Identitás és globális struktúrák

 

Konferencia a " Skandináv design a mítoszon túl " című kiállításhoz

Időpont: 2005. február 21., hétfő
Helyszín: Budapest, Iparművészeti Múzeum, Üllői út 33-37.
Szervezők: Iparművészeti Múzeum, Magyar Formatervezési Tanács, Észak-európai Miniszterek Tanácsa,

Dán Királyság Nagykövetsége, Finn Nagykövetség, Norvég Királyság Nagykövetsége, Svéd Nagykövetség, Budapest és Finnagora - Finn kulturális, tudományos és gazdasági központ

Program
9:00 - 10:00 Regisztráció és a kiállítás megtekintése
10:00 - 11:30 Megnyitóbeszédek
Prof. Moravánszky Ákos, az építészetelmélet professzora, Eidgenössische Technische Hochschule - Építészetelméleti és Történeti Intézet, Zürich
Prof. Simon Károly , az Iparművészeti Múzeum főigazgatója, designer
Prof. Kerstin Wickman, Konstfack Képzőművészeti Egyetem, Stockholm; a kiállítás koncepciójának egyik szerzője
11:30 - 12:00 Hozzászólások, vita az elhangzott előadásokhoz
12:00 - 12:30 Büfé
12:30 - 16:00 Konferencia-előadások az alábbi témákban

Marketing, termékmanagement, designmanagement
Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke; szekcióelnök
Antalovits Miklós , a Budapesti Műszaki Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszékének vezetője
Henrik Most, designer, Danish Design Center, Koppenhága
Monszpart Zsolt, az Ericsson Hungary vezérigazgató-helyettese
15 perc hozzászólások, vita

Életforma, design és/vagy a mítosz
Gaul Emil, a Magyar Iparművészeti Egyetem Tanárképző Tanszékének vezetője, szekció elnök
Cseh Borbála, VAM Design, Budapest
Halasi Rita Mária, a Magyar Iparművészeti Egyetem Ponton Galériájának igazgatója
Paola Ivana Suhonen, designer, Helsinki
15 perc hozzászólások, vita

Média - stratégia - jövőkép
Palotai Gábor - a kiállítás arculattervezője, grafikus; szekcióelnök
Pásztor Erika Katalina, az epiteszforum.hu alapítója, designer
Bojár Iván András, az Octogon építészeti és design magazin főszerkesztője
Martinkó József - design- és építészet-kritikus
15 perc hozzászólások, vita

****

Az egynapos konferencia programja a címben jelzett problémát (identitás és globális struktúrák) tárgyalja és a skandináv design jelenlegi helyzetének - adott lehetőségekhez képest történő - feltárását helyezi előtérbe. A konferencia a skandináv régió öt országának együttes fellépését a globális társadalom trendjeinek és hatásainak környezetében vizsgálja, és magát a kiállítást is a skandináv identitáshoz markánsan kapcsolódó designkép megjelenéseként kezeli.

Az elmondottak értelmében a konferencia olyan kulcsfogalmakkal operál, amelyek a termékek bevezetésénél, használatánál és társadalmi kommunikációjánál elengedhetetlenül szükségesek. Melyek a skandináv szakemberek válaszai a felvetett kulcsfogalmakra? Hogyan építik fel egy-egy termék karrierjét? Milyen társadalmi szerepet szánnak egy-egy bevezetett terméknek, és milyen eszközökkel vizsgálják ezeket? Milyen fogalmakat, víziókat alkotnak a design jövőjéről, média- és közvetítő szerepéről - tervező és felhasználó, felhasználó és felhasználó, a skandináv tárgy mint média termék és a globális fogyasztó viszonyában?

A felvetődő kérdéseket a konferencia hazai résztvevői mellett az adott országokból érkező szakemberekkel, designerekkel közösen tárgyaljuk meg, olyanokkal, akik e problémákkal mindennap szembekerülnek és ezek megválaszolásával stratégiai döntéseket befolyásolnak vagy hoznak. A kiállítás címének második része - "a mítoszon túl" - ezeknek a konkrét eseteknek a vizsgálatával válik felfejthetővé, és a kiállítás szándékának megfelelően a stratégiai döntések mögé látva foszthatjuk meg a termékeket a rájuk rakódott mítoszoktól.

Sz. Szilágyi Gábor
művészettörténész, a konferencia szervezője
szilagyi [169] mail [961] pharmanet [961] hu

Információ:
Tel.: (1) 456 5113; Fax: (1) 218 7875
e-mail: kender [169] imm [961] hu
www.imm.hu