 1996-ban 15 959 szabadalmi bejelentést, 19 975 használati minta bejelentést és 11 121 mintabejelentést nyújtottak be.
     Ugyanebben az évben 8954 szabadalmat engedélyeztek, továbbá 13 623 használati mintát és 7252 mintát lajstromoztak.


29. Ukrajna

Ukrajna 1997. április 2-án letétbe helyezte a Budapesti Szerződéshez való csatlakozás okmányait. Így ez a szerződés Ukrajnára nézve 1997. július 2-án lépett hatályba.


30. Zaire

A zairei kormányváltás - aminek következtében az országot most Kongói Demokratikus Köztársaságnak nevezik, amely nem tévesztendő össze a Kongói Köztársaság névre hallgató keleti szomszédjával - után a Védjegyhivatal már fogad bejelentéseket, bár az ügyintézés várhatóan most sem lesz gyorsabb, mint a múltban, különös tekintettel arra, hogy a védjegybizonylatokat miniszteri aláírással adják ki.